امروز:10 اردیبهشت 1403

برچسب پوستی ای که انرژی مورد نیاز ابزارهای پوشیدنی را تامین خواهد کرد

استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر روز به روز گسترش پیدا می کند و در کنار این هنوز هم دانشمندان و محققان به دنبال پیدا کردن و استفاده از منابع انرژی جدیدتری می باشند، از اکتشاف چاه های نفت جدید تا استفاده از انرژی گرمایی زمین، اما شاید جالب باشد که بدانید بدن انسان هم به خودی خود می تواند به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد و سال هاست که دانشمندان به دنبال پیدا کردن راه های استفاده از انرژی بدن می باشند. حال یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ملی سنگاپور دستگاه منعطفی که اندازه ی برابر یک تمبر پستی دارد را طراحی و تولید کرده اند که می تواند انرژی بدن را به صورت قابل استفاده در بیارد.

 

این دستگاه می تواند انرژی الکتریسیته ساکن را به صورت الکترسیته قابل استفاده در ابزارهای مختلف در بیاورد. این دستگاه که به صورت یک برچسب به بدن متصل می شود شامل دو لایه است، لایه ای از سیلیکون که خود روی لایه ای از طلا قرار گرفته و البته بین این دو لایه ستون های سیلیکونی قرار گرفته اند. هرچه ستون های میان این دو لایه نازکتر باشند، سطح مقطع ارتباط با پوست بالاتر رفته بنابراین انرژی بیشتری تولید می کند.

 

بنابر گفته های این گروه در کنفرانس 2015 IEEE MEMS، نتایج به دست آمده پس از اتصال این برچسب به ساعد و فشردن مشت باعث تولید 7.3 ولت انرژی و اتصال این برچسب به گلو و صحبت کردن موجو تولید 7.5 ولت انرژی الکتریکی می گردد. همچنین ضربه زدن با انگشت به روی این برچسب، 90 ولت انرژی تولید می کند که برای روشن کردن تعدادی لامپ LED کافی خواهد بود. البته هنوز تا تجاری سازی این محصول راه درازی مانده است و باید دید که آیا این محصول به مرحله تولید انبوه خواهد رسید یا خیر. پیش از ین گروهی از دانشمندان موفق به ایجاد نوعی خالکوبی شده‌ بودند که از فرآیند تعریق طبیعی بدن برای تولید الکتریسیته بهره می‌برد. همچنین عده‌ای دیگر نیز  هدستی طراحی کرده بودند که با قرار گرفتن روی سر کاربر، حرکات فک وی را بعنوان نیروگاه برق به کار می‌بندد.

با تمام این تفاسیر می توان فهمید که استفاده از انرژی بدن یکی از زمینه هایی است که مورد علاقه بسیاری از دانشمندان است و می تواند آینده موفقی را داشته باشد.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.