سونی قصد دارد بانجی، استودیو سازنده فیلم موفق علمی تخیلی MMO Destiny را در قراردادی به ارزش 3.6 میلیارد دلار خریداری کند. Bungie به خانواده سرگرمی های تعاملی سونی می پیوندد که شامل Insomniac Games، Naughty Dog، Guerrilla Games، Sucker Punch Productions، Bluepoint Games و تعداد انگشت شماری از استودیوهای برجسته دیگر است.
Bungie این خرید را شروع یک دوره جدید برای شرکت قرار می دهد – دوره ای که بر سرگرمی های چند رسانه ای جهانی متمرکز است، نه فقط بازی ها. طبق یک پست وبلاگی توسط مدیر عامل پیت پارسونز، Bungie کنترل خلاقانه خود را بر فرنچایزهای خود حفظ خواهد کرد و به توسعه برای پلتفرم های متعدد، نه فقط پلی استیشن، ادامه خواهد داد.
او نوشت: “ما به انتشار مستقل و توسعه خلاقانه بازی های خود ادامه خواهیم داد.” “ما به هدایت یک جامعه واحد بانجی ادامه خواهیم داد. بازی های ما در جایی که جامعه ما هستند، هر کجا که آنها انتخاب کنند، ادامه خواهد داشت.”
این معامله به دنبال اخباری در 18 ژانویه مبنی بر خرید اکتیویژن بلیزارد به ارزش 69 میلیارد دلار توسط مایکروسافت صورت گرفت و این آخرین نشانه ورود صنعت بازی های ویدیویی به مرحله تجمیع است. شرکتهای بزرگی از جمله مایکروسافت، سونی و تنسنت در حال توسعه هر چه بیشتر استودیوها در نبرد برای تجربههای انحصاری هستند. به عنوان سازندگان کنسول، سونی و مایکروسافت قدرت خاصی در این مذاکرات دارند، با میلیون ها مخاطب داخلی در پلتفرم های پلی استیشن و ایکس باکس.
این معاملات به استودیوهای خریداری شده ثبات مالی، پشتیبانی از تولید و برنامه های بازاریابی گسترده می دهد، اگرچه آنها باید در یک اکوسیستم شرکتی عمل کنند و به طور بالقوه بازی های خود را به پلتفرم های خاصی متصل کنند. به نظر میرسد بانجی برنامههایی برای انتشار در خارج از دنیای پلیاستیشن سونی دارد، هرچند زمان نشان خواهد داد که در عمل چگونه به نظر میرسد.
خرید Bungie توسط سونی غافلگیر کننده است، با توجه به جایی که استودیو شروع به کار کرد. Bungie خانه اصلی فرنچایز Halo است و از سال 2000 تا 2007 بخشی از خانواده مایکروسافت بود. Halo یک سری محوری برای کنسولهای ایکس باکس بود (و هست) و Bungie نزدیک به یک دهه در زمان مایکروسافت داور آن بود. استودیوها در سال 2007 از هم جدا شدند و Bungie خصوصی شد و در سال 2010 قرارداد انتشار با Activision برای فرانچایز Destiny امضا کرد. این معامله تا سال 2019 ادامه داشت، زمانی که Bungie فرآیند انتشار خود را به داخل منتقل کرد.
همین دو هفته پیش، مایکروسافت اعلام کرد که اکتیویژن بلیزارد را خریداری می کند و دو ناشر سابق Bungie را زیر یک سقف قرار می دهد. و اکنون، Bungie بزرگترین رقیب مایکروسافت، سونی را در جیب خود دارد. این روابط زمانی پیچیدهتر میشوند که دوران ادغام در صنعت بازیهای ویدیویی میگذرد، بنابراین برای معاملات چند میلیارد دلاری و بندهای انحصاری در سالهای آینده تلاش کنید.
بروزرسانی جدید:
خوب، خیلی طول نکشید. مدت کوتاهی پس از انتشار خبر خرید Bungie، جیم رایان، مدیر عامل SIE به GamesIndustry.biz گفت که قطعا خریدهای بیشتری در آینده این شرکت وجود خواهد داشت.
او به GI گفت: «ما قطعاً باید انتظار بیشتری داشته باشیم. “ما به هیچ وجه تمام نشده ایم.”
علاوه بر این، رایان تأیید کرد که بازیهای Destiny 2 و Bungie در آینده بر روی پلتفرمهای خارج از برند پلیاستیشن منتشر خواهند شد. رایان گفت که هدف سونی ارائه تجربیات زنده، آنلاین و چند پلتفرمی بیشتر است.
او به GI گفت: «همه میخواهند جامعه بسیار بزرگ Destiny 2، در هر پلتفرمی که هستند، بتوانند همچنان از تجربیات Destiny 2 لذت ببرند. و این رویکرد برای نسخههای بعدی Bungie اعمال خواهد شد.