امروز:1 اردیبهشت 1403

معرفی بلر (Blur) ؛ بستری قدرتمند و آینده‌دار برای خرید و فروش NFT

ارز Blur یا صحیح‌تر بخواهیم بگوییم، بازار ان اف تی Blur یکی از تازه وارد‌های دنیای ارز دیجیتال محسوب می‌شود که توانسته توجهات بسیاری را به سمت خود بکشاند. معاملات توکن‌های غیر مثلی همواره با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است و امروز، ارز Blur سعی دارد با استفاده از قابلیت‌های خود یک محیط مناسب و حرفه‌ای برای داد و NFTها فراهم آورد؛ به همین دلیل است که بسیاری Blur را رقیبی برای اوپن سی (OpenSea) می‌دانند. از این رو، در ادامه این مطلب می‌خواهیم با بازارچه و همچنین ارز Blur بیشتر آشنا شویم.

بازار Blur چیست؟

بازار Blur در واقع یک فروشگاه بزرگ با قابلیت‌های گوناگون است که برای خرید و فروش NFT‌های مختلف طراحی شده است. از جمله قابلیت‌های Blur می‌توان به توانایی مثال زدنی در تجزیه و تحلیل اطلاعات، قابلیت‌های کاربردی برای مدیریت دارایی‌ها و امکان مقایسه ان اف تی‌ها در بازارهای مختلف اشاره کرد که برای معامله گران حرفه NFT حیاتی هستند.

Blur در واقع روی بلاکچین اتریوم بنا نهاده شده و با رقبای خود تفاوت‌ زیادی دارد. به لطف قابلیت‌هایی که در Blur گنجانده شده معامله گران می‌توانند تجربه به مراتب بهتری از معاملات ان اف تی خود داشته باشند. مثلاً Blur به ازای سفارش‌های فروش، از کاربران هزینه دریافت نمی‌کند و با مراجعه به قسمت پرتفوی، علاوه بر مشاهده دارایی‌های خود می‌توانند از میزان ارزش NFTهایی که دارند و میزان نادر بودن آن‌ها نیز مطلع شوند.

تاریخچه توسعه ارز دیجیتال Blur

بلر در واقع برای اولین بار در اکتبر سال 2022 با هدف ایجاد یک بازار اختصاصی برای NFTها عرضه شد. ایده کار به قدری جذاب بود که خیلی سریع توانست سرمایه گذاران بسیاری را به خود جذب کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موسسه پارادایم (Paradigm) اشاره کرد.

قبل از این که Blur به صورت رسمی شروع به کار کند، یک نسخه آزمایشی از آن در اختیار معامله گران قرار گرفت تا با قابلیت‌های پلتفرم بیشتر آشنا شوند اما کار به جایی رسید که تریدر‌ها برای ورود به آن بایستی در یک صف طولانی صبر می‌کردند!

اطلاعات رسمی از سازنده و توسعه دهندگان Blur در دسترس نیست چرا که این افراد از اسامی مستعار استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال سازنده بلر تحت عنوان پکمن (Pacman) شناخته می‌شود. تنها سه روز پس از شروع به کار کردن بلر، تعداد کاربران آن افزایش چشمگیری یافت و نقدینگی موجود در سیستم هم افزایش پیدا کرد.

چرا Blur ساخته شد؟

اگرچه پلتفرم‌هایی مانند OpenSea نیز همانند بلر برای معاملات ان اف تی طراحی شده‌اند اما تمامی این پلتفرم‌ها دارای ایرادات کوچک و بزرگی هستند که دست و بال معامله گران را می‌بندند. از این رو Blur سعی داشته است که یک محیط به مراتب حرفه ای تر، با قابلیت‌های محاسباتی بالا و ابزارهای کاربردی برای خرید و فروش ان اف تی‌های مختلف بسازد.

وجه تمایز ارز Blur چیست؟

از جمله مواردی که باعث منحصر به فرد شدن ارز Blur می‌شود، سادگی کار با پلتفرم آن است. برای کار با Blur کافی است کیف پول متاماسک خود یا هر کیف پولی که از قابلیت والت کانکت (WalletConnect) پشتیبانی می‌کند را به Blur متصل کنید. پس از اتصال، تمام قابلیت‌های بلر از جمله قابلیت خرید و فروش NFT از بازارهای مختلف، سرعت به مراتب بالاتر، قابلیت‌های لیست بندی متنوع و هزینه‌های پایین تراکنش در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

ارز Blur چه ویژگی‌هایی دارد؟

آن چه که باعث شده معامله گران به Blur بیشتر از سایر بازارهای ان اف تی مانند اوپن سی و جم (Gem) علاقه داشته باشند، قابلیت‌هایی است که با استفاده از آن‌ها، کسب سود راحت‌تر می‌شود.

سرعت بالای ارز Blur

به جرات می‌توان گفت در میان تمام صرافی‌ها و بازارهای NFT، بلر یکی از سریع‌ترین‌ها محسوب می‌شود. ساخته شدن ان اف تی‌های جدید و نقل و انتقال دارایی در Blur به مراتب سریع‌تر از سایر بازارها انجام می‌شود به نحوی که برآورد می‌شود سرعت آن 10 برابر جِم است.

قابلیت سویپ

سویپ کردن به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد می‌تواند یک ان اف تی یا یک مجموعه ان اف تی را در پایین‌ترین سطح قیمتی خریداری کند. پلتفرم Blur با استفاده از یک نوع چارت مخصوص (Floor Depth Chart) به معامله گران در یافتن چنین موقعیت‌های مناسبی کمک می‌کند.

از طرفی نیز NFT‌های فاقد ارزش ذاتی که هنوز وارد چرخه معاملات نشده‌اند و دارایی‌های دزدی و مشکوک توسط Blur حذف می‌شوند تا برای کاربران دردسر ساز نباشد.

حق مالکیت

حق مالکیت (Royalty) به قابلیتی گفته می‌شود که پس از خریداری یک NFT، هر بار که NFT مربوطه به فروش می‌رسد، درصد خاصی از ارزش آن به فرد سازنده تعلق پیدا می‌کند. Blur جزو بازارهایی است که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

ارز Blur چیست؟

ارز BLur در واقع توکن بومی مجموعه Blur محسوب می‌شود که طی چهار مرحله ایردراپ به کاربران Blur که از آغاز در این سیستم فعالیت داشته‌اند و معامله گرانی که در آن به داد و ستد ان اف تی پرداخته‌اند عرضه می‌شود.

ان اف تی‌های Blur از نظر ارزشمندی به چهار دسته «Unrevealed»، «Uncommon»، «Rare» و «Legendary» تقسیم می‌شوند. پس از عرضه این ایردراپ‌ها، ارز Blur به صورت رسمی در تاریخ 14 ماه فوریه سال 2023 فعال شد و کاربران توانستند بسته‌هایی که دریافت کرده بودند را در قالب پول وارد چرخه معاملات کنند.

بازار Blur چه تفاوتی با سایر بازار‌های رمز ارز دارد؟

جنبه‌های مختلف معاملات و خرید و فروش NFTها از ماهیت بازار تاثیر می‌پذیرد. با توجه به اینکه امروزه بازار‌های مختلفی برای خرید و فروش این دست از توکن‌ها وجود دارد لازم است ببینیم بازار Blur چه تفاوتی با بازار‌های قدیمی‌تر و جا افتاده‌تر دارد که می‌تواند به آن برتری ببخشد. هر دو بازار اوپن سی و مجیک ایدن (Magic Eden) بازار‌های محبوبی هستند که در چند سال اخیر بسیاری از کاربران از طریق آن‌ها به معامله NFT می‌پرداختند.

مقایسه بازار Blur و اوپن سی

بازار اوپن سی در چند سال اخیر یک بازار پیشرو برای خرید و فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه بوده است. با این وجود، ارز blur رابط کاربری خوبی دارد و بسیاری از تریدر‌ها آن را برای معاملات خود ترجیح می‌دهند.

به عنوان نمونه، کاربران برای مشاهده همه داده‌های حساب کاربری خود در اوپن سی باید مدام تب‌های (Tab) مختلف را باز کنند در حالی که در پلتفرم Blur همه اطلاعات مختلف از جمله تجزیه و تحلیل بازار، تاریخچه معاملات، نادر بودن توکن‌ها و … همه در یک صفحه قرار دارند.

به علاوه اینکه بازار Blur هر چهار ثانیه یک بار و بسیار سریع‌تر از اوپن سی به روز رسانی می‌شود و این صرافی به لطف تنظیمات هزینه گس (Gas) با سایر بازار‌ها از نظر هزینه تراکنش رقابت کرده و حتی کاربران هم از این رقابت سود می‌برند.

بازار Blur در برابر مجیک ایدن

بازار مجیک ایدن روی بلاکچین سولانا اجرا شده است در حالی که بازار Blur روی بلاکچین اتریوم راه اندازی شده است. بازار Blur دارای گزینه حق مالکیت (royalty) است که از طریق آن کاربران مقداری توکن برای داشتن حق مالکیت پرداخت می‌کنند.

البته بازار مجیک ایدن هم پرداخت حق مالکیت را به کاربران خود ارائه می‌دهد اما روش آن با Blur متفاوت است. بازار Blur از گزینه‌ای به نام متاشیلد (MetaShield) استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا NFT‌هایی را که قبلاً بدون پرداخت حق مالکیت معامله شده‌اند را مشخص و حذف کنند.

نقشه راه ارز Blur

در ماه مارس 2022 وارد مرحله آزمایشی بتا (Beta) شده و سرانجام در اکتبر همان سال به طور رسمی راه اندازی شد. در حال حاضر، تنها NFTهای مبتنی بر اتریوم در بازار Blur پشتیبانی می‌شوند.

یکی از اهداف اصلی تیم توسعه دهنده این پروژه معرفی سرویس‌هایی است که نقدینگی را بهبود می‌بخشند. این تیم توکن رسمی Blur را در ژانویه 2023 به بازار عرضه کردند که کاربرد و ویژگی‌های بسیار بیشتری از یک توکن حاکمیتی دارد.

آیا بازار Blur بستر خوبی برای خرید NFT است؟

به طور کلی، با وجود رکود بازار ارز دیجیتال، تقاضا برای خرید NFTها رو به افزایش است؛ بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که بازار Blur به پیشرفت ادامه دهد اما هنوز مشخص نیست که آیا این پلتفرم محبوبیت خود را در آینده حفظ خواهد کرد یا نه؟

با این وجود، اغلب این بازار‌ها رابط کاربری سختی دارند و برای افرادی که آشنایی زیادی با آن‌ها ندارند مناسب نیستند. این امر به نوبه خود کاربران جدید را به سمت پلتفرم‌های ساده‌تر که کار با آن‌ها برای همه راحت باشد، سوق می‌دهد.

اینکه آیا ارز Blur معتبر است یا نه باید گفت که تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر کلاهبرداری بودن این پلتفرم منتشر نشده است و کاربران زیادی در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند و تجربه مطلوبی از آن داشته‌اند.

سخن آخر

با وجود آن که زمان زیادی از عرضه Blur نمی‌گذرد اما اثرات آن روی بازار NFTها غیرقابل چشم پوشی است. از قابلیت‌های محاسباتی و تحلیلی بسیار خوب آن گرفته تا نداشتن هزینه گس و سرعت بالا، همه و همه دست به دست هم داده‌اند و Blur در مدت زمان کوتاهی توانسته مخاطبان بسیاری جذب کند؛ البته Blur یک پلتفرم تازه تأسیس است و به نظر می‌رسد با گذشت زمان قابلیت‌های جدیدی نیز در آن گنجانده شود که باعث افزایش محبوبیت آن خواهد شد.

اشتراک گذاری