امروز:4 اردیبهشت 1403

AMD متعهد شده است که مشکلات تراشه Ryzen را در ویندوز با به‌روزرسانی جدید برطرف کند

آیا متوجه کندی عملکرد تصادفی، بارگذاری کند و سایر مشکلات در دستگاه‌های ویندوز 10 یا 11 مجهز به AMD Ryzen شده‌اید؟ TechPowerUp گزارش داده است که AMD فاش کرده است که ممکن است ناشی از مشکلات مربوط به ماژول‌های پلتفرم مورد اعتماد میان‌افزار (fTPM) واقع در BIOS در مادربردهای Ryzen باشد.

سال گذشته، مایکروسافت اعلام کرد که تراشه‌های TPM 2.0 اساساً برای ویندوز 11 مورد نیاز هستند. آنها به عنوان یک سیستم رمزگذاری سخت‌افزاری عمل می‌کنند و تراکنش‌های حافظه پس‌زمینه ویندوز را تأیید می‌کنند. AMD دریافت که «پیکربندی‌های انتخابی سیستم AMD Ryzen ممکن است به‌طور متناوب تراکنش‌های حافظه مرتبط با fTPM طولانی را در حافظه فلش SPI («SPIROM») واقع در مادربرد انجام دهد، که اساساً باعث می‌شود سیستم شما تا پایان تراکنش دچار لکنت شود.

این شرکت اعلام کرد که در حال کار بر روی یک اصلاح است و یک راه حل فوری ارائه کرده است. می توانید از fTPM به یک ماژول TPM گسسته (dTPM) که در هدر اختصاصی TMP 2.0 روی مادربرد خود نصب شده است تغییر دهید. اگر تصمیم گرفتید این کار را انجام دهید، متأسفانه باید هزینه کنید: طبق گفته TechPowerUp، قیمت آنها در آمازون حدود 50 تا 100 دلار است. همچنین باید مطمئن شوید که Bitlocker را قبل از جابجایی بین fTPM و dTPM، در صورت فعال بودن، غیرفعال کنید.

گزینه دیگر این است که به سادگی منتظر رفع مشکلی باشید که AMD گفته است در اوایل ماه می خواهد رسید. به گفته AMD، این توسط فروشندگان رایانه شخصی یا مادربرد توزیع می شود و به گفته AMD “به به روز رسانی بایوس سیستم مادربرد (sBIOS) حاوی ماژول های پیشرفته برای تعامل fTPM با SPIROM نیاز دارد.

مشکل fTPM اولین موردی نیست که در تراشه های Ryzen AMD دیده ایم. سال گذشته، AMD مجبور شد به‌روزرسانی‌هایی را برای دو باگ مهم منتشر کند که یکی از آنها کاهش سرعت بازی‌های محبوب ورزش‌های الکترونیکی را تا 15 درصد کاهش داد.

اشتراک گذاری