امروز:8 اردیبهشت 1403

بررسی بازی Stray: یک بازی ماجراجویی زیبا از دید یک گربه

بازی در زیر گنبد یک آسمان مصنوعی، در شهری آینده‌نگر که توسط ربات‌ها پراکنده شده و از دنیای طبیعی جدا شده است، اتفاق می‌افتد و از نظر مکانیکی نیز کاملاً مهار شده است. هر جزئیات در Stray هدفی را دنبال می‌کند، خواه یک نشانه محیطی باشد که بازیکنان را به سمت یک مسیر خاص سوق می‌دهد یا توانایی میو کردن به دلخواه، که شایان ستایش است، اما همچنین می‌تواند حواس دشمنان را در صحنه‌های مبارزه منحرف کند.

Stray یک زمین بازی سایبرپانک است که در آن بازیکنان برای اعتماد به غرایز خود پاداش دریافت می کنند و تعادل زیبایی از کاوش، حل معما و فعالیت های آرامش بخش گربه را ارائه می دهد. و به نوعی در طول راه، موفق می شود یک داستان انسانی دلخراش را بدون هیچ آدمی تعریف کند.

گربه شما ولگردی را دوست خواهد داشت، اما برخی از صحنه ها نیز وجود دارند که تماشای آنها سخت است. بازی با گروهی متشکل از چهار گربه شروع می شود که بهترین زندگی خود را در یک پارک صنعتی سرسبز و بیش از حد رشد می کنند که مدت هاست توسط مردم رها شده است. بازیکنان یک گربه نارنجی هستند که از روی لوله های بزرگ و تیرهای فولادی می پرند تا زمانی که یک لغزش همه چیز را تغییر دهد. همانطور که دوستانش نگاه می‌کنند، گربه ده‌ها طبقه از چاله‌ای عمیق و سیاه‌رنگ فرود می‌آید و در تپه‌ای شکسته روی کف سیمانی یک فاضلاب فرود می‌آید. گربه آسیب دیده است و باعث می شود بازیکنان قبل از اینکه به حرکت طبیعی خود بازگردند، مدتی لنگان و پژمرده راه بروند. تماشای صحنه آسیب دیدن و حتی بازی کردن آن سخت تر است، حتی برای سگی دوستی مثل خودم، اما یک ارتباط عاطفی آنی با تابی ایجاد می کند که در کل بازی ادامه دارد.

قسمت اعظم بازی Stray در محله‌هایی با نور نئون که در زیر گنبد به دام افتاده و توسط روبات‌های انسان‌نما پراکنده شده‌اند، اتفاق می‌افتد. بازیکنان در حالی که سعی می‌کنند راهی برای بازگشت به دوستان خود در زیر نور خورشید پیدا کنند، کاوش می‌کنند و در نهایت گربه به یک پهپاد کوچک زیبا مجهز می‌شود که به او کمک می‌کند با ربات‌ها ارتباط برقرار کند و پایانه‌های خاصی را هک کند. پهپاد B-12 در حال تلاش برای حل یک معمای خاص خود است – بازیکنان هنگام عبور از شهرها، خاطرات را از اشیاء درخشان تصادفی جمع آوری می کنند و به B-12 کمک می کنند تا به خاطر بیاورد که از کجا آمده است.

دنیای Stray برای انسان ها و ربات های دوپا ساخته شده است، که کاوش به عنوان یک گربه را بسیار جذاب می کند. از یک قدمی زمین، چیزهایی مانند درها بی فایده هستند، در حالی که مواردی مانند لوله ها، نرده ها و واحدهای تهویه مطبوع، سکوهای ایده آلی را برای پوسته شدن ساختمان ها و حرکت در کوچه های پیچ در پیچ زیر گنبد فراهم می کنند. پازل های محیطی از این چشم انداز سطح گربه بهره می برند و بازیکنان را دعوت می کنند تا با چشمانی متفاوت و منعکس کننده نور به جهان نگاه کنند.

بررسی بازی Stray: یک بازی ماجراجویی زیبا از دید یک گربه

هیچ یک از معماهای Stray بیش از حد پیچیده نیستند، اگرچه تعداد کمی از آنها هوشمندانه هستند. درگیرکننده‌ترین پازل‌ها از بازیکنان می‌خواهند که در مکان‌های مختلف به جلو و عقب سفر کنند و به ربات‌های مختلف کمک کنند یا فریب دهند تا آنچه را که لازم است، با حداقل جهت از خود بازی دریافت کنند. این معماها با کاوش در شهرها و صحبت با ساکنان آنها حل می شوند و به طور طبیعی در همان زمان، داستان های علمی را نیز ایجاد می کنند. و Stray برای مدت طولانی به هیچ مکانیکی نمی‌چسبد و دشمنان جدید و موقعیت‌های تازه‌ای را برای حل کردن در هر محیط ارائه می‌دهد.

مسیر رو به جلو در Stray معمولاً واضح است، با رنگ زرد که روی پلتفرم‌های قابل پرش مشخص می‌شود و فلش‌های نئونی بزرگ اغلب راه را نشان می‌دهند. این عناصر ناوبری دقیقاً ظریف نیستند، اما با غنای شهر ترکیب می‌شوند و فقط در مواقعی که واقعاً مورد نیاز هستند برجسته می‌شوند. این باعث می‌شود پیشرفت در Stray کاملاً طبیعی باشد – با توجه به اینکه محیط به طور مداوم بازیکنان را در مسیر مناسب هدایت می‌کند، جهش بعدی معمولاً درست است و این باعث می‌شود که در کل سرعت را به خوبی حفظ کند.

بررسی بازی Stray: یک بازی ماجراجویی زیبا از دید یک گربه

حداقل دستورالعمل‌های روی صفحه نمایش در Stray وجود دارد، و بیشتر آنها مربوط به انجام فعالیت‌های گربه خانگی مانند خاراندن فرش، ضربه زدن به گیاهان و قوطی‌های رنگ، و حلقه زدن برای خوابیدن است. این کنش‌ها مثل جهنم زیبا هستند، اما گاهی به جلو بردن روایت نیز کمک می‌کنند. به عنوان مثال، پنجه زدن پای مبل سرگرم کننده و شایان ستایش است، اما گربه همچنین می تواند درهای خاصی را خراش دهد تا روبات ها را باز کنند و قفل اتاق های جدید راز را باز کنند. در همین حال، میو کردن می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، حتی در حین کات سین یا هنگام خواب، و این تقریبا بهترین مکانیک بازی است.

متداول ترین اعلان روی صفحه نمایشگر یک نشانگر کوچک است که به لبه هر سطح قابل پرش می چسبد، چه گربه در حال بالا رفتن یا پایین پریدن باشد. این محدودیت‌کننده‌ترین مکانیک در بازی است، زیرا تعیین می‌کند که گربه کجا می‌تواند حرکت کند و گاهی اوقات مسیرهایی را که به نظر می‌رسد قابل اجرا هستند، قطع می‌کند. لحظات زیادی در بازی وجود دارد که من برای لحظه ای احساس می کنم گیر می کنم، می خواهم به یک منطقه خاص بپرم اما نمی توانم بدون آن نقطه سفید کوچک که به من بگوید می توانم حرکت کنم. این احساس آزادی بازی را کاهش می‌دهد و سکسکه را به سرعت کلی آن می‌افزاید، اما توانایی کاوش کامل شهرها را از بین نمی‌برد.

دروغ من می توانم بگویم که می توانم 80 درصد از پرش هایی را که می خواهم انجام دهم. من همچنین می بینم که چگونه این مکانیک به پرورش حس اعتماد به نفس گربه مانند در هر صحنه کمک می کند – سقوط از لبه پیاده رو، مهم نیست چقدر نازک یا لرزان باشد، غیرممکن است، زیرا تا زمانی که آن نقطه روی یک نقطه ظاهر نشود، نمی توانید آنجا را ترک کنید. سکوی نزدیک با چنین دیوارهای نامرئی، چه کسی به نه جان نیاز دارد؟

بررسی بازی Stray: یک بازی ماجراجویی زیبا از دید یک گربه

من دارم، ظاهرا. در حالی که بازیکنان قادر به جهش به سوی عذاب خود نیستند، ممکن است در Stray بمیرند – و من بیش از یک بار این کار را کردم. شهر زیر گنبد مملو از حباب های باکتریایی شرور است که گربه را هر زمان که نزدیک باشد بی امان تعقیب می کنند و تعداد انگشت شماری از سکانس های دراماتیک دویدن و طفره رفتن را ایجاد می کنند. اگر حباب‌ها روی گربه بپرند و چند ثانیه در آنجا بمانند، بازی تمام شده است و شما از آخرین بازرسی شروع می‌کنید که معمولاً فقط یک دقیقه یا بیشتر عقب است. نگهبان‌های معلق در سطوح بعدی نیز وجود دارند که به هر چیزی که وارد حوضچه نور آنها می‌شود شلیک می‌کنند، که منجر به بسیاری از سایه‌ها و پازل‌های زمان‌بندی شدید می‌شود.

در میان تمام معماهای حل پازل، پرش تاقچه ها و جاخالی دادن لکه ها، Stray دنیایی از دیستوپیای سبک دل را معرفی می کند که در آن ربات ها از انسان های قبل از خود متنفر نیستند و در عوض سعی می کنند گیاهانی را پرورش دهند که بتوانند در تاریکی زندگی کنند. گنبد، فقط به این دلیل که مردم آن را دوست داشتند. خود ربات ها شخصیت های متمایز و تاریخچه جذابی دارند و من به عنوان یک گربه توانستم همه چیز را غرق کنم و این داستان ها را در طول سفرم به همراه داشته باشم.

بررسی بازی Stray: یک بازی ماجراجویی زیبا از دید یک گربه

در مقایسه با بیشتر بازی‌های سایبرپانک دیستوپیایی، Stray کاملاً شاد است. این یک بازی ماجراجویی کاملاً حاوی ایده‌های تازه است که هر کدام به ناب‌ترین شکل خود تقسیم شده‌اند. حتی مکانیک میو.

Stray در 19 جولای برای پلی استیشن 4، PS5 و رایانه شخصی از طریق Steam منتشر می شود.

اشتراک گذاری