امروز:6 اردیبهشت 1403

کاشت مو: روش‌های مناسب، عوارض و هزینه آن

برای پرکردن و بازسازی موها در قسمت‌هایی از کف سر که دچار طاسی شده یا موهای بسیار کمی دارد از جراحی کاشت مو استفاده می‌شود. این جراحی انواع گوناگونی دارد که رایج‌ترین انواع آن جراحی پیوند مو می‌باشد؛ اما جراحی فلپ، تیشو اکسپندر یا گسترش بافت و اسکالپ ریداکشن نیز از روش‌هایی هستند که برای کاشت موی سر مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توان هر یک از این روش‌های ذکر شده را به‌تنهایی یا به‌صورت ترکیبی استفاده کرد. جراحی پیوند مو شامل برداشتن قسمت کوچکی از پوست دارای مو و پیوند زدن آن به قسمت‌های طاس یا کم موی سر می‌شود.

انواع روش‌های پیوند مو

برای جراحی پیوند مو دو روش کلی وجود دارد: روش FUT یا پیوند واحد فولیکولار و روش FUE یا استخراج واحد فولیکولار. هر دوی این روش‌ها به ما کمک می‌کنند تا موهایی ضخیم‌تر و طبیعی داشته باشیم.

پیوند مو برای چه افرادی مناسب است؟

جراحی پیوند مو می‌تواند ظاهر و اعتمادبه‌نفس شما را بهبود ببخشد. افراد مناسب برای جراحی پیوند ما به شرح زیر می‌باشند.

  • مردان با الگوی ریزش موی مردانه
  • زنان با موی کم پشت
  • افرادی که به دلیل سوختگی یا آسیب‌دیدگی قسمتی از موهای خود را ازدست‌داده‌اند.

پیوند مو برای افراد زیر مناسب نمی‌باشد:

  • زنان با الگوی ریزش موی گسترده
  • افرادی که به‌اندازه کافی موی اهداکننده برای پیوند ندارند.
  • افرادی که بعد از جراحی و آسیب‌دیدگی دچار زخم‌های کلوئیدی می‌شوند.
  • افرادی که به دلیل عوارض جانبی داروها مانند شیمی‌درمانی موهای خود را ازدست‌داده‌اند.

در طول پروسه کاشت مو چه چیزی رخ می‌دهد؟

بعد از پاکسازی کامل کف سر، جراح به کمک یک سرنگ کوچک قسمتی از پوست سر را بی حس می‌کند.

در روش پیوند واحد فولیکولار (FUT):

  1. پزشک به کمک یک اسکالپل قسمت باریکی از پوست قسمت عقبی سر را می‌برد. این بریدگی معمولاً به طول چند اینچ می‌باشد.
  2. سپس قسمت بریدگی را بخیه می‌زند.
  3. بعدازاین جراح با استفاده از لنزهای بزرگ کننده و یک‌تیغ تیز جراحی پوست برداشته شده را به قسمت‌های کوچکی تقسیم می‌کند. بعد از کاشت این قسمت‌ها، مو با ظاهری طبیعی رشد خواهد کرد.

در روش استخراج واحد فولیکولار (FUE) فولیکول مو به طور مستقیم از طریق صدها تا هزاران پانچ کوچک در قسمت عقبی سر برداشته می‌شود.

  1. جراح به کمک یک چاقوی جراحی یا سوزن سوراخ‌هایی را در قسمتی از کف سر که پیوند بر روی آن انجام می‌شود ایجاد می‌کند، سپس فولیکول‌های مو به‌آرامی در این سوراخ‌ها قرار داده می‌شوند.
  2. در طول هر جلسه از درمان جراح صدها تا هزاران فولیکول مو پیوند می‌زند.
  3. بعد از پایان کاشت مو، سر برای چند روز با باند یا گاز پانسمان بسته خواهد شد.

هر دوی این روش‌ها را می‌توان به عنوان بهترین روش‌های کاشت ابرو نیز استفاده نمود. هر جلسه پیوند به طور تقریبی 4 ساعت یا بیشتر زمان می‌برد. برای رسیدن به نتیجهٔ دلخواه و موی سر پر به 3 تا 4 جلسه پیوند احتیاج است. بین هر جلسه پیوند مو چند ماه فاصله است تا بریدگی‌های قبلی به طور کامل درمان شوند.

بهبودی بعد از کاشت مو

بیشتر افراد 3 روز بعد از جراحی کاشت مو می‌توانند به کار خود بازگردند.

تا 2 هفته بعد از جراحی باید به‌شدت مراقب موهای کاشته شده باشید چرا که بافت‌های پیوندی در جای خود محکم و ثابت نشده‌اند.

از شما خواسته می‌شود تا برای کاهش جای زخم در ماه نخست بعد از جراحی ورزش‌کردن را متوقف کنید.

درصورتی‌که قصد انجام پروسه‌های زیبایی مانند تزریق بوتاکس، لیزر، تزریق چربی و هایفوتراپی را دارید، حتماً پزشک را در جریان کاشت موی سر خود قرار دهید.

  • بعد از 2 تا 5 روز: می‌توان بانداژ را از دور سر باز کرد؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید موها را لمس نمود.
  • روز ششم: می‌توانید موهای خود را به‌آرامی با دست بشویید.
  • بعد از 10 تا 14 روز: تمامی بخیه‌هایی که حل نشده‌اند از سرکشیده می‌شوند.
  • بعد از گذشت چند هفته: معمولاً موهای کاشته شده می‌ریزند و دوباره شروع به رشد خواهند کرد.
  • بعد از 6 ماه: موهای جدید پدیدار می‌شوند.
  • بعد از 12 تا 18 ماه: نتیجه کامل کاشت مو مشخص خواهد شد.

خطرات جراحی کاشت مو چه می‌باشد؟  

جراحی کاشت مو به طور معمول و درصورتی‌که توسط پزشک متخصص و باسابقه انجام شود بی‌خطر است. بااین‌حال واکنش‌های جسمانی و روند بهبودی در هر فرد متفاوت است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نتیجه آن را به طور کامل پیش‌بینی نمود. همانند دیگر پروسه‌های جراحی در کاشت مو نیز احتمال بروز عفونت وجود دارد. علاوه بر این در جراحی اسکالپ ریداکشن احتمال خون‌ریزی شدید و ایجاد زخم‌های بزرگ و گسترده وجود دارد.

در جراحی پیوند مو احتمال نگرفتن برخی فولیکول‌های پیوندی وجود دارد. اگرچه افتادن موی داخل پلاک پوستی و رشد مجدد آن در محل جدید طبیعی است؛ اما در برخی موارد پلاک پوستی از بین می‌رود و جراحی باید دوباره انجام شود. گاهی بیماران متوجه برآمدگی در محل پیوند مو می‌شوند. این قسمت‌ها را می‌توان با موهای اطراف پوشاند.

با شروع شدن پروسهٔ ریزش مو بعد از جراحی، سر ظاهری تکه‌تکه و وصله شده پیدا خواهد کرد مخصوصاً اگر موهای تازه کاشته شده در کنار موهای نازک قرار گیرند. در صورت بروز این مشکل به جراحی‌های دیگری نیز نیاز می‌شود.

آیا کاشت مو دردناک است؟

خبر خوب این است که این پروسه دردناک نمی‌باشد. در طول انجام جراحی، قسمتی از پوست سر که پیوند بر روی آن انجام می‌شود به کمک بی‌حسی موضعی بی حس می‌گردد به همین دلیل اگرچه در طی جراحی کمی فشار و حس جابه‌جایی و تکان خوردن خواهید داشت؛ اما دردی احساس نخواهید کرد.

اما همانند دیگر جراحی‌ها در طول دوران بهبودی و با درمان شدن پوست سر در قسمت بریدگی‌ها و منافذ کمی احساس درد و ناراحتی خواهید داشت. تیم پزشکی شما بهترین روش‌ها را برای کاش درد و عوارض جانبی پیوند مو به شما ارائه خواهند داد.

هزینه کاشت مو چقدر است؟

هزینه‌های کاشت مو به عوامل زیادی بستگی دارد که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره شده است:

  • محلی که زندگی می‌کنید. شهری که در آن زندگی می‌کنید و تعداد پزشکانی که در آن منطقه پیوند کاشت مو انجام می‌دهند بر روی هزینه‌های کاشت مو تأثیر می‌گذارند.
  • نوع پروسه‌ای که انتخاب می‌کنید. همان‌طور که گفته شد برای کاشت مو دو پروسه وجود دارد: FUT و FUE. هزینهٔ هر یک از این روش‌ها متفاوت می‌باشد.
  • میزان مهارت جراح. این یک ارتباط مستقیم است. هرچه جراحی که پیوند را انجام می‌دهد متبحر و باسابقه باشد هزینهٔ بیشتری دریافت خواهد کرد. بااین‌حال دستمزد بالا همیشه به معنی توانایی بالا نمی‌باشد. به همین دلیل برای انتخاب پزشک به‌خوبی تحقیق نمایید.
  • میزان موی پیوندزده‌شده. هزینهٔ پیوند و کاشت مو در قسمتی از سر به طور قابل‌توجهی کمتر از کاشت مو در کل سر می‌باشد.
اشتراک گذاری