امروز:19 اردیبهشت 1403

آموزش نکات کلیدی و مراحل مهم در تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی ارائه می‌کنند. در کلام دیگر می‌توان گفت یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص شود. در صورتی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است.

روش تهیه و مراحل مهم ارسال اظهارنامه مالیاتی

مودیان حقیقی :

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. برای واحدهای مشارکتی، جهت عملکرد سال جاری تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای تمامی شرکاء نمی‌باشد.

نکته : اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام کد اقتصادی بارگزاری می‌شود؛ بنابراین در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام کد اقتصادی ثبت نام اقدام نمایید.

مودیان حقوقی :

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کدرهگیری پیش ثبت نام و همچنین در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد؛ نکته مهم : دریافت کد خطای ۵۰۴ در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی به مفهوم عدم برقراری شروط بالا برای ارسال اظهارنامه می باشد.

ثبت نام تکمیلی اظهارنامه مالیاتی

  • پس از پیش ثبت نام، گزینه ورود به سامانه اظهارنامه حقیقی را انتخاب نمایید. نام کاربری و رمز عبوری که هنگام ثبت نام به شما داده شده است را وارد نمایید.پس از ورود به سامانه، گزینه ثبت اظهارنامه جدید را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب گزینه اظهارنامه جدید، می‌بایست، در کادرهای مربوطه، سال عملکرد و نوع فعالیت خود را وارد کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید.
  • سپس در صفحه بعد گزینه ویرایش را انتخاب کنید. در مراحل بعدی به ترتیب باید اطلاعات هویتی خود، نظیر نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سایر موارد را در کادر مخصوص خود، وارد نمایید. پس از ثبت این اطلاعات، باید اطلاعات مرتبط با محل فعالیت خود، نظیر آدرس و کد پستی و در صفحه بعد اطلاعات بانکی را خود را وارد نمایید.
  • پس از وارد کردن اطلاعات ضروری، قسمت اطلاعات اختصاصی، برای شما نمایش داده خواهد شد که اطلاعات، در آن، به صورت پیش فرض، ذخیره شده است. چنانچه قصد تغییر اطلاعات در خصوص اطلاعات اختصاصی را دارید، می توانید، اقدام به ویرایش آن‌ها نمایید.
  • بعد از وارد کردن اطلاعات اختصاصی، در قسمت اطلاعات فروش، اطلاعات فروش داخلی و خارجی خود را با استفاده از گزینه سبز رنگ افزودن، وارد کنید.
  • بعد از این مرحله، اطلاعات مربوط به سود و زیان خود را در جدول زیر و در کادرهای سفید رنگ، وارد نمایید.
  • پس از طی کردن تمامی مراحل، مالیات فرد، محاسبه شده و در جدولی مانند زیر، نمایش داده می شود که در صورت موافقت با آن برای رفتن به مرحله ثبت نهایی، گزینه ذخیره و ادامه را انتخاب کنید.
  • در نهایت اطلاعات اظهارنامه شما، نمایش داده می‌شود و با انتخاب گزینه ثبت نهایی، به شما، یک کد رهگیری، داده خواهد شد.

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی چیست؟

  • استعلام مالیات با شناسه ملی
  • استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

همانطور که گفتیم، شما می‌توانید به‌راحتی امور مالیاتی را به‌صورت آنلاین پیگیری و استعلام کنید. اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از خدمات به‌صورت آنلاین وجود نداشت، شما می‌توانید حضوری به دفاتر پیشخوان یا کافی‌نت‌ها مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم، امور مالیاتی خود را اعم از استعلام بدهی مالیاتی، پرداخت بدهی، اظهارنامه مالیاتی و … انجام دهید

لینک منبع

اشتراک گذاری