امروز:10 اردیبهشت 1403

برای خرید تلویزیون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگامی که قصد خرید تلویزیونی جدیدتر به نسبت تلویزیون خود دارید حتما موارد زیادی را از فروشندگان آن می شنوید که اینبار آریامونز قصد دارد به تعدادی از این نکات اشاره کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهد، که چقدر این گفته ها صحیح است؟!

معمولا فروشندگان به موارد زیر اشاره می کنند:

  • نسبت کنتراست این تلویزیون یک به میلیارد است !!!
  • کیفیت صدای این تلویزیون نسبت به بقیه مدل ها بهتر است!!!
  • تلویزیون یک وسیله حساس است و زود خراب می شود، بهتر است مارکی را بخرید که گارانتی بیشتری داشته باشد!!!
  • تلویزیون های LED بهترین کیفیت تصویر را دارند!!!
  • اگر می خواهید صدا و تصویر تلویزیونتان کیفیت بالایی داشته باشد، باید کابل HDMI گران قیمت و خاص تهیه کنید!!!

نسبت کنتراست این تلویزیون یک به میلیارد است !!!

هرگز به اعداد و ارقام ارائه شده توسط فروشنده و تولید کننده در مورد کنتراست تصویر توجه نکنید. اعدادی که به عنوان کنتراست تصویر ارائه می‌شوند در واقع نسبت کنتراست داینامیک تصویر هستند که هیچ تاثیری برروی کیفیت تصویر ندارد. کنتراست واقعی تصویر عدد مهم و قابل تاملی است که به دلیل پایین بودن آن، توسط تولیدکنندگان ارائه نمی‌شود. در حقیقت هر چه کنتراست واقعی تصویر بالاتر باشد بهتر است اما از آنجایی که تولیدکنندگان اطلاعات مربوط به کنتراست واقعی تصویر را منتشر نمی‌کنند، شما هم نباید به این اعداد توجه کنید.

تلویزیون‌های پلاسما معمولا کنتراست بالاتری نسبت به ال سی دی ها و ال ای دی ها دارند. البته در این بین بعضی از مدل های ال سی دی و ال ای دی که مجهز به تاریکی موضعی هستند نیز کنتراست بالا و مناسبی دارند و توانایی رقابت با تلویزیون های پلاسما را دارند.

 index

کیفیت صدای این تلویزیون نسبت به بقیه مدل ها بهتر است!!!

هیچ کدام از تلویزیون‌های HDکیفیت صدای خوبی ندارند. به دلیل باریکی تلویزیون های Felat ، هیچ کدام مجهز به اسپیکر مناسبی نیستند و نمی توانند صدای با کیفیتی ارائه کنند و برای داشتن کیفیت بالای صدا باید تلویزیون را مجهز به یک سینمای خانگی کنید. یا در بعضی مدل ها اسپیکری همراه با تلویزیون ارائه می شود. وگرنه در اصل تلویزیون های Felat کیفیت صدای خروجی پایینی دارند.

images

تلویزیون یک وسیله حساس است و زود خراب می شود، بهتر است مارکی را بخرید که گارانتی بیشتری داشته باشد!!!

معمولا فروشندگان روی گارانتی تلویزیون ارائه شده مانور زیادی می دهند و معتقدند که تلویزیونی که گارانتی بیشتری دارد و بیشتر پشتیبانی می شود کیفیت بهتری خواهد داشت. ( هرچند که امروزه گارانتی ها خود به تنهایی هزینه های بالایی به خریداران تحمیل می کنند که مهمترین آنها فقط یک کنترل ساده و یا بررسی ظاهری منجر به پرداخت مبلغی نسبتا بالا به عنوان هزینه ایاب و ذهاب خواهد شد.) اما در حقیقت تلویزیون های Felat کیفیت ساخت مناسب و طول عمر نسبتا بالایی دارند به همین دلیل پرداخت هزینه بیشتر بابت گارانتی بیشتر محصول توصیه نمی شود.

تلویزیون های LED بهترین کیفیت تصویر را دارند!!!

LEDها برعکس تلویزیون های LCD به جای لامپ های فلورسنت از ایجاد نور در پشت پنل برای ارائه تصویر استفاده می کنند. در واقع LEDها نسبت به LCDها مصرف کمتری دارند. اما در بسیاری موارد کیفیت پلاسماها بهتر از LEDها و LCDهاست. چون پلاسماها رنگ مشکی را عمیق تر نمایش داده و از کنتراست بالایی برخوردارند. البته تلویزیون های پلاسما هم معایبی چون ضخامت بالا ، وزن بیشتر، و مصرف بالاتری نسبت به LED و LCDها دارند و دمای بیشتری ایجاد می کنند. ولی اگر بخواهید یک تلویزیون LED با کیفیت تصویر تلویزیون پلاسما داشته باشید باید دو تا سه برابر تلویزیون پلاسما هزینه کنید. بنابراین با توجه به مورد مصرفتان تلویزیون مناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

modele-miz-televizion-lcd-va-led-shilinaz-2

اگر می خواهید صدا و تصویر تلویزیونتان کیفیت بالایی داشته باشد، باید کابل HDMI گران قیمت و خاص تهیه کنید!!!

HDMI   تنها رابط تجاری برای انتقال غیر فشرده همزمان تصویر و صدا به صورت دیجیتال است. HDMI نوعی پورت ارتباطی است که قابلیت انتقال تصویر و صدا با کیفیت بالا را تنها با استفاده از یک کابل به کاربران ارائه می‌دهد که این انتقال ربطی به قیمت کابل ها ندارد و صرفا به دلیل طول بیشتر کابل و یا نوع روکش و آلیاژ آن است که قیمت هایی متفاوت دارد. در واقع HDMI ده هزار تومانی با 100 یا 300 هزار تومانی هیچ فرقی ندارد. مخصوصا اگر طول کابل و فاصله بین پخش کننده و تلویزیون کمتر از 3 متر باشد. پس هرگز بابت کابل HDMI گران قیمت هزینه نکنید.