امروز:14 اردیبهشت 1403

سردرد ناشی از بازی‌های کامپیوتری: درمان و روش‌های جلوگیری از آن

انجام بازی های کامپیوتری میتواند باعث ایجاد انواع سر درد شوند. اگر هنگام بازی اغلب دچار سردرد میشوید نباید آن را نادیده بگیرید زیرا باید نوع سردرد شما مشخص شود.

علت سردرد ناشی از بازی‌های کامپیوتری چیست؟

  • خستگی و کم آبی دو مورد از دلایل شایع این سر دردها است در نتیجه اولین راه حل برای مقابله با سردرد ناشی از بازی های کامپیوتری نوشیدن آب بیشتر و استراحت کافی است.
  • بیماری حرکت. برخی بازی ها وضعیت بینایی را تغییر میدهند و میتوانند بر حس حرکت بدن شما تاثیر بگذارند. شما ثابت نشسته اید اما چشمان شما حالتی دارند که در گویا در حال حرکت هستید. این وضعیت میتواند منجر به بیماری حرکت شود که علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد دارند. سعی کنید کمتر از بازی های کامپیوتری استفاده کنید و مطمئن شوید که هنگام بازی نور محیط مناسب باشد. مصرف یک داروی بدون نسخه برای بیماری حرکت مانند درامامین میتواند موثر باشد.
  • صرع: حساسیت به نور میتواند محرکی برای افراد مبتلا به صرع باشد. چراغ های چشمک زن بازی های ویدیویی خاص و حتی تماشای تلویزیون میتواند باعث تشنج شود. برای مبتلایان به صرع سردرد میتواند نشانه ای از شروع تشنج باشد. تشنج های صرع همیشه واضح نیستند و در برخی موارد ممکن است بدون اینکه متوجه شوید آن را تجربه کنید.
  • اختلال TMJ. اختلال مفصل گیجگاهی به هر شرایط اشاره دارد که بر عملکرد مفصل تاثیر میگذارد و فک شما را به جمجمه شما در دو طرف سر متصل میکند و توانایی باز و بسته شدن فک شما را کنترل میکند. برای گیمرها اختلال TMJ در واقع میتواند منجر به سردرد ناشی از استرس شود. اگر حین بازی استرس دارید ممکن است فک خود را فشار دهید. این امر بر عضلات فک شما فشار وارد میکند و ممکن است به عضلات سر و گردن سرایت کند و منجر به سر درد شود.

چگونه از سردرد ناشی از بازی‌های کامپیوتری جلوگیری کنیم؟

سردردهای تنشی رایج ترین سردردهای مرتبط با بازی های کامپیوتری هستن اما با چند راه کار نسبتا ساده میتوان از آنها جلوگیری کرد. برخی از تغییرات که باید ایجاد کنیم ممکن است در ابتدا سخت یا عجیب باشند اما در کمترین زمان عادی میشوند.

اصلاح وضعیت بدن

به طور کلی به یک صندلی با نشیمن سختتری نیاز دارید تا دچار حالت لیز خوردن یا خم شدن نشوید. این بدان معنا نیست که نمیتوانید روی کاناپه بنشینید اما صندلی های کیسه ای و صندلی های مشابه به اندازه کافی پشتیبانی نمیکنند یا به شما اجازه نمیدهند با وضعیت مناسب بنشینید.

  • یک صندلی اداری و میز معمولا موقعیت خوبی برای بازی ایجاد میکنند. آنها همچنین قابل تنظیم هستند.
  • اگر زمان زیادی را صرف بازی میکنید از یک صندلی ارگونومیک استفاده کنید.

حالت ایده آل بازی چیزی است به آن حالت خنثی میگویند. قفسه سینه خود را بدون قوس دادن پشت خود به سمت بالا و بیرون بکشید. احساس خواهید کرد که شانه های شما به طور طبیعی به عقب برمیگردند. این حرکت را با خم کردن محدود شانه ها به عقب ادامه دهید. احتمالا احساس میکنید که تیغه های شانه تان در راستای ستون فقرات به هم نزدیک تر میشوند.

  • برای حفظ این وضعیت معمولا باید روی یک چهارم جلویی صندلی خود بنشینید، نه لزوما روی لبه صندلی. سعی کنید از قوز کردن خودداری کنید چون میتواند منجر به کمر درد و سردرد شود.
  • اگر ترجیح میدهید تا انتها روی صندلی خود بنشینید و از پشتی صندلی برای حمایت استفاده کنید مراقبت باشید که به آن نکنید. به جای تکیه به پشتی صندلی پشت خود را صاف نگه دارید.

چانه خود را کمی پایین بیاورید تا مستقیم به جلو نگاه کنید (نه بالا یا پایین). دست خود را پشت گردن خود قرار دهید تا متوجه شوید صاف است یا خیر. برای درست انجام دادن این کار ممکن است به کمی تمرین نیاز داشته باشید به خصوص اگر عادت دارید سر خود را زیاد خم کنید. هر دوپا را صاف روی زمین در مقابل خود قرار دهید. دقت کنید که زانوهای شما به راحتی در زوایای قائم خم شوند تا عضلات را در حالت متعادل نگه دارند. تعادل عضلات از ایجاد فشار جلوگیری میکند.

از خستگی چشم جلوگیری کنید.

هنگامی که صندلی خود را برای وضعیت مطلوب تنظیم کردید احتمالا متوجه خواهید شد که باید صفحه نمایش خود را تنظیم کنید تا بتوانید هنگام بازی آن را ببینیند. آن را بالا یا پایین بیاورید تا وقتی به مرکز صفحه نگاه میکنید چشمانتان کمی به سمت پایین نگاه کنند. این کار فشار چشم را کاهش میدهد در نتیجه بسیاری از سردردهای ناشی از بازی های کامپیوتری کاهش میابد.

نشستن خیلی نزدیک به صفحه نمایش فشار زیادی به چشمان شما وارد میکند که میتواند منجر به سر درد شود. اگر برای دیدن واضح تصاویر نزدیک صفحه مینشینید شاید بهتر باشد به اپتومتریست مراجعه کنید ممکن است به عینک نیاز داشته باشید.

بازی های کامپیوتری اغلب دارای گرافیک های روشن و پررنگ هستند که میتواند باعث خستگی چشم شود، به خصوص اگر تلویزیون یا مانیتور رایانه شما کیفیت بالایی دارد. کاهش نور مانیتور احتمالا روی بازی کامیپوتری یا توانایی دیدن جزئیات تاثیر چندانی نمیگذارد اما برای سلامت چشمان شما بهتر است.

حین بازی هر 20 تا 30 دقیقه یکبار استراحت کنید و از جای خود بلند شوید. درست است که نشستن راحت تر از ایستادن است اما همچنان عضلات شما تحت فشار هستند. به جای اینکه ساعت ها در مقابل صفحه بنشینید و یک بازی انجام دهید بلند شدن، کشش و حرکت را به یک عادت تبدیل کنید.

  • اگر احتمالا فراموش میکنید یک تایمر روی تلفن خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند. یکی دیگر از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که یک لیوان کوچک آب در کنار خودتان نگهدارید وقتی لیوان آب خالی شد باید برای پر کردن آن بلند شوید بنابراین خود به خود بلند میشوید و در اطراف حرکت میکنید.

مقداری زیادی آب بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.

 احتمالا شنیده اید که بدن شما عمدتا از آب تشکیل شده است در نتیجه شما باید روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. اگر آب ساده را دوست ندارید میتوانید از نوشیدنی های دیگر استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که نوشیدنی حاوی کافئین و شکر نباشد چون هر دو اینها میتوانند منجر به سردرد شوند.

حین انجام بازی های کامپیوتری مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

کافئین و بازی دست به دست هم میدهند و باعث سردرد میشوند. مصرف مقدار کمی کافئین خوب است (مثلا یک فنجان قهوه یا نوشابه هر چند ساعت یکبار) اما بیشتر از آن میتواند منجر به تحریک بیش از حد شود.

درمان سردرد ناشی از بازی‌های کامیپوتری

معمولا در صورتی که سردرد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی نباشد نیازی به درمان نیست. با این حال اگر حین انجام بازی کامپیوتری سردرد دارید باید برای درمان سردرد خود به پزشک مراجعه کنید.

درمان سردرد شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسکن ها: این مسکن های بدون نسخه یا تجویزی شامل آسپرین یا ایبوپروفن (Advil، Motrin IB و غیره) است. مصرف بیش از حد این داروها ممکن است باعث سردرد، زخم و خونریزی در دستگاه گوارش شود.
  • تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس تقریبا هر 12 هفته به پیشگیری و درمان انواع سردردهای میگرن در برخی از بزرگسالان کمک میکند.
  • داروهای کاهش فشار خون: این داروها شامل مسدود کننده های بتا مانند پروپرانولول (InnoPran XL، Inderalو غیره) و متوپرولول تارتارات (Lopressor) است. مسدود کننده های کانال کلیسم مانند وراپامیل (Verelan) میتوانند در پیشگیری از میگرن مفید باشند.

حتی گزینه های درمانی زیادی برای درمان سردرد در کوتاه ترین زمان وجود دارند اما پزشک تعیین میکند که چه داروهایی برای شما مناسب است بنابراین برای راحت شدن فوری از سردرد اقدام به خوددرمانی نکنید. مصرف برخی از این داروها در دوران باردای ممنوع است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید هیچ کدام از این داروها را بدون مشورت پزشک مصرف نکنید.

اشتراک گذاری