امروز:8 اردیبهشت 1403

جمجمه های غیرمعمولی انسان در پرو

 

Paracas شبه جزیره‌ای بیابانی در جنوب پرو است.دخولیو تلو باستان شناس مشهور پرویی در سال ۱۹۲۸  در این منطقه کشفی شگفت اور انجام داد، گورستانی از بقایای شبه انسان‌هایی عجیب با جمجمه‌هایی درازتر از هر نژاد شناخته شده‌ای از بشر. او بیشتر از ۳۰۰ جمجمه را کشف کرد، که اعتقاد باستان شناسان قدمت این جمجمه‌ها به سه هزار سال پیش باز می‌گردد.

در پرو چند جمجمه یافت شده که گفته می شود مربوط به کودکان است. حجم این جمجمه ها 25 درصد بزرگت و تا 60 درصد سنگین تر از جمجمه معمولی یک انسان امروزی است. این جمجمه ها فاقد خط  جداری میان دو قطعه استخوان است و به نوعی غیر عادی می نماید.

نتایج آزمایشات DNA بر این این جمجمه ا نشان می دهد که به هیچ کدام از موجودات شناخته شده  کنونی تعلق ندارد. محققان صاحبان این جمجمه‌ها را نوعی موجود شبیه به انسان می‌دانند، تصور اینکه زمانی روی زمین غول‌هایی ۴ متری زندگی می‌کرده‌اند کمی ترسناک است. باستان شناسان تغییر فرم در جمجمه‌های کشف شده  را ناشی از سنتی شبه مذهبی می‌دانند که طی آن جمجمه‌های کودکان را بین صفحاتی قرار می‌دهند تا اگر فرد زنده بماند جمجمه‌ای دراز پیدا کند.

elongated

 

cranial-deformation-large

اما شواهد حاکی از آن است که عوامل بیرونی نقشی در تغییر شکل جمجمه ها نداشته باست.

در افسانه‌های یهود از نژادی غول پیکر به نام نفیلیم نام برده شده که از ازدواج خدایان و دختران انسان به وجود آمده بودند.

skull-paracas

اگر چه نظرات راجع به این جمجمه ها بسیار زیاد است اما محققان و پژوهشگران معتقدند هیچ نظر قطعی نمی توان در رابطه با این کشف داد. بررسی mtDNA بر روی نمونه‌ی شماره‌ی 3A از این جمجمه‌ها جهشی را نشان می‌دهد که در هیچ گونه‌ای از انسان‌، پستانداران یا حیوانات دیده نشده است. این نتایج هنوز ناقص است و مراحل زیادی برای بازیابی کامل DNA باید انجام شود. بی‌شک به دست آمدن شواهدی از موجودات عجیبی که تنها تا چند هزار سال پیش در کنار انسان‌های امروزی زندگی می‌کرده‌اند از نقاط تکشف نشده زیادی در تاریخ خبر می‌دهد.

اشتراک گذاری