امروز:6 مرداد 1403

جایگزین‌های جدید و نوین بوتاکس در دنیای زیبایی

شاید بخش کوچکی از افرادی که تحت روش‌های درمانی زیبایی قرار گرفته اند، از تزریق بوتاکس استفاده کرده باشند. استفاده از واژه بوتاکس توسط اکثر افراد، در واقع برای اشاره به هر نوع تزریقی است که باعث توقف موقتی پیشروی چین و چروک صورت می‌شود اما بوتاکس اسم یک برند محصولات حاوی ماده فعال “بوتولینوم نوع A” است. در این مقاله می خواهیم درباره گزینه های فعلی بازار و محصولاتی که در آینده نزدیک در دسترس خواهند بود و کارکرد مشابه بوتاکس دارند، صحبت کنیم.

جایگزین های فعلی برای بوتاکس

لیزر co2 فرکشنال

براساس نظر متخصصین پوست، این روش بعد از بوتاکس در جایگاه دوم کاهش چین و چروک قرار می گیرد. لیزر استفاده شده در این روش در جوانسازی پوست، رفع نقاط تیره، جای زخم، چین و چروک و خطوط ریز صورت موثر است اما پزشکان باز هم بر این باورند که فواید بوتاکس خیلی بیشتر از این روش است. دلیل استفاده از فرکشنال در اسم این روش، به دلیل درمان بخشی از مشکلات پوستی است – بخش های میکروسکوپی درمان نشده و باقیمانده در محل درمان باعث میشود تا زمان بهبود و احتمال بروز عوارض جانبی حداقل شود. لیزردرمانی یکی از محبوب ترین روش‌های درمان سرپایی است که هر جلسه درمانی آن هم مدت زمان زیادی طول نمی کشد.

Fraxel یکی از اولین دستگاه های توسعه یافته برای استفاده در روش لیزر co2 فرکشنال بود، اما با پیشرفت فناوری و تکامل این روش، امروزه ابزارهای محبوب تری مثل SmartXide DOT و SmartSkin نیز در دسترس است. از عوارض جانبی این روش می توان به قرمزی و پف کردن محل درمان تا چند روز، و احتمال ایجاد تبخال در اطراف دهان اشاره کرد. به همین دلیل از بیماران خواسته می شود تا قبل از جلسه درمان و برای مقابله با عفونت های ویروسی، از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده کنند.

چند جلسه لیزردرمانی برای دیدن بهترین نتایج ضروری است و تکرار این درمان هم با توجه به جنس پوست، سن، عوامل ژنتیکی و قرار نگرفتن در معرض آفتاب و انجام مراقبت های پوستی، در بازه های پنج سال –کمی بیشتر یا کمتر – ضروری است.

تزریق ژل

این گزینه برای کسانی که از سوزن می ترسند، گزینه خوبی نیست اما گزینه بسیار خوبی در فهرست موارد جایگزین بوتاکس برای بقیه افراد محسوب می شود. اگرچه معمولا از تزریق ژل برای هموارسازی چین و چروک صورت و حجم دهی به صورت استفاده می شود، اما با تزریق ژل می توان به نتایج مشابه لیفت یا بالا کشیدن ابرو با بوتاکس هم دست یافت. این روش برای  بعضی بیماران که به دلایل مشکلات آناتومیک مایل به تزریق بوتاکس در اطراف چشمانشان نیستند، گزینه بی‌نظیری نیست. متخصص پوست در این موارد، کمی ژل به زیر ابرو تزریق می کند و لیفت ابرو را انجام می دهد، اما این مقدار در حدی نخواهد بود که بتواند چروک های پنجه کلاغی اطراف چشمان را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

یک استفاده مشابه دیگر برای تزریق ژل، باریک کردن فک است – که البته با توجه به استفاده های معمول تزریق ژل، غیرمنطقی به نظر می آید، اما واقعا موثر است. کانتورینگ و ساختاردهی به خط فک با تزریق ژل، باعث می شود که تصویر باریک تری از فک و همچنین بلندتری از گردن را ایجاد نماید و در واقع به زاویه سازی صورت منجر شود. اصولا برای لیفت ابرو از رستیلان یا Voluma استفاده می شود و گزینه موثرتر برای فک هم Voluma یا Radiesse است. ماندگاری نتایج تزریق ژل با توجه به فرد و ژل استفاده شده می تواند چیزی بین پنج تا 24 ماه باشد.

میکرونیدلینگ رادیوفرکوئنسی

تمرکز این روش که به آن میکرونیدلینگ RF هم گفته می‌شود، بیشتر از چروک دینامیک (مثل خط لبخند و اخم و …) بر کاهش چین و چروک ریز صورت است. در این روش از یک دستگاه ترکیبی استفاده میشود که در عین ایجاد سوراخ های بسیار ریز برای کمک به تولید کلاژن، با اعمال انرژی رادیوفرکوئنسی به درم، کلاژن سازی پوست را تقویت نموده و سفت شدن بافت پوست را نیز به همراه می آورد.

اولتراسوند

گزینه دیگری که متخصص پوست برای سفت کردن و لیفت پوست (و تا حدی کاهش چین و چروک) پیشنهاد می کنند، روش اولتراسوند به کمک دستگاهی به نام اولتراپی است. استفاده از این روش در رفع نوارهای آزاردهنده تشکیل شده بر روی گردن هم موثر است. اولتراپی با استفاده از امواج اولتراسوند به لیفت نقاطی مانند گردن، خط فک، چانه و ابرو، و همچنین کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک می کند. متخصص پوست معمولا استفاده ترکیبی از اولتراپی و پی ترازه ها را ترجیح می دهد و این موضوع به خصوص در حالتی که نوارهای گردن و گلو خیلی مشهود باشند، صادق است. عملکرد اولتراپی روی این نوارهای شل گردن شبیه به بوتاکس نیست اما از سوی متخصصین پوست به عنوان جایگزینی برای بوتاکس در نظر گرفته می شود. زمانی که این حالت (نوارهای شل گردنی) تبدیل به یک مشکل شده باشد، ترکیب اولتراپی و بوتاکس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. معمولا به یک جلسه درمان نیاز خواهد بود و نتایج آن تا یک سال باقی می ماند – بعد از آن و برای حفظ نتایج پیشنهاد می شود که هر دو سال یکبار آن را تکرار کنید.

جایگزین های بوتاکس در آینده نزدیک

Daxi از شرکت Revance

انتظار می رود که جایگزین های جدید بوتاکس طی چند سال آینده رونمایی شوند، که اولین آنها، DAXI است. شرکت Revance در حال کار بر روی DAXI است که یک بوتولینوم A جدید برای چین و چروک پیشانی است و هنوز در امریکا یا کشورهای دیگر مجوز نگرفته است. ویژگی متمایز این ماده نسبت به بوتاکس یا موارد دیگری که وجود دارد، مدت زمان ماندگاری بیشتر آن در مقایسه با بوتولینوم تاکسین های موجود است.

داکسی یک پی ترازه نسل بعد است که قرار است بعد از گرفتن تاییدیه سازمان غذا و دارو و احتمالا در اواخر سال 2022 و یا اوایل سال 2023 به بازار عرضه شود. داکسی اولین و تنها پی ترازه ای است که از بوتولینوم تاکسین بسیار خالص و تصفیه شده ای استفاده می‌کند که حاوی مولفه های انسانی و حیوانی نیست. افزایش ماندگاری نتایج داکسی از حدود 12 تا 16 هفته، به حدود 24 هفته یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌شود.

محصول BONTI تولید توسط شرکت Allergan

شرکت Allergan در حال توسعه یک محصول جدید برای جایگزینی بوتاکس است که اسم آن را Bonti گذاشته است. بونتی یک محصول منحصر به فرد است و عملکرد بسیار سریعتری در مقایسه با محصولات مشابه بوتاکس دارد، اما مورد عجیب آن، ماندگاری تنها دو تا چهار هفته ای آن است.

شروع اثرگذاری در کمتر از 24 ساعت و پایان آن بعد از دو تا چهار هفته، بونتی را در دسته نوروتوکسین های موقتی قرار می دهد. در واقع این محصول برای کسانی مناسب است که برای اولین بار به دنبال امتحان کردن یک محصول مشابه با بوتاکس هستند. از طرفی این ماده برای کسانی که قبل از وقوع یک رویداد به دنبال دستیابی به نتایج فوری هستند هم یک گزینه مناسب به شمار می رود.

در واقع از مواردی که شاید به نتایج فوری نیاز دارند، می توان به عروسی، جشن های بزرگ، رویدادهای فرهنگی و حتی جمع شدن با همکلاسی های دوران دانش آموزی اشاره کرد که مرد و زن می توانند به سرعت به نتایج دلخواهشان دست پیدا کنند و نگران نتایج طولانی مدت آن هم نباشند.

اشتراک گذاری