امروز:10 فروردین 1403

ساخت کلید میانبر دلخواه برای فایل ها و دستورات

ساخت کلید میانبر دلخواه برای فایل ها و دستورات 1

این که استفاده از کلیدهای میانبر چقدر در افزایش سرعت کار و بازدهی ما تاثیر دارد کاملا روشن است و نیازی به توضیح ندارد. کلید میانبر همانطور که از اسمش پیداست یعنی راه کوتاه (دور زدن) یا سریع تر رسیدن به هدف. کلید میانبرها در تمامی نرم افزار ها، حتی ویندوز وجود دارد. با استفاده از ترکیب دو و یا سه کلید بر روی کیبورد ما می توانیم سریع تر به امکان مورد نظرمون دسترسی پیدا کنیم. در اصل کلید میانبر همان انتخاب ما از منوهای نرم افزار با استفاده از موس است که به جای آن برای تسریع در کار از کلید میانبر استفاده می کنیم.

میانبر

دوست داشتید که کلید میانبری (Hotkey) برای فایل ها و برنامه های پرکاربرد و ضرورتان داشته باشید؟ شاید یک Shortcut برای فایل مورد نظر بر روی دسکتاپ خود ایجاد کرده یا فایل مورد نظر را بر روی نوار ابزار (Taskbar) خود Pin کرده باشید. اما صبر کنید، چه میشد اگر تنها با فشردن چند کلید بر روی کیبوردتان برنامه مورد نظر را باز میکردید؟ در ادامه این مقاله با ما باشید تا با نحوه ساخت کلید میانبر دلخواه برای فایل ها و دستورات خود آشنا شوید.

چرا باید از کلید های میانبر استفاده کنید؟

در پاسخ باید گفت که فشردن چندین کلیک برای اجرای فایل زمان بیشتری را نسبت به اجرای همان فایل با چند کلید روی کیبورد می طلبد. البته این زمان شاید برایتان مشکلی بوجود نیاورد، اما به مرور زمان به اهمیت این زمان هرچند کوتاه پی خواهید برد.

بگذارید با یک مثال ساده اهمیت این زمان را برایتان روشن کنیم، فرض کنید در موقعیتی هستید که زمان کافی برای پاک کردن Cache های کامپیوترتان ندارید. اینجاست که با ایجاد یک Shortcut ساده میتوانید حالت پاکسازی خودکار برنامه Ccleaner که یکی از بهترین برنامه ها در زمینه پاک سازی Cache هاست را اجرا کنید!

ساخت کلید میانبر برای فایل ها و برنامه ها بسیار ساده تر از آنچه هست که فکر میکنید. کافیست این آموزش کوتاه را دنبال کنید.

ایجاد کلید میانبر برای فایل ها و برنامه ها:

بر روی فایل یا برنامه مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.

میانبر

در تب Shortcut و در قسمت Shortcut Key کلید میانبر مورد نظر برای اجرای فایل را انتخاب کرده و بر روی OK کلیک کنید.

حال هر بار که کلید های ترکیبی مشخص شده را روی کیبورد به صورت همزمان بفشارید، برنامه مورد نظر اجرا خواهد شد.

میانبر

نکته: معمولا برای ایجاد کلید میانبر در برنامه ها و فایل های جانبی (غیر سیستمی) از کلید های ترکیبی Ctrl + Alt  همراه با یک کلید دیگر انتخاب می کنند.

میانبر

ایجاد کلید میانبر برای دستورات (Commands):

همچنین شما میتوانید کلید میانبری را جهت اجرای دستورات خود ایجاد کنید. اما کلید های میانبر را برای چه دستوراتی بسازید؟ در پاسخ باید بگوییم که هر دستوری را که دلتان بخواهد ! به طور مثال، زمانی که میخواهید به سرعت Cache های مربوط به DNS تان را پاک کنید کافیست یک Shortcut برای اجرای دستور ipconfig /flushdns بسازید.

ساخت کلید میانبر برای دستورات نیز همانند ایجاد آن برای برنامه هاست با این تفاوت که برنامه شما همان دستور شماست !

بر روی محیط خالی کلیک راست کنید و از منو New گزینه Shortcut را انتخاب کنید.

میانبر

 حال یک Shortcut برایتان ایجاد شده، کافیست در قسمت Type the location of the item بجای آدرس فایل، دستورات خود را بنویسید برای مثال “ipconfig /flushdns” و بر روی Next کلیک کنید.

میانبر

 در قسمت Type a name for this shortcut نامی برای شرتکات خود همراه با پسوند .exe انتخاب کنید مثلا ClearDNSChaces.exe و بر روی Finish  کلیک کنید.

میانبر

حال شما شرتکاتی جهت اجرای دستور مورد نظر ایجاد کرده اید.

میانبر

کافیست ادامه مراحل را طبق آموزش بخش اول (ایجاد کلید میانبر برای فایل ها و برنامه ها) ادامه دهید. ( کافیست بر روی فایل شرتکات ساخته شده کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کرده و از تب Shortcut در قسمت Shortcut key کلید های ترکیبی مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی OK کلیک کنید.)

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.