امروز:1 اردیبهشت 1403

چرا عملکرد بازی ها بر روی آیفون بسیار بهتر از گوشی های اندرویدی می باشد؟

اگر شما یک گوشی اندرویدی را با یک گوشی آی او اسی مقایسه کرده باشید حتما متوجه نکات قابل ملاحظه ای شده اید. مثلا کیفیت کمتر، اسفاده ی بیش از اندازه از شارژ و یا استفاده از رم و هنگ گوشی را به دنبال دارد. این مشکل جایی مشخص می شود که آیفون 6 اپل با رم 1 گیگابایت و پردازنده ی 2 هسته ای هنوز هم از گوشی های سرآمد اندرویدی با پردانده های 8 هسته ای و همچنین رم های 4 گیگابایتی نتایج بهتری را در اجرای بازی ها نشان می دهد. اما نکته اینجاست که آیا دیگر افزایش بیش از اندازه ی رم و سخت افزار کافی نیست و نباید به اصول برنامه نویسی نیز پرداخت؟ مانند صفحه نمایش های گوشی های که دیگر سایز ثابتی پیدا کرده است باید کمپانی های مختلف به این باور برسند که افزایش سخت افزار همه چیز نیست. ما در این مقاله قصد مقایسه ی اجرای بازی های اندرویدی و بازی های آی او اسی را داریم. با آریامونز همراه باشید..

برای مقایسه و شروع بحث ابتدا مقایسه هایی را انجام می دهیم. ابتدا جدیدترین پرچمداران کمپانی های مختلف را از نظر تعداد فریمی که نشان می دهند و همچنین پایداری این فریم ها با هم مقایسه می کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در بررسی و مقایسه ی کارایی FPS یا فریم بر ثانیه ی گوشی های مختلف گوشی های اپل(آیفون 6 و آیفون 6 پلاس) در بالای لیست قرار دارند. این دو گوشی تعداد فریمی که در ثانیه نشان می دهد نزدیدک 40 می باشد. اما نکته ی جالب مقایسه ی گلکسی اس 6 با این دو گوشی است. گلکسی اس 6 یک گوشی قدرتمند بوده و تا به حال بهترین بازدهی را در مورد بازی های اندرویدی را داشته است اما از آیفون 6، 15 درصد پایین تر و از آیفون 6 پلاس حدود 5 درصد پایین است. اینجاست که کمپانی های سازنده اندرویدی باید به فکر بروند که چرا این مشکل وجود دارد.

Smartphone+ranking+main+chart

 

اینک مطمئنیم که سخت افزار در اجرای بهتر برنامه های اندروید نقش اصلی را بازی نمی کند بلکه مشکلات دیگر نیز وجود دارد. برای مقایسه ی عملکرد بازی یک بازی را که بر روی دو نوع سیستم عامل قرار دارند را با هم مقایسه می کنیم. بازی XCOM: Enemy Within یک بازی استراتژیک بوده که برای هر دو سیستم عامل وجود دارد و حتی کاربر با استفاده از این دو تفاوتی در ظاهر متوجه نمی شود اما باید بدانید که تماما سبک کد نویسی تغییر کرده است.

همانطور که در زیر بنچمارک این بازی را در این گوشی های می بینید همچنان آیفون 6 و آیفون 6 پلاس جلودار هستند. تعداد فریم این دو بازی حدود 30 فریم بر ثانیه است و فریم های های اچ تی سی ام 9 و گلکسی اس 6 در جایگاه بعدی قرار دارند و حدود 28 فریم می باشند. همانطور که می بینید این یک بازی مشابه بوده و عملکرد فرق کرده است.

 

 

 

XCOM+LG+G4+chart

 

جدا از این نیز به راحتی شما می توانید دو گوشی نکسوس 6 و الجی جی 4 را که دو گوشی اندرویدی هستند و دارای سخت افزار مشابهی هستند را با هم مقایسه کنید. چرا این دو گوشی با سخت افزار مشابه در بنچمارک با هم فرق دارند؟!

برای نتیجه گیری می توان به راحتی به یک نکته اشاره کرد که اپل گوشی ها و تبلت های خاصی را عرضه می کند و دارای تنوع سخت افزاری نمی باشد و تولید کنندگان بازی ها و برنامه های هم به راحتی هدف خود را تشخیص داده و برنامه های بسیار خوبی را ارائه می دهند. البته کد نویسی بازی های آی او اس به نظر بسیار کارامد تر از بازی های اندروید است.

اما در قابل گوشی های اندروید!! کمپانی های متفاوت! توسعه دهنده ی متفاوت! و همه و همه ما را به این نکته می رساند که کمپانی های عرضه کننده ی گوشی های اندرویدی باید برای عرضه ی گوشی های پرچم دار واقعی به سمت کمک به توسعه دهندگان اندروید بروند. با آریامونز همراه باشید.