امروز:16 اردیبهشت 1403

ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی شامل چه مواردی می‌شود؟

ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی 

یکی از ضروری ترین مباحثی که در تعمیر بردهای الکترونیکی به آن اشاره می شود، آشنایی با ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی است.

هر تکنسینی موفقی باید از عملکرد هر یک از ابزارهای مختلف در تعمیر برد سر رشته داشته باشد. وسایل و ابزارهای متنوعی برای تشخیص نواقص و عیب یابی برد های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

کمک گرفتن از این ابزارها می تواند کیفیت و دقت عمل تکنسین را بهبود داده و قطعات برد با ایمنی بیشتری بازسازی و تعمیر شوند. استفاده از تجهیزات مختلفی که در این حرفه وجود دارد، باعث می شود که سرعت عمل استادکار افزایش یابد. این ابزارکار را می توان به گروه های مختلفی تقسیم کرد. چنانچه ما را در سایت مهندس نابغه تا انتهای این متن همکاری کنید، درباره این تجهیزات موثر و کارآمد با شما سخن خواهیم گفت.

دسته بندی ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی 

ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی را می توان در گروه های متنوعی جای داد. معمولا این تجهیزات را در گروه های تخصصی، عمومی، ابزار جانبی و قطعات الکترونیکی تقسیم بندی می کنند. در ادامه این متن، به صورت مجزا هر کدام از این تجهیزات را معرفی خواهیم کرد.

ابزارآلات تخصصی تعمیر برد الکترونیک 

شناعت و استفاده درست از تجهیزات تخصصی در بازسازی بردهای پی سی بی موجب بالا رفتن مهارت و کیفیت و راندمان نتیجه کار می گردد. این ابزار ها که به صورت حرفه ای در اختیار استادکاران فنی این رشته قرار می گیرند، عبارت هستند از منبع تغذیه، اسیلوسکوپ، مولتی متر، پایه نگهدارنده، دستگاه هویه و دستگاه هیتر هویه.

منبع تغذیه 

منبع تغذیه جهت فراهم آوردن نیروی مدارهای الکترونیکی و جریان الکتریسیته لازم مورد کاربری قرار می گیرد. خوب است از نمونه دیجیتالی منبع تغذیه ای که دارای ولتاژ سی ولت دارد، کمک بگیرید. معمولا جریانی که برای تعمیر بردها مورد استفاده قرار می گیرد، دارای پنج آمپر می باشد. برای ممانعت از آسیب های احتمالی از نمونه هایی که دارای کیفیت بالایی هستند، بهتر است از محافظ کمک بگیرید.

اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی است که به صورت حرفه ای به کار گرفته می شود. این وسیله برای تشخیص ایرادات و مشکلات به وجود آمده در برد به کار می رود. این وسیله با بررسی موج ها، فرایند تشخیص نواقص برد را آسان کرده و این امکان را به وجود می آورد تا فنی کار به راحتی محل دقیق نقص پیش آمده را شناسایی کند. اسیلوسکوپ را می توان در مدل های آنالوگ و دیجیتال تهیه کرد.

مولتی متر 

در بین ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی مولتی متر نقش بسیار ویژه ای دارد. این وسیله برای تست کردن قطعات برد به کار گرفته می شود. توجه به این نکته که نمونه های بی کیفیت این وسیله به وفور یافت می شود، باعث می شود تا شما در خرید مولتی متر مرغوب و اصل، وقت و دقت بیشتری صرف کنید. مولتی متر با کیفیت به صورت خودکار درجه بندی شده می باشد و به خوبی از عهده آزمایش های مربوط به کمیت های ولتاژ بر می آید. مولتی متر می تواند جریان و مقاومت را نیز به خوبی تست نماید. در نمونه های مدرن و پیشرفته این ابزار، سنجش ظرفیت، فرکانس دیود و ترانزیستور امکان پذیر است.

پایه نگهدارنده برد 

پایه نگهدارنده برد که از جمله ابزارهای تخصصی این حرفه است، می تواند کمک بسیار خوبی برای تکنسین ها باشد. این وسیله کمک می کند تا استادکار بتواند با دقت و سرعت عمل بیشتری به تعمیر برد بپردازد. با کمک این دستگاه، فنی کار بدون لرزش دست با تسلط بیشتری به تعمیر و عیب یابی برد مشغول می شود. از آنجا که بردهای متنوعی در بازار موجود هستند، می توان این وسیله را در اندازه های گوناگون و متنوعی خریداری کرد. خریداری یک پایه نگهدارنده برد که کیفیت بالایی داشته باشد، یک عامل مهم در تعمیر دقیق و سریع برد محسوب می شود. در برخی از این تجهیزات می توان لامپ و ذره بین را نیز شاهد بود که کار تعمیر را بسیار آسان و لذت بخش می کند.

هویه 

هویه نیز در شمار ابزارآلات تعمیر برد الکترونیکی  جای می گیرد. انواع مختلف این وسیله در بازار موجود می باشد. نوک برخی از این هویه ها را می توان عوض کرد که باعث راحتی کار تعمیرکار می شود. هویه های حرفه ای و مدرن تر دارای کنترل حرارتی هستند که باعث می شوند دست تعمیرکار بر اثر داغی وسیله آسیب نبیند و نسوزد. این هویه ها همچنین از آسیب رساندن بیشتر به برد که بر اثر داغی به وجود می آید نیز جلوگیری می کنند. اگر تازه کار هستید، بهتر است از هویه چهل واتی برای مونتاژ کردن قطعات برد کمک بگیرید.

دستگاه هیتر هویه

دستگاه هیتر هویه نیز یکی دیگر از ابزارآلات تخصصی تعمیر برد است. این دستگاه جهت متصل کردن قطعات بر روی صفحه الکترونیکی طراحی شده است. این وسیله نسبت به هویه قیمت بیشتری دارد اما حرفه ای تر از هویه عمل می کند. این وسیله نیز دارای تنوع بسیار از نظر توان، دما و وزن می باشد.

ابزارآلات عمومی تعمیر برد الکترونیکی 

در ادامه به دلیل محدودیت این نوشتار تنها به ذکر ابزارهایی می پردازیم که در تعمیر برد به کار می روند. این وسایل عبارتند از :

  • انبردست
  • دریل دستی
  • سیم چین
  • دریل دستی
  • پنس

وسایل جانبی که برای تعمیر برد مورد نیاز است

  • آی سی کش
  • قلع کش
  • روغن لحیم کاری
  • سیم مخصوص برای لحیم کاری

قطعاتی که برای تعمیر برد باید مورد استفاده قرار بگیرند

  • مقاومت
  • خازن
  • دیود
  • ترانزیستور
  • سوئیچ

ما تو مهندس نابغه سعی کردیم فایل‌های دوره تعمیرات برد الکترونیکی رو طوری طراحی و تدوین کنیم که برای همه‌ی رده‌های سنی مفید و مناسب باشه. به عبارتی اومدیم اصل کاری رو توضیح دادیم.

اشتراک گذاری