امروز:9 اردیبهشت 1403

تولید آب از هوا با برج های وارکا واتر

پدیده گرمایش زمین و کم شدن آب آشامیدنی در اکثر نقاط دنیا، خطر بزرگی است که نه تنها ما بلکه آیندگان ما را تهدید می کند. بدون شک آینده ازان کسی است که به منابع آب دسترسی داشته باشد. دیگر دوران جنگ بر سر منابع انرژی در حال اتمام است و باید منتظر جنگ هایی بر سر منابع آب باشیم.

از همین رو بسیاری از شرکت ها تحقیقات خود را به این سمت برده اند و به دنبال راه های دسترسی به آب و تولید آب هستند. پیش از این یک شرکت سنگالی موفق به تولید آب و انرژی از فضولات انسانی شده بود اما حالا یک شرکت ایتالیایی به نام Architecture and Vision با استفاده از چوب های درخت بامبو، سیستمی را طراحی کرده است که می تواند از طریق هوا آب تولید کند. این شرکت نام این دستگاه را وارکا واتر (Warka Water) گذاشته است.

به گفته این شرکت ایتالیایی، برج های وارکا واتر در بزرگترین حالتشان 10 متر ارتفاع و 60 کیلوگرم وزن دارند و قادرند روزانه 100 لیتر آب تولید کنند.

برج های وارکا واتر که از بامبو ساخته شده اند به وسیله 8 کابل مهار می شوند و در درون خود یک محفظه توری از جنس پلاستیک دارند که این تورها قطرات آب را هنگام عبور توده های بخار در درون این برج ها به دام می اندازند و به مخزن آبی که در پایین برج است هدایت می کنند. این برج ها همچنین قطرات باران و شبنم صبحگاهی را نیز در خود ذخیره می کنند.

 

از دیگر ویژگی های برج های وارکا واتر، تعبیه سایه بان هایی در قسمت پایینی این برج هاست که در هنگام جمع آوری آب می توانید در زیر آن استراحت کنید. همچنین در این برج ها از آیینه استفاده شده تا با انعکاس نور پرندگان را از خود دور کند. کمپانی سازنده این برج ها اعلام کرده است که عمر مفید این سازه 10 سال است.

 

WarkaWaterInt

 

به گفته کمپانی توسعه دهنده وارکا واتر(Architecture and Vision ) برای ساخت این برج ها نیازی به ماشین آلات سنگین نیست و برای ساخت یک برج، 4 روز وقت لازم است که برای ساخت آن 6 نفر نیاز است. همچنین در این برج هیچ قطعه الکترونیکی ای به کار نرفته است.

 

البته هنوز تا تجاری سازی این برج ها راه زیادی مانده و این برج ها هم اکنون این پروژه در کیک استارتر قرار داده شده است. نکته مهم اینجاست که موفقیت این سازه در تولید اب به عوامل زیادی بستگی دارد و همچنین استفاده از آن در هر نوع منطقه ای امکان پذیر نیست.

کمپانی طراح نمونه ی کوچکی از این برج را تولید کرده است اما برای تولید نمونه بزرگتر به جذب سرمایه نیاز دارد.

باید دید که آیا این طرح می تواند نتیجه بدهد و آیا تولید تجاری آن صرفه اقتصادی دارد یا خیر. نظر شما چیست؟

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.