امروز:6 اردیبهشت 1403

جک دورسی، مدیرعامل توییتر از سمت خود استفعا داد

جک دورسی، مدیرعامل توییتر از این شرکت استعفا داد و مدیر عامل شرکت پاراگ آگراوال به‌عنوان مدیر اجرایی جایگزین او شد. این استعفا به سرعت پذیرفته شد و این جابه جایی انجام شد. اولین خبر در مورد این جدایی را، CNBC منتشر کرد.

دورسی در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم گرفتم توییتر را ترک کنم، زیرا معتقدم این شرکت آماده است تا از بنیان‌گذاران رد شود. اعتماد من به پاراگ به عنوان مدیرعامل توییتر عمیق است. کار او در 10 سال گذشته تحول آفرین بوده است. من عمیقا از مهارت، قلب و روح او سپاسگزارم. زمان رهبری او فرا رسیده است.»

دورسی قصد دارد تا حدود شش ماه آینده در هیئت مدیره توییتر باقی بماند تا قبل از ترک کامل شرکت، به انتقال کمک کند.

دورسی در ایمیلی به کارکنان توییتر گفت: «می‌خواهم همه شما بدانید که این تصمیم من بود و من صاحب آن هستم». “البته برای من سخت بود. من این خدمات و شرکت و همه شما را بسیار دوست دارم. من واقعاً غمگین هستم، اما واقعاً خوشحالم. شرکت های زیادی وجود ندارند که به این سطح برسند. بنیانگذاران زیادی نیستند که شرکت خود را به خود ترجیح دهند. من می دانم که ما ثابت خواهیم کرد که این حرکت درست بوده است.”

آگراوال گفت: «من می‌خواهم از هیئت مدیره به خاطر اعتمادشان به رهبری من و جک برای راهنمایی، حمایت و مشارکت مداومشان تشکر کنم. من مشتاقانه منتظر هستم تا بر اساس همه آنچه تحت رهبری جک انجام داده ایم و به طور باورنکردنی از فرصت های پیش رو انرژی گرفته ام. با ادامه بهبود عملکرد خود، ارزش فوق العاده ای را برای مشتریان و سهامداران خود ارائه خواهیم کرد و در ادامه آینده گفتگوی عمومی را تغییر می دهیم.”

در طول شش سال گذشته، دورسی در موقعیت غیرعادی اداره دو شرکت فناوری برجسته قرار داشت: توییتر و اسکوئر. اولین دوره او به عنوان مدیرعامل توییتر، که او یکی از بنیانگذاران آن بود، در سال 2008 با اخراج او پایان یافت، اما او همچنان در هیئت مدیره بود. او در سال 2015 با جدایی دیک کاستولو به عنوان مدیرعامل بازگشت.

سال گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری فعال Elliott Management از دورسی خواست سمت خود در توییتر را ترک کند. بنیانگذار این شرکت، پل سینگر، پیشنهاد کرد که نقش دوگانه مدیر عامل دورسی به این معنی است که او نمی تواند به اندازه کافی روی پلت فرم رسانه های اجتماعی تمرکز کند. توئیتر با Elliott Management به توافقی دست یافت که شامل بازخرید سهام 2 میلیارد دلاری بود تا دورسی را حفظ کند، علیرغم اینکه چشم انداز متزلزلی برای شرکت در زمان شروع همه گیری کووید-19 وجود داشت.

توییتر در سه ماهه گذشته انتظارات وال استریت در مورد درآمد و سود هر سهم را از دست داد. معیار اصلی تعامل، کاربران فعال روزانه قابل کسب درآمد (mDAU)، با 13 درصد افزایش سالانه به 211 میلیون نفر رسید. با این حال، میانگین mDAU ایالات متحده در سه ماهه دوم جاری در 37 میلیون باقی ماند. در ماه سپتامبر، این شرکت موافقت کرد که 809.5 میلیون دلار برای حل و فصل یک دعوای دسته جمعی بپردازد، که در آن سرمایه گذاران شرکت را به ارائه اعداد گمراه کننده در مورد تعامل متهم کردند.

تبلیغات همچنان بزرگترین محرک درآمد توییتر است (1.14 میلیارد دلار از 1.28 میلیارد دلاری که در سه ماهه گذشته به دست آورد)، اما این شرکت در چند سال گذشته راه های دیگری برای کسب درآمد را بررسی کرده است. توییتر سرویس خبرنامه Revue را در ژانویه خریداری کرد و آن را در پلتفرم اصلی توییتر ادغام کرد. کاربران می توانند از خوانندگان برای خواندن خبرنامه ها هزینه کنند و توییتر بابت این خدمات کمیسیون 5 درصدی دریافت می کند.

اخیراً، این شرکت توییتر آبی را عرضه کرد، یک سرویس 3 دلاری در ماه برای کاربران قدرتمند که ویژگی‌هایی مانند دکمه لغو، پوشه‌های نشانک و راهی برای خوانایی‌تر کردن توییت ها را اضافه می‌کند.

آگراوال همزمان با انتصاب خود به عنوان مدیرعامل، به هیئت مدیره توییتر پیوست. علاوه بر این، برت تیلور، رئیس و مدیر عامل شرکت Salesforce، به عنوان رئیس مستقل هیئت مدیره، جانشین پاتریک پیچت، که همچنان عضو هیئت مدیره است، انتخاب شده است.