امروز:5 اردیبهشت 1403

گوگل Stadia را در ژانویه تعطیل خواهد کرد

علیرغم ادعاهایی که اخیراً در ماه جولای بر خلاف این ادعا شده بود، گوگل سرویس استریم بازی های Stadia خود را پس از تنها سه سال تعطیل می کند. این شرکت می‌گوید بازیکنان همچنان به بازی‌های خود دسترسی خواهند داشت و تا 18 ژانویه 2023 می‌توانند آن‌ها را بازی کنند. پس از آن، Stadia به لیست طولانی و طولانی محصولاتی که توسط گوگل کشته شده‌اند، می‌پیوندد.

کسانی که پول در Stadia سرمایه گذاری کرده اند به طور کامل بازپرداخت خواهند شد. فیل هریسون، نایب رئیس و مدیر کل Stadia در یک پست وبلاگی نوشت: “ما تمام خریدهای سخت افزار Stadia را که از طریق Google Store انجام شده است، و تمام خریدهای بازی و محتوای اضافی که از طریق فروشگاه Stadia انجام شده است، بازپرداخت خواهیم کرد.” “ما انتظار داریم که اکثر بازپرداخت ها تا اواسط ژانویه 2023 تکمیل شود. ما جزئیات بیشتری را برای بازیکنان در مورد این فرآیند در مرکز راهنمایی خود داریم.”

فروشگاه Stadia اکنون بسته است، بنابراین نمی توانید خرید جدیدی انجام دهید. تراکنش های درون بازی نیز غیرفعال شده است. گوگل می‌گوید که اکثر بازپرداخت‌ها را به‌طور خودکار انجام می‌دهد، و شما مجبور نیستید بیشتر سخت‌افزار Stadia را برگردانید (بنابراین، حداقل برخی از افراد از این آشفتگی یک Chromecast Ultra رایگان دریافت خواهند کرد). در همین حال، گوگل اشتراک Stadia Pro را بازپرداخت نمی کند. اگر از امروز عضویت فعالی داشته باشید، تا زمانی که Stadia تعطیل نشود، شرکت برای دسترسی به کتابخانه بازی‌ها یا سایر ویژگی‌های Pro شما هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

دلیل این “تصمیم دشوار” تعجب آور نیست. گوگل گفته است که این سرویس «آنچه را که ما انتظار داشتیم در میان کاربران به دست نیاورده است». با این حال، شرم آور است، زیرا فناوری استریم در هسته Stadia بسیار خوب کار می کند و این سرویس دارای یک جامعه پرشور، اگر چه در نهایت کوچک باشد، داشت. با این تصمیم Xbox Game Pass، NVIDIA GeForce Now و Amazon Luna به عنوان پیشتازان بازی های ابری در حال حاضر باقی می مانند.

وقتی گوگل استودیوهای بازی سازی داخلی خود را در اوایل سال گذشته تعطیل کرد، به نظر می رسید این نوشته روی دیوار Stadia بود. در ماه‌های اخیر نشانه‌های دیگری وجود داشته است که نشان می‌دهد گوگل منابع خود را از Stadia دور می‌کند تا بر روی مجوز دادن به فناوری زیربنایی به شرکت‌های دیگر تمرکز کند. ما در عمل در طول یک سال گذشته شاهد بودیم که AT&T به مشترکین خود این شانس را می‌دهد که بدون هزینه اضافی بازی Batman: Arkham Knight و Control را انجام دهند. Capcom از فناوری Stadia برای پخش دمو Resident Evil Village نیز استفاده کرد.

در ماه مارس، گوگل به طور رسمی Immersive Stream for Games را معرفی کرد، نسخه‌ای از Stadia که اشخاص ثالث می‌توانند مجوز آن را بگیرند. به نظر می رسد فناوری Stadia در آنجا و سایر محصولات Google ادامه خواهد داشت. «ما فرصت‌های روشنی را برای به کارگیری این فناوری در سایر بخش‌های Google مانند YouTube، Google Play و تلاش‌های واقعیت افزوده (AR) خود می‌بینیم – و همچنین آن را در دسترس شرکای صنعتی خود قرار می‌دهیم، که با جایی که آینده بازی را می‌بینیم هماهنگ است. هریسون نوشت. ما عمیقاً به بازی متعهد می‌مانیم و به سرمایه‌گذاری در ابزارها، فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدیدی که موفقیت توسعه‌دهندگان، شرکای صنعتی، مشتریان ابری و سازندگان را تقویت می‌کنند، ادامه خواهیم داد.»

هریسون خاطرنشان کرد که بسیاری از اعضای تیم Stadia به کار خود در سایر بخش‌های شرکت ادامه خواهند داد. مشخص نیست که در نتیجه تعطیلی استادیا اخراج هایی وجود داشته باشد یا خیر. هنگامی که از گوگل خواسته شد درباره احتمال اخراج کارکنان نظر بدهد، گوگل Engadget را به پست وبلاگ هریسون هدایت کرد.

اشتراک گذاری