امروز:31 فروردین 1403

اپل تسلا را تصاحب می کند؟؟!!!!

تایتان، نام پروژه‌ای که احتمالا اپل برای تولید خودروهای هوشمند خودش خواهد داشت، ما در آریامونز فکر می‌کنیم اگر این پروژه‌ واقعی باشد احتمالا باید منتظر خودرهایی با پیشوند iCar باشیم!!! حال بعد از این نظر کارشناسانه آریامونز بد نیست که نظر جیسون کالاکانیس، یکی دیگر از کارشناسان عرصه‌ی فناوری را برای شما بازگو کنیم که احتمال جالب توجهی را مطرح کرده است؛ که طبق آن اپل در 18 ماه آینده تسلا را خواهد خرید و این احتمالی بسیار جالب و رویایی است.

 

اگر نگاهی به سابقه اپل در خریدهایش بیاندازیم به راحتی متوجه خواهیم شد که اپل تمایلی به خرید کمپانی‌های بزرگ ندارد و همین پیشینه باعث شد که وقتی اپل به فکر تصاحب کمپانی بیتس افتاد، همه اهالی تکنولوژی متعجب شوند اما خرید بیتس کجا و خرید کمپانی از ایلان ماسک کجا؟؟؟!!!! این احتمال در راستای شایعات اخیر که حکایت از فعالیت اپل در حوزه‌ی خودروسازی و ساخت اتومبیل‌های هوشمند دارند، مطرح شده است. البته این شایعات زیاد هم بی‌دلیل و مدرک نیستند و تا کنون اخبار و ویدئوهایی که مینی‌وان‌هایی که به انواع دوربین‌ها و سنسورها مجهز شده‌اند و احتمالا متعلق به شرکت اپل هستند منتشر شده‌اند و این iCarها را به تصویر کشیده‌اند!! البته این را هم بگوییم خیلی‌ها عقیده دارند که اپل می‌خواهد از این ماشین‌ها برای راه‌اندازی سرویسی نظیر استریت‌ویو گوگل برای تقویت سرویس نقشه خود استفاده کند.

 

با تمام چیزهایی که در بالا گفته شد، چیزی که واضح است این است که شایعات در مورد تولید خودروی هوشمند توسط اپل شدت گرفته‌اند و اگر شما شایعات را دنبال کنید می‌دانید که در سال 2015 اصلا نباید شایعات را دست‌کم گرفت. شایعاتی که آنقدر دقیق هستند که می‌گویند تیمی متشکل از 1000 نفر برای پیشبرد اهداف پروژه تایتان تشکیل شده بدون شک منابع خوبی دارند.

از نظر جیسون کالاکانیس (Jason Calacanis) شرایط این خرید در حال مهیا شدن است. وی پیش‌بینی کرده اپل با پرداخت 75 میلیارد دلار برای خرید تسلا، بزرگترین خرید خود را ثبت خواهد کرد. همانطور که گفتیم کالاکانیس پیش‌بینی کرده که این خرید طی 18 ماه آینده صورت خواهد گرفت. البته وی گفته است که هیچ اطلاعی از اتفاقات درونی این دو کمپانی ندارد و فقط این پیش‌بینی را از روی شایعات تولید خودروی هوشمند توسط اپل و همچنین علاقه‌ی تیم کوک به استفاده از انرژی سبز مطرح کرده است. در کنار این تسلا نیز باتری‌هایی با فناوری‌های جدید که جهت مصارف خانگی تولید کرده است، باعث شده نتوان تسلا را فقط به عنوان یک کمپانی خودروساز شناخت.

کالاکانیس در این مورد می‌گوید:

کمپانی دیگری در جهان نمی‌تواند تسلا را مال خود کند و آن را همچنان در مسیر پیشرفت هدایت کند، به دو دلیل:

1- کمپانی‌ای نیست که سرمایه‌ی مورد نیاز برای چرخاندن تسلا را داشته باشد

2- کمپانی دیگری جز اپل نمی‌تواند، ایلان ماسک را راضی کند که می‌تواند مالک خوبی برای کمپانی‌اش باشد. چرا که  اپل با توجه به داشتن تیم طراحی، شبکه‌ی توزیع و همچنین قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمینه‌ی هوشمند سازی خودروها، می‌تواند تسلا را وارد مرحله‌ی جدید کند.

 

بیاید تمام این بحث‌ها را فراموش کنیم و بخواهیم چنین شرایطی را برای کشور خودمان در نظر بگیریم. مثلا فرض کند قرار است که دیمو یا جی‌ال‌ایکس توسط سایپا خریداری شوند تا یک پراید هوشمند تولید شود. شاید همه ما بخندیم اما بدون شک آینده از آن کسی است که بتواند در کشور کاری شبیه به این کار را با موفقیت انجام دهد.

اما در کنار این موضوع نظرتان را در مورد پروژه تایتان با ما در میان بگذارید.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.