امروز:9 اردیبهشت 1403

جاده های هوشمند

امروزه با کاهش روز افزون سوخت های فسیلی و همچین آلودگی هوا ، انسان به دنبال سوختی پاک تر و در دسترس تر است. انرژی هایی مثل باد و آب و خورشید که با وجود فراوانی تهیه آنها، ذخیره سازی و تبدیل آنها به سوختی قابل مصرف هزینه ی بالایی دارد. اما امروزه با توجه به هزینه های بالای بهبود آلودگی هوا و سایر آلودگی های طبیعت و محیط اطراف آدمی را بر آن داشته تا به هر نحوی شده این هزینه ها را تأمین کند.

با آریامونز همراه باشید تا با یکی از انرژی های پاک که قرار است بیشتر در خدمت بشر گرفته شود، آشنا شوید.

یکی از این انرژی های پاک، انرژی خورشید است که به وفور و در سرتاسر جهان وجود دارد اما بزرگترین عیب آن هزینه بالای تهیه باطری های خورشیدی است.شرکت سولار رودویز (Solar Roadways) در ایالات آیداهوی امریکا قصد دارد پنل های خورشیدی از جنس شیشه متراکم و نشکن بسازد تا به وسیله آن انرژی خورشید را دریافت و ذخیره و تبدیل به برق نماید.

 پنل چیست ؟

سیستمی متشکل از کاشی‌های شش ضلعی که هم به عنوان پنل خورشیدی و هم به عنوان کامپیوتری کوچک (برای کنترل سیستم) عمل می‌کنند.

نکته جالب اینجاست که این پنل ها قرار است سطح جاده ها را پوشش دهند!!

    solar-roadways_100466962_l

اسکات و جولی بورساو، دو زوج محقق و موسسان شرکت سولار رودویز به طراحی و ساخت خاصی رسیده‌اند که پنل‌های همبند (پنل‌هایی که به هم پیوسته و قفل می‌شوند) از جنس شیشه مقاوم در برابر تمام تست‌های کشش، بارگذاری و ضربه بدون هیچ مشکلی، موفق بوده است. برای اثبات آن، شرکت سولار رودویز ویدئویی منتشر کرده که نشان می‌دهد یک تراکتور روی این پنل‌ها در حال حرکت است و هیچ صدای ترک و شکستگی شیشه‌ای به‌گوش نمی‌رسد.

هر پنل پر از ریزپردازنده و حاوی یک لایه سلول‌های فوتو-ولتائیک است که دو‌سوم مساحت پنل را می‌پوشاند که باعث می شود علاوه بر تولید انرژی, اطلاعات را نیز منتقل کنند. با افزودن LED به این پنل‌ها، قابلیت‌های تقریباً نامحدودی به آن افزوده می‌شود، از جمله نشانه گذاری ها و خط کشی های جاده، فلش‌ها، کلمات و علائم. ( دیگه نیازی به گارگران شهرداری برای خط کشی معابر نیست!)

20140508113108-Sandpoint_1

یک شبکه نازک المنت حرارتی نیز داخل آنها کار گذاشته شده که در زمستان کار برف روبی را انجام دهد تا هم نور به پنل برسد و هم جاده مسدود یا لغزنده نشود. ( دیگه نیازی نیست توی سرمای زمستون کلی اکیپ نجات و برف روب آماده باشن).

شرکت سولار رودویز به عنوان نمونه نسل دوم از پنل های خود را در فضای یک پارکینگ به اجرا در آورد. این شرکت به دنبال راهی است برای پوشاندن سوراخ پیچ‌های نصب پنل و درز‌های بین پنل‌ها و همچنین، نرم‌افزاری برای کنترل LED ها.

برای رسیدن این طرح به تولید انبوه شاید یکی دو دهه زمان لازم باشد ولی در مقیاس کوچک، برای کوچه‌ها، مسیر دوچرخه‌ها، پاسیو‌ها، پیاده‌روها، پارکینگ‌ها و زمین‌های بازی قابل اجراست. مخصوصاً استفاده از آن برای پارکینگ‌ها بسیار عالی بوده و امکان شارژ خودرو‌های الکتریکی، بدون نیاز به اتصال به شبکه برق را فراهم می‌کند. و در مراحل بعد، این شرکت پیشنهاد می‌کند که این سیستم در جاده‌های فرعی و خلوت‌تر تست شود تا بعد از اثبات اطمینان پذیری آن، در بزرگراه‌ها از آن استفاده شود.

شرکت سولار رودویز برای تأمین بودجه یک میلیون دلاری این پروژه کمپینی تشکیل داده است که تا کنون توانسته 203000 دلار جمع آوری کند.به امید روزی که همه بتوانند از انرژی پاک و هوای پاک استفاده کنند.