امروز:7 اردیبهشت 1403

بارد به یک مدل زبانی با توانایی بیشتر تغییر خواهد کرد

از زمانی که گوگل «سرویس آزمایشی هوش مصنوعی مکالمه ای» Bard را منتشر کرد، مردم دقیقاً تحت تأثیر قرار نگرفتند. کاربران در مقابل ChatGPT OpenAI و Bing Chat مایکروسافت (همچنین توسط GPT-4 OpenAI پشتیبانی می‌شوند) پاسخ‌های آن را به اندازه رقبای خود آگاه یا جزئی نمی‌دانند. با این حال، پس از اینکه ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل در پادکست “هارد فورک” نیویورک تایمز تایید کرد که بارد به زودی از مدل فعلی مبتنی بر LaMDA خود به مجموعه داده‌های PalM در مقیاس بزرگتر در روزهای آینده منتقل می‌شود، این می‌تواند تغییر کند.

پیچای وقتی از او پرسیده شد که در مورد واکنش‌ها به انتشار بارد چه احساسی دارد، گفت: “ما به وضوح مدل‌های توانمندتری داریم. به زودی، شاید با انتشار این خبر، ما Bard را به برخی از مدل‌های توانمندتر Palm خود ارتقا دهیم، بنابراین این مدل‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت. قابلیت ها، چه در استدلال، چه در کدنویسی.”

برای تعیین این تفاوت، گوگل گفت که LaMDA را با 137 میلیارد پارامتر آموزش داده است، زمانی که جزئیات مربوط به مدل‌های مبتنی بر زبان را در سال گذشته به اشتراک گذاشت. از سوی دیگر، گفته شد که PalM با حدود 540 میلیارد پارامتر آموزش دیده است. هر دو مدل ممکن است از اوایل سال 2022 تکامل یافته و رشد کرده باشند، اما این تضاد احتمالاً نشان می‌دهد که چرا Google اکنون با مجموعه داده‌های بزرگتر و پاسخ‌های متنوع‌تر، Bard را به آرامی به PalM منتقل می‌کند.

پیچای ادعا می کند که نگران سرعت توسعه هوش مصنوعی گوگل در مقایسه با رقبای خود نیست. هنگامی که Bard برای اولین بار در فوریه معرفی شد، اذعان کرد که اتکا به LaMDA به آن مقیاس کوچک‌تری می‌دهد، اما قدرت محاسباتی کمتر را به عنوان یک مزیت قاب می‌کند و به کاربران بیشتری اجازه می‌دهد تا آن را آزمایش کنند و بازخورد ارائه کنند. پیچای همچنین اطمینان داد که گوگل پس از ارائه اطلاعات واقعی، تحلیل خود را از ایمنی و کیفیت بارد انجام خواهد داد.

برای این منظور، پیچای بیان کرد که گوگل نمی‌خواهد “مدل توانمندتری را قبل از اینکه کاملاً مطمئن شویم که می‌توانیم به خوبی از عهده آن برآییم. ما در مراحل بسیار بسیار اولیه هستیم. حتی مدل‌های توانمندتری برای اتصال خواهیم داشت. به مرور زمان. اما من نمی خواهم این باشد که چه کسی اول است، اما درست کردن آن برای ما بسیار مهم است.”

این فکر در ذهن بیش از 1800 نفر (از جمله رهبران فناوری و محققان هوش مصنوعی) است که نامه ای سرگشاده را امضا کرده اند که در آن خواستار توقف حداقل شش ماهه توسعه فناوری هوش مصنوعی «قوی تر از GPT-4» شده اند.

پیچای فکر نمی‌کند که این کار می‌تواند بدون دخالت دولت به‌طور موثر انجام شود، اما با نیاز به راهنمایی موافق است: “هوش مصنوعی منطقه‌ای بسیار مهم است که نمی‌توان آن را تنظیم کرد. همچنین منطقه‌ای بسیار مهم است که نمی‌توان آن را به خوبی تنظیم کرد. بنابراین من خوشحالم. این گفتگوها در حال انجام است.”

اشتراک گذاری