امروز:9 اردیبهشت 1403

تاندربولت چیست؟; استاندارد Thunderbolt

تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و هر روز بیش تر از پیش در هر زمینه ای این پیشرفت را مشاهده می کنیم. یکی از بخش هایی که زمان زیادی از آن می گذرد و با تغییر زیادی در آن رو به رو نبودیم پورت های ارتباطی است. با پیشرفت تکنولوژی هر روز به سرعت بیشتر نیاز بیشتری پیدا می کنیم. برای افزایش سرعت بیشتر رابط های ارتباطی با سرعت بیشتر و استاندارد های پر سرعت تر نیاز است. اینتل برای این نیاز پورت های تاندربولت را ایجاد کرد. اما این استاندارد در کجا دیده می شود؟ چه سرعتی دارد؟ چه نسخه هایی دارد؟ با آریامونز همراه باشید تا به سوالات شما پیرامون این پورت و ویژگی های آن پاسخ دهیم.

همانطور که در مقدمه بیان شد تاندربولت استاندارد شرکت اینتل است که برای افزایش سرعت مبادله ی بین دیوایس ها ایجاد شد. این پورت فعلا در مک بوک پرو اپل دیده می شود که اینتل برای گسترش ان تلاش می کند اما سرعت استفاده از آن در بین دیوایس های شرکت های دیگر بسیار کند است. اما اینده ی خوبی برای این نوع پورت می توان در نظر گرفت. تاندربولت بسیار سریع تر از Usb است. برای اینکه توانایی و سرعت این پورت در دست شما باشد تاندربولت 1.0 را با USB 3.0 مقایسه می کنیم. سرعت USB 3.0 در حدود 5 گیگابیت بر ثانیه است ولی نسخه ی اول تاندربولت 10 گیگابیت بر ثانیه یعنی سرعتی 2 برابر را به ارمغان می آورد.

تاندربولت تا به اکنون در دو نسخه ی تاندربولت 1.0 و 2.0 وارد بازار شده است اما امسال اینتل خبر از ورود استاندارد تاندربولت 3 و پورت آن به بازار می باشد. در زیر تاندربولت را با USB به صورت نموداری بررسی شده است:

USB__Thunderbolt™_Speed_Comparison-400x400

همانطور که در بالا می بینید سرعت تاندربولت 1 با سرعت USB 3.1 برابر است و این از سرعت بالای این خبر می دهد. اما ویژگی های دیگری نیز در این پورت گنجانده شده است مثلا می توانید همزمان تصویری را در مانیتور 4K خود نشان دهید و در کنار آن داده های دیگری را با کابل تاندربولت منتقل کنید.

روش کار کابل تاندربولت چگونه است؟

در تصویر زیر به صورت ساده می توانید روش کار کابل تاندر بولت را ببینید. همانگونه که می بینید از طرف مبدا دو ورودی تصویر و داده با هم وارد کابل شده و توسط کانال ها این کابل با هم ترکیب شده و از طرف دیگر باز تفکیک شده و از کابل خارج می شوند. این مزیت باعث می شود که کابل تاندبولت چند گونه داده را باهم انتقال دهد.

Thunderbolt_Technology-600x183

به هر حال این وارد جزئیات تخصصی این پورت نمی شویم اما باید دید آینده ی این پورت جای خود را بین پورت های دیگر باز می کند یا خیر؟

اشتراک گذاری