امروز:31 فروردین 1403

ایجاد یک اسکریپت auto hotkey

ایجاد یک اسکریپت auto hotkey 10

auto hotkey

تا به حال برای شما هم پیش آمده است که بخواهید ویژگی های جدیدی به کامپیوتر خودتان اضافه کنید؟ اسکریپت های Auto Hotkey یکی از بهترین راه ها برای ایجاد تغییرات جالب در کامپیوتر می باشند. در این مطلب می بینیم که چطور می توان از این اسکریپت ها ساخت. البته برای نوشتن این اسکریپت ها باید با زبان اسکریپت نویسی آشنا باشید. در اینجا می بینیم که چطور باید با این اسکریپت ها کار کنیم.

 

auto hotkey

برای شروع باید نرم افزار Auto Hotkey را دانلود کنید. شما می توانید از سایت سازنده یا از لینک مستقیم این فایل را دانلود کنید. (البته دقت داشته باشید که سرعت ورود به لینک مستقیم کم است).

پس از دانلود برنامه فایل نصب آن را اجرا کنید.

در مرحله اول  شما باید با توجه به نوع معماری سیستم و نسخه ویندوزی که روی سیستمتان نصب هست انتخاب کنید که نسخه 32 بیتی یا نسخه 64 بیتی رامی خواهید.

 

auto hotkey

 

در پنجره بعد شما می توانید مسیر نصب وو ایجاد شورتکات و نام شورتکات ایجاد شده را مدیریت کنید.

 

auto hotkey

 

در پنجره بعد هم بر روی دکمه finish کلیک کنید.

بعد از نصب در یک فضای خالی در دسکتاپ کلیک راست کنید و از منوی new گزینه ی AutoHotkey Script را انتخاب کنید.

 

r

 

می بینید که یک فایل با فرمت AHK ساخته می شود. حالا می توانید یک اسم برای فایل خود انتخاب کنید.

حالا روی این فایل راست کلیک کنید و Edit script را انتخاب کنید.

 

auto hotkey

 

Notepad باز می شود و کمی متن در آن نوشته شده. آن متن را پاک کنید و کدهای دلخواه را در آن بنویسید و بعد آن را ذخیره کنید.( در آموزش های بعدی طریقه نوشتن این کدها را به شما آموزش خواهیم داد) ولی برای شروع در انتهای این مطلب یک اسکریپت برای استفاده شما قرار داده ایم.

برای اجرا کردن اسکریپتی که ساختید کافی است روی آن کلیک کنید. حالا هیچ اتفاقی نمی افتد اما اسکریپت شما اجرا شده و فعال است. برای غیرفعال کردن آن باید کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را بزنید و از تب Process گزینه ی AutoHotkey.exe را انتخاب کنید و End process را انتخاب کنید.

 

auto hotkey

 

اما در این جا یک مشکل وجود دارد که  برای اجرا کردن این اسکریپت ها حتما باید نرم افزار Auto Hotkey روی ویندوز نصب شده باشد اما این مشکل نیز قابل حل است. شما می توانید آن فایل را به صورت یک فایل exe در بیاورید و این فایل در تمام ویندوزها قابل اجرا هست. برای تبدیل یک اسکریپت AutoHotkey به یک فایل exe باید روی فایل اسکریپت آن راست کلیک کنید و Compile script را انتخاب کنید.

 

auto hotkey

 

حالا شما یک فایل exe دارید که همان کار فایل AHK را انجام می دهد.

 

auto hotkey

 

حال کافی است هر جا که خواستید، این فایل را اجرا کنید بدون اینکه نیاز به نصب نرم افزار Auto Hotkey داشته باشید. زمانی که فایل exe را اجرا کنید باز هم هیچ اتفاقی نمی افتد اما در واقع اسکریپت نوشته شده اجرا شده است. برای بستن (غیرفعال کردن) آن کافی است Ctrl+Shift+Esc را بزنید و از تب Process به دنبال اسم فایل اسکریپت خود بگردید و بعد End process را بزنید.

 

اسکریپت کاربردی در auto hotkey

برعکس کردن حرکت چرخش موس

در حالت معمولی زمانی که شما چرخ موس را به پایین (به عقب) می چرخانید صفحه ای که در حال مشاهده ی آن هستید به سمت بالا می رود تا شما پایین آن را ببینید و زمانی که شما آن را به بالا (به جلو) می چرخانید صفحه مورد نظر به پایین می رود تا شما بالای آن را ببینید. دقت کنید که در لپ تاپ ها که موس و همچنین چرخ موس وجود ندارد شما باید دو انگشت خود را روی تاچ پد قرار دهید و به بالا و پایین بکشید. این موضوع دقیقا مثل اسکرول بار است! زمانی که شما اسکرول بار را به پایین می کشید، صفحه ی جاری بالا می رود تا شما پایین صفحه را ببینید و برعکس. اما در گوشی ها و تبلت ها برعکس است! در واقع دیگر آن جا چرخ موس و تاچ و پد و اسکرول بار نیست و شما صفحه را با دستانتان جا به جا می کنید. یعنی شما با انگشتتان صفحه را به پایین می کشید و صفحه هم پایین می رود تا شما بالای صفحه را ببینید. یک موضوع خنده دار و عجیب این است که در لپ تاپ های مک (لپ تاپ های شرکت اپل) چرخ موس برعکس ویندوز عمل می کند!! یعنی شما چرخ موس را به پایین (به عقب) می چرخانید صفحه ای که در حال مشاهده ی آن هستید به سمت پایین می رود تا شما بالای آن را ببینید. برای این کار اسکریپت زیر را در برنامه Auto hotkey کپی کنید.

WheelUp::
Send {WheelDown}
Return

WheelDown::
Send {WheelUp}
Return

اشتراک گذاری

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.