امروز:6 مرداد 1403

گوگل 9.5 میلیون دلار برای حل و فصل دعوای ردیابی موقعیت مکانی واشنگتن دی سی پرداخت خواهد کرد

گوگل با پرداخت 9.5 میلیون دلار برای رسیدگی به شکایت کارل راسین، دادستان کل واشنگتن دی سی، که اوایل سال جاری این شرکت را به “فریب کاربران و تجاوز به حریم خصوصی آنها” متهم کرد، موافقت کرده است. گوگل همچنین موافقت کرده است که برخی از رویه های خود را تغییر دهد، در درجه اول درباره نحوه اطلاع رسانی به کاربران در مورد جمع آوری، ذخیره و استفاده از داده های موقعیت مکانی آنها.

در شکایتی که راسین در ژانویه ارائه کرد، آمده است: «گوگل مصرف‌کنندگان را به این باور می‌رساند که مشتریان کنترل می‌کنند که آیا Google اطلاعات مربوط به مکان آنها و نحوه استفاده از آن اطلاعات را جمع‌آوری و نگهداری می‌کند یا خیر». «در واقع، مصرف‌کنندگانی که از محصولات Google استفاده می‌کنند نمی‌توانند از جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و کسب سود از مکان Google توسط Google جلوگیری کنند.»

دفتر راسین همچنین گوگل را به استفاده از “الگوهای تاریک” متهم کرد که انتخاب های طراحی با هدف فریب دادن کاربران به انجام اقداماتی است که به نفع آنها نیست. به طور خاص، دفتر AG ادعا کرد که گوگل مکرراً از کاربران خواسته است تا ردیابی موقعیت مکانی را در برخی برنامه ها تغییر دهند و به آنها اطلاع داده است که اگر ردیابی موقعیت مکانی روشن نباشد، برخی از ویژگی ها به درستی کار نمی کنند. راسین و تیمش دریافتند که اطلاعات مکان حتی برای برنامه مورد نظر مورد نیاز نیست. آنها اظهار داشتند که گوگل ردیابی موقعیت مکانی خود را برای کاربران غیرممکن کرده است.

پرداخت 9.5 میلیون دلاری برای گوگل ناچیز است. سه ماهه گذشته، شرکت مادر آلفابت کمتر از 20 دقیقه طول کشید تا این میزان درآمد داشته باشد. تغییراتی که شرکت به عنوان بخشی از تسویه حساب در رویه های خود ایجاد می کند ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد.

افرادی که در حال حاضر تنظیمات مکان مشخصی را فعال کرده‌اند، اعلان‌هایی دریافت می‌کنند که به آنها می‌گوید چگونه می‌توانند هر تنظیمات را غیرفعال کنند، داده‌های مرتبط را حذف کنند و مدت زمانی که Google می‌تواند آن اطلاعات را حفظ کند محدود می‌کند. کاربرانی که یک حساب Google جدید راه‌اندازی می‌کنند مطلع می‌شوند که کدام تنظیمات حساب مربوط به موقعیت مکانی به طور پیش‌فرض فعال هستند و به آنها فرصت انصراف داده می‌شود.

Google باید یک صفحه وب داشته باشد که رویه‌ها و خط‌مشی‌های مربوط به داده‌های موقعیت مکانی خود را شرح دهد. این شامل راه‌هایی برای کاربران برای دسترسی به تنظیمات مکان و جزئیات مربوط به تأثیر هر تنظیم بر جمع‌آوری، حفظ یا استفاده از داده‌های مکان توسط Google است.

علاوه بر این، Google از اشتراک‌گذاری داده‌های موقعیت مکانی دقیق یک شخص با یک تبلیغ‌کننده شخص ثالث بدون رضایت صریح کاربر جلوگیری می‌کند. این شرکت باید داده‌های موقعیت مکانی “که از یک دستگاه یا از یک آدرس IP در فعالیت وب و برنامه آمده است” را ظرف 30 روز پس از دریافت اطلاعات حذف کند.

با توجه به سطح وسیع ردیابی و نظارتی که شرکت‌های فناوری می‌توانند در محصولات پرکاربرد خود تعبیه کنند، عادلانه است که مصرف‌کنندگان از چگونگی جمع‌آوری، ردیابی و استفاده از داده‌های مهم کاربر، از جمله اطلاعات مربوط به هر حرکت آن‌ها، مطلع شوند. راسین در بیانیه ای گفت. “به طور قابل توجهی، این قطعنامه همچنین به کاربران امکان می دهد تا ردیابی را انتخاب کنند و روشی را که ممکن است اطلاعات کاربر با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته شود، محدود می کند.”

اشتراک گذاری