امروز:5 اردیبهشت 1403

نهال گردو چندلر پیوندی ، پربارترین نهال گردو برای شمال ایران

یکی از بهترین ارقام گردوی مناسب مناطق معتدل، نهال گردو چندلر پیوندی می باشد. نژاد گردو چندلر متعلق به قاره ی آمریکا می باشد و توسط نهالستان گلرنگ نهال بیش از یک دهه است که در داخل ایران تولید و تکثیر می گردد. این درخت گردو مناسب پرورش در ارتفاعات 900 الی 1500 متر از سطح دریا است و از ارقام دیرگل گردو شناخته می شود. نهال گردو چندلر پس از رسیدن به بلوغ به ارتفاعی بین 7 الی 8 متر می رسد و از ارقام پایه متوسط درخت گردو محسوب می گردد. فاصله ی کاشت نهال گردو چندلر 7*7 متر و به صورت الگوی مربعی است که از اولین سال پس از کاشت باردهی اولیه این نهال گردو آغاز می گردد.

اندازه گردو چندلر بزرگ، صاف و بیضی شکل است و دارای پوستی نازک است. گردو چندلر در سراسر جهان شناخته شده است و به دلیل داشتن مغز سفید و سبک و با کیفیت بالا، برای باغداران بسیار با ارزش است. از این رو خرید نهال گردو چندلر پیوندی برای کاشت بسیار مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد.

مغز گردوی چرب و سفید از دیگر صفات مثبت این نژاد گردو می باشد و با باردهی 350 کیلو به ازای هر درخت بالغ می تواند در دهمین سال پس از کاشت، سودآوری زیادی را شامل حال باغداران نماید.

خرید نهال گردو اینترنتی این نهال گردو را می توانید از نهالستان گلرنگ نهال صورت دهید. کافیست با شماره تماس این نهالستان ارتباط بر قرار نموده و سفارش خود را ثبت نمایید.

حین خرید نهال گردو چندلر بهتر است چه عواملی را برسی کرد؟

شاید اکثر کشاورزان نگران عمر باردهی درختان گردوی خود باشند که می بایست بدانند اغلب ارقام گردو عمر مفیدی مابین 60 الی 100 سال را دارا می باشند که رعایت عواملی همچون:

1. رعایت فاصله کاشت نهال

2. خرید نهال گردوی سازگار با جغرافیای محل کاشت

3. برسی اصالت و سلامت نهال گردو

4. رعایت رسیدگی های نظم همانند: آبیاری، خاک مناسب، کودهی اصولی، سمپاشی حرفه ای، هرس و .. مواردی این چنین در مقدار عمر باردهی درخت گردو بسیار مهم می باشد

ویژگی های نهال گردو چندلر

1. نهال گردو چندلر، از ارتفاع سطح دریای 1000 تا 1500 متر امکان رشد دارد و برای بازدهی بیشتر توصیه می شود در مناطق نسبتا معتدل و سردسیر کاشت شود.

2. این نهال جزو گردوهای دیرگل دسته بندی می شود چرا که مقاومت زیادی در برابر سرما و یخ زدگی ها در فصل زمستان دارد.

3. درصورت بالغ شدن این درخت گردو ، بین 50 تا 70 کیلوگرم محصول با کیفیت می تواند داشته باشد.

4. زادگاه اصلی نهال گردو چندلر، به کشور امریکا باز می گردد چرا که در آنجا با ایجاد تغییرات آزمایشگاهی به روی نهال، اصلاحاتی روی آن صورت گرفت تا به گونه ای پر بار تبدیل شود.

5. درخت گردوی چندلر سازگاری بالایی با آب و هوا دارد و در برابر آب و هوای سرد و سرما جزو درختان مقاوم است. علاوه بر سرما نسبت به آفات هم مقاومت بالایی دارد. به طور کلی این نوع گردو از مقاوم‌ترین گردوهاست به همین علت گردو چندلر گردویی صنعتی و تجاری است.

7. گردو چندلر از تلاقی والد و UC-56-224 به دست می‌آید. اکثر خصوصیات فرزند از والد خود به ارث می‌رسد. خصوصیاتی مانند زمان و چگونگی باروری، دیرگل دهی، زمان برداشت محصول و… وابسته به والد است.

8. نحوه رشد درخت گردو چندلر به این صورت است که نیمه راست شروع می‌کنند و جوانه‌های آن جانبی بارور می‌شوند. توانایی رشد درخت گردو چندلر در حد متوسط است.

9. علت کاشت و پرورش زیاد این نوع گردو نسبت به بقیه بازده بالایی است که دارد زیرا از بازده زیاد آن می‌توان شاخه‌های مولد تولید نمود که باعث تنوع بالای درخت گردوی چندلر می‌شود. این درخت نسبتاً زودتر شروع به میوه دهی می‌کند ولی میزان محصول تولید شده و بدست آمده از این درخت متفاوت بوده و در برخی فصول سال ثمره دهی بیشتر از فصول دیگر سال است 

10. باردهی نهال گردوی چندلر پیوندی ظرفیت باردهی بسیار بالا و حداقل تا ۶۰ درصد بیش از ارقام نهال گردو دیگر است.

11. نهال گردو چندلر پیوندی میوه‌های آن جانبی و بسیار زودرس است و با تنه نیمه بلند و نیمه گسترده‌ای که دارد حتی به شکل پرچین نیز می‌توان آن را در باغ کاشت.

12. گردوی چندلر پیوندی با باز شدن جوانه‌ها در این واریته بعد از ارقام نهال گردو و ۸ روز قبل از انواع نهال گردو دیگر آغاز می‌شود. پس بهتر است برای احتیاط این واریته که گل نر آن نیز زودتر از گل ماده باز می‌شود نه فقط با ارقام نهال گردو بلکه با دونتیناک توأم و همراه کاشته می‌شود.

13. درخت گردو چندلر نیمه قوی است و به پایه‌های قوی نیاز دارد. میوه آن گرد، به اندازه حدود ۳۲ میلی متر و دارای پوستی کاملاً متصل و خشبی است.

14. گردو چندلر پیوندی به دلیل دیررسی، بیشتر آجیلی مصرف می‌شود. طعم مغز گردوی آن معمولاً بسیار مطبوع و رنگ آن روشن است که در جعبه‌های بسته بندی به تدریج کمی تیره می‌شود.

15. نهال گردو چندلر پیوندی نسبت به سرمای بهاره بسیار مقاوم می‌باشد. نهال گردو چندلر پیوندی نسبت به گردوی ایرانی به سرما مقاوم‌تر می‌باشد.

16. نهال گردو چندلر پیوندی برای پر شدن مغز گردو و افزایش چربی آن، دمای ۳۳-۲۷ درجه سانتی گراد در طول چند هفته قبل از برداشت ضروری می‌باشد.

17. نهال گردو چندلر پیوندی در تابستان در معرض دمای ۵۰-۴۲ درجه سانتی گراد (به طور متوسط ۴۵ درجه سانتی گراد) و رطوبت کم قرار بگیرد، پوست سبز آن دچار آفتاب سوختگی شده و مغز آن سیاه و چروکیده می‌شود و گاهی مواقع میوه‌ها پوک می‌شوند.

18. گردوی چندلر پیوندی در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از ۴۵ درجه سانتی گراد به گردو خسارت جدی وارد می‌شود.

19. نهال گردو چندلر پیوندی دمای پایین تابستان نیز مناسب می‌باشد زیرا موجب می‌شود میوه‌ها به اندازه کافی پر شوند.

قیمت نهال گردو چندلر

برای دریافت آخرین قیمت نهال چندلر هم اکنون از طریق تلفن 09113107510 با ما تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره رایگان راجع به گردو رقم چندلر از آخرین قیمت آن نیز مطلع گردید.

سوالات متداول درباره نهال گردو چندلر

ارتفاع درخت گردو چندلر چقدر است؟

چندلر میزان رشد بالایی دارد و نیمه قائم است. ارتفاع درخت گردو چندلر حداکثر6  متر است. اما از آنجا که همیشه هرس می شوند، معمولاً ارتفاع کمتری دارند. معمولاً شاخه های درخت هرس می شوند تا آن را در عرض تقریباً 5 متر حفظ کنند.

فاصله کاشت درخت گردو چندلر چگونه است؟

بعد از خرید نهال گردو چندلر برای کاشت صحیح درختان گردو چندلر فاصله 6 متری را پیشنهاد می کنیم، با استفاده از این فاصله می توانید درختان را در همان ردیف نزدیک به یکدیگر قرار دهید و فضای کافی بین ردیف ها باقی بگذارید.

فاصله کاشت درخت گردو چندلر 6*6 متر است.

عمر درخت گردو چندلر چند سال است؟

اینکه درختان گردو چه اندازه عمر کنند و تا چه زمانی محصول بدهند، بستگی به میزان رسیدگی و میزان آبدهی و کوددهی به درختان دارد که البته نوع نهال گردو هم در عمر آن موثر است. اگر رسیدگی های لازم را انجام دهید و شرایط محیطی مطلوب باشد، می توان گفت عمر درختان گردو شاید از متوسط عمر آن ها هم بیشتر شود. به طور متوسط، بهترین نوع درخت گردو در ایران عمری بین 100 تا 200 سال دارد.

عمر درخت گردو چندلر بیش از 100 سال است.

میزان باردهی درخت گردو چندلر در هکتار چند تن است؟

نهال گردو چندلر از همان سال اول باردهی خود را شروع می‌کند، اما از سال پنجم باردهی اقتصادی درخت گردو چندلر آغاز می‌شود. بنابراین این انتظار را داشته باشید که از هر درخت بالغ گردو چندلر حدودا 70 کیلوگرم گردو خشک برداشت کنید. این نکته نشان‌دهنده .این است که سرمایه‌گذاری برروی درخت گردو چندلر فرصت مناسبی است. میزان باردهی درخت گردو چندلر در هکتار 6 تن است.

اشتراک گذاری