امروز:14 اردیبهشت 1403

مهم ترین تفاوت آی پی ثابت (Static IP) و آی پی پویا (Dynamic)

چکیده : ی‌پی ثابت یا آی‌پی استاتیک یک آدرس آی‌پی است که به دستگاه شما برای مدت طولانی تخصیص داده می‌شود و تغییر نمی‌کند و یک دستگاه همیشه با یک آدرس IP خاص و ثابت شناخته می‌شود.

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها و سرورهای مجازی در ایران، آی پی دستگاه مدام تغییر می‌کند که این پدیده در برخی موارد مثل ترید می‌تواند عواقبی در پی داشته باشد.

این مشکل با خرید یک آی پی ثابت به راحتی قابل حل است و کمک می‌کند تا علاوه بر دور زدن فیلترینگ و دسترسی به سایت‌های تحریم شده، آی پی ثابتی برای امور مختلف در اختیار داشته باشید؛ اما در زمان خرید دقت کنید که آی پی خریداری شده باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا با چالش‌های احتمالی روبه نشوید. می‌توانید با مطالعه ادامه مطلب دریابید که تفاوت آی پی ثابت (Static IP) و آی پی پویا (Dynamic) چیست؟ و یک ای پی استاتیک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

آی پی ثابت چیست؟

آی‌پی ثابت یا آی‌پی استاتیک یک آدرس آی‌پی است که به دستگاه شما برای مدت طولانی تخصیص داده می‌شود و تغییر نمی‌کند و یک دستگاه همیشه با یک آدرس IP خاص و ثابت شناخته می‌شود.

به عبارت دیگر، آدرس IP ثابت یک تا تعداد محدودی را می‌توان برای یک دستگاه در نظر گرفت و بعدا همین آدرس را برای آن استفاده کرد. این آدرس IP می‌تواند برای ارتباط با اینترنت (IP یا Internet Protocol) یا درون یک شبکه داخلی مانند شبکه داخلی شرکت یا خانه استفاده شود. 

به عنوان مثال، اگر یک کامپیوتر دائماً با یک آدرس IP ثابت مانند 192.0.2.10 شناخته شود، هر بار که کامپیوتر را روشن کنید یا اتصال به شبکه برقرار شود، همچنان همین آدرس را خواهید داشت.

IP ثابت برای دستگاه‌هایی که نیاز به استفاده مداوم از یک آدرس مشخص دارند مفید است، مانند سرور‌ها و دستگاه‌های شبکه. همچنین اگر نیاز به اتصال از راه دور به دستگاه‌های خانگی یا دفتری دارید، IP ثابت می‌تواند به شما کمک کند.

آی پی ثابت برای ترید

مزایای آی پی ثابت

  • ایجاد پایداری و قابلیت دسترسی: با داشتن یک آدرس IP ثابت می‌توانید به سادگی به دستگاه‌هایی که به آن آدرس متصل هستند، دسترسی پیدا کنید. این مورد برای سرویس‌هایی که نیاز به دسترسی مداوم دارند (مانند سرورها، دستگاه‌های شبکه و دستگاه‌های IoT) بسیار حیاتی است.
  • امنیت بیشتر: در برخی موارد استفاده از آدرس IP ثابت می‌تواند روش‌های امنیتی را فراهم کند؛ برای مثال وقتی سیستم به یک شبکه خارجی متصل می‌شود و آدرس IP ثابت دارد، می‌توان تنظیماتی را برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز پیکربندی کرد.
  • انتقال داده‌ها: مواردی وجود دارد که باید برخی اطلاعات و فایل‌ها را از طریق اینترنت ارسال کنید. در این شرایط با کمک آی پی ثابت می‌توانید با سرعت بیشتری این کار را انجام دهید.

معایب IP ثابت

  • محدودیت یا اشتباه آدرس: استفاده از IP ثابت برای دستگاه‌ها یا کامپیوترهایی که مکان آن‌ها تغییر می‌کند، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به تغییر آدرس IP داشته باشید و این کار در صورت استفاده از IP ثابت دشوارتر خواهد شد.
  • محدودیت آدرس‌های موجود: با توجه به کمبود آدرس‌های IPv4، استفاده از آدرس IP ثابت می‌تواند برای دستگاه‌های بیشتر یا بزرگ‌تر مشکل ایجاد کند. در صورتی که برای تعداد زیادی دستگاه IP ثابت نیاز دارید، این منابع محدود ممکن است نامساعد باشد.
  • پیچیده بودن تنظیمات: برای آنکه آی پی سیستم خود را ثابت نگهدارید، باید تنظیماتی خاصی را اعمال کنید؛ از این رو خرید آن از طریق موسسات و سایت‌هایی مثل آریاپی که سعی می‌کنند این خدمات را با کیفیت بالایی ارائه دهند، عاقلانه‌تر است.
  • هزینه بالا: تهیه آی پی ثابت از طریق شرکت‌های ارائه دهنده خدمات می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد؛ زیرا این شرکت‌ها برای ثابت نگه‌داشتن آی‌پی‌های موجود باید سرورها را به طور دائم روشن نگه‌ دارند.

آی پی پویا چیست؟

آدرس آی‌پی پویا یا آی‌پی داینامیک به دستگاه‌ها هر بار که به اینترنت متصل می‌شوند، یک آدرس جدید اختصاص می‌دهد. به عبارت دیگر آدرس آی‌پی پویا به صورت خودکار تغییر می‌کند و همچون چرخش IP در گذشته استفاده می‌شود. همچنین، سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) معمولاً به کاربران خانگی آدرس آی‌پی پویا اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید آی پی ثابت

IP پویا برای دستگاه‌هایی که مهم نیست که هر بار با یک آدرس خاص شناخته شوند، مفید است؛ مثلاً کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های موبایل که معمولاً برای اتصال به شبکه در خانه یا محل کار استفاده می‌شوند.

مزایای IP پویا

  • مدیریت آسان شبکه: با استفاده از IP پویا، مدیران شبکه به سادگی می‌توانند به توزیع و مدیریت آدرس‌های IP برای دستگاه‌ها بپردازند. این روش بهینه‌ترین استفاده از آدرس‌های IP ممکن را فراهم می‌کند.
  • کارایی بالا: زمانی که از IP پویا استفاده می‌کنید، دستگاه‌ها بلافاصله پس از اتصال به شبکه به طور خودکار یک آدرس IP دریافت می‌کنند. این به معنای کاهش زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی اتصالات شبکه و بهبود کارایی است.
  • هزینه پایین: معمولاً همه اینترنت‌هایی که به آن‌ها متصل می‌شویم می‌توانند به صورت خودکار آی پی را تغییر دهند؛ بنابراین نیازی به صرف هزینه اضافی برای آن نبوده و از این جهت مقرون به صرفه است.

معایب IP پویا

  • دسترسی نیمه مداوم: آدرس آی پی پویا شامل دستگاه‌هایی است که هر بار که به شبکه متصل می‌شوند، یک آدرس جدید دریافت می‌کنند. این مورد ممکن است باعث مشکلاتی مانند دسترسی نیمه مداوم به دستگاه‌ها در صورت نیاز به اتصالات ثابت شود.
  • پیکربندی‌های مکرر: زمانی که از IP پویا استفاده می‌کنید، در هر بار بارگیری اتصال به شبکه، احتمالاً باید تنظیمات را مجدداً پیکربندی کنید. این موضوع می‌تواند زمان‌بر باشد و توجه بیشتری را بطلبد.
  • دسترسی سخت: برای دسترسی از راه دور به دستگاه‌هایی که از آی پی داینامیک استفاده می‌کنند چالش‌های بیشتری وجود دارد و معمولاً امنیت آن نیز کمتر است.

در نهایت، انتخاب استفاده از IP ثابت یا پویا بستگی به نیازها و شرایط خاص شما دارد. با توجه به اینکه گفتیم تفاوت آی پی ثابت (Static IP) و آی پی پویا (Dynamic) چیست؟ شما می‌توانید بهتر تصمیم‌گیری کرده و گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

ویژگی آی پی‌های ثابت آریاپی و علت انتخاب این مجموعه

خرید آی‌پی ثابت یک مسئله مهم است و برای اطمینان از انتخاب صحیح باید به برخی نکات توجه کنید. آی‌پی‌های ثابتی که آریاپی در اختیار کاربران قرار می‌دهد از جمله گزینه‌های باکیفیت است که با هزینه مناسبی می‌توانید تهیه کنید؛ از این رو بهتر است بعد از اینکه با تفاوت آی پی ثابت (Static IP) و آی پی پویا (Dynamic) آشنا شدید، با ویژگی‌هایی که یک آی ثابت بهتر است داشته باشد نیز آشنا شوید:

  • سرعت و پایداری

قبل از خرید مطمئن شوید که سرعت اینترنت در صورت استفاده از این آی پی مناسب بوده و قطعی و پینگ در منطقه زندگی شما به صورت حداقلی است. آی پی‌های ارائه شده توسط تیم آریاپی این مشکلات را ندارند و برای انجام اموری مانند ترید که پینگ پایین بسیار حائز اهمیت است، مناسب به نظر می‌رسند.

  • پشتیبانی فنی

ارائه‌دهنده‌ی آی‌پی ثابت باید پشتیبانی فنی قوی را برای کاربران خود در نظر بگیرد تا در صورت بروز مشکلات در اسرع وقت به آن رسیدگی کند. چون بسیاری از فعالیت‌هایی که در بستر اینترنت انجام می‌شوند و نیاز به آی پی ثابت دارند، ممکن است با قطع لحظه‌ای آن خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورند.

خدمات مرتبط: خرید شماره مجازی

  • قرارداد و شرایط

نکاتی مثل مدت قرارداد، هزینه‌ها و تعهدات نیز می‌توانند روی تصمیم شما برای انتخاب شرکت ارائه دهنده ip استاتیک تأثیر مستقیم داشته باشند.

  • امنیت

از امن‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی استفاده کنید و مطمئن شوید که آی‌پی شما در برابر حملات اینترنتی محافظت شده است.

  • سرویس‌دهنده‌های  DNS

بعد از انتخاب مجموعه ارائه دهنده خدمت، تنظیمات DNS را برای آی‌پی ثابت تغییر دهید تا به صورت بهینه‌سازی شده از آن بهره ببرید. آریاپی با در نظر گرفتن نیاز کاربران خود به شکل 24/7 و از طریق پل‌های ارتباطی همراه شماست تا در سریع‌ترین حالت ممکن از خدمات خرید آی پی ثابت بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری