امروز:6 اردیبهشت 1403

مدیر عامل اینتل می گوید کمبود تراشه ممکن است تا سال 2024 ادامه داشته باشد

کارشناسان و پیشکسوتان صنعت فناوری مدت‌ها انتظار داشتند که کمبود جهانی نیمه‌رسانا برای سال‌ها ادامه داشته باشد، اما رئیس اینتل، پت گلسینگر، اکنون می‌گوید این کمبود می‌تواند بیشتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت ادامه یابد. مدیرعامل به TechCheck از CNBC گفت که انتظار دارد این مشکل تا سال 2024 ادامه یابد، زیرا کمبود اکنون به تولید تجهیزات ضربه زده است. این امر می تواند دستیابی به ابزارهای کلیدی تولید را برای شرکت ها دشوار کند و به اهداف تولیدی که ممکن است به دلیل تقاضای رو به رشد بزرگتر از قبل باشد، دست یابد.

گلسینگر به این نشریه گفت:
این بخشی از دلیلی است که ما معتقدیم کمبود کلی نیمه‌رسانا از برآوردهای قبلی ما در سال 2023 اکنون به سال 2024 کشیده خواهد شد، فقط به این دلیل که کمبودها اکنون به تجهیزات آسیب رسانده است و برخی از این رمپ‌های کارخانه با چالش بیشتری مواجه خواهند شد.

قرنطینه‌های مرتبط با همه‌گیری COVID-19 در زمانی که تقاضا در حال افزایش بود، به شدت صنعت تراشه را تحت تأثیر قرار داده بود. این امر نه تنها شرکت های فناوری، بلکه خودروسازانی مانند جنرال موتورز و فورد را نیز مجبور به محدود کردن و حتی تعلیق تولید کرد. محموله‌های مک‌بوک و آی‌پد اپل به دلیل کمبود قطعات با تأخیر مواجه شد و به‌طورکلی در اواخر سال 2021، عرضه گوشی‌های هوشمند کاهش یافت. این تأثیر منفی بر صنعت فناوری و خودرو به پیامدهای اقتصادی ویران‌کننده تبدیل شد – طبق گزارش CBS، کمبود تراشه جهانی برای ایالات متحده هزینه داشت. 240 میلیارد دلار در سال 2021 بر اساس برآوردهای کارشناسان.

گلسینگر قبلاً گفته بود که معتقد است این وضعیت تا سال 2023 ادامه خواهد داشت که مطابق با انتظارات تحلیلگران و سایر مدیران صنعت است. پس از اینکه گلسینگر مدیرعامل اینتل شد، این شرکت چندین سرمایه گذاری هنگفت را برای گسترش تولید تراشه در خارج از آسیا اعلام کرد. (به یاد داشته باشید، گزارش بلومبرگ در اواخر سال 2021 ادعا کرد که کاخ سفید “به شدت” اینتل را از افزایش تولید تراشه خود در چین “به شدت دلسرد” کرده است.) اینتل گفت که 20 میلیارد دلار برای ساخت دو کارخانه تراشه در آریزونا و 20 میلیارد دلار دیگر هزینه کرده است. حداقل برای ساخت “بزرگترین محل تولید سیلیکون در این سیاره” در اوهایو.

اشتراک گذاری