امروز:8 اردیبهشت 1403

ممنوعیت اپل واچ : چرا اپل دیگر واچ سری 9 و واچ اولترا را نمی فروشد

دیگر نمی‌توانید Apple Watch Series 9 و Ultra 2 را از فروشگاه آنلاین اپل خریداری کنید – و پس از 24 دسامبر، آنها دیگر از فروشگاه‌های خرده‌فروشی این شرکت در دسترس نخواهند بود. در این مقاله دلیل آن آورده شده است.

چرا اپل واچ ممنوع است؟

اپل پس از اینکه کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده (ITC) به این شرکت دستور داد فروش آن‌ها در ایالات متحده را متوقف کند، مدل‌های ساعت را از وب‌سایت خود خارج کرد.

ITC پس از حمایت از Masimo، یک شرکت فناوری پزشکی، که اپل در سال 2021 به اتهام نقض پنج پتنت مربوط به نظارت بر اکسیژن خون مبتنی بر نور، از اپل شکایت کرد، اپل واچ را ممنوع کرد. در ماه اکتبر، ITC حکم قاضی اوایل سال جاری مبنی بر اینکه اپل واچ حق ثبت اختراعات Masimo را نقض کرده بود، تایید کرد. اپل با واچ سری 6 شروع به ارائه نظارت بر اکسیژن خون کرد.

ITC حکم قبلی یک قاضی را در اوایل سال جاری مبنی بر اینکه اپل حق ثبت اختراعات Masimo را نقض کرده بود، تایید کرده بود. اپل به این تصمیم اعتراض می کند و سعی می کند کمیسیون را متقاعد کند که ممنوعیت را تا پایان آن متوقف کند. با این حال، ITC این درخواست را رد کرده است، به این معنی که این ممنوعیت اجرا می شود مگر اینکه خود رئیس جمهور وارد عمل شود و این دستور را وتو کند. نماینده تجاری ایالات متحده تصمیم ITC را نیز بررسی می کند و می تواند به دلایل سیاسی آن را رد کند.

ماسیمو ابتدا در سال 2020 از اپل به اتهام سرقت اسرار تجاری شکایت کرد. گفته می شود که اپل چندین کارمند Masimo را استخدام کرده و از دانش آنها در مورد محصولات Masimo برای توسعه قابلیت های نظارت بر اکسیژن خون Apple Watch استفاده کرده است. آن پرونده هنوز ادامه دارد.

اپل در این مورد چه می کند؟

اپل قبلاً به Engadget گفته بود که مدل‌های ساعت‌های خود را در تاریخ 21 دسامبر از وب‌سایت‌های خود و در 24 دسامبر از فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در صورت عدم اجرای حکم خارج می‌کند. ممنوعیت واردات تا 26 دسامبر اجرا نمی شود و دوره بازنگری ریاست جمهوری در حال حاضر تا 25 دسامبر ادامه دارد.

این شرکت در اوایل این ماه گفت: «تیم‌های اپل به‌طور خستگی‌ناپذیر برای ایجاد محصولات و خدماتی کار می‌کنند که کاربران را با ویژگی‌های سلامت، سلامت و ایمنی پیشرو در صنعت توانمند می‌سازد». اپل به شدت با این سفارش مخالف است و طیف وسیعی از گزینه های قانونی و فنی را برای اطمینان از در دسترس بودن اپل واچ در اختیار مشتریان دنبال می کند. این شرکت افزوده است که “به اتخاذ تمامی اقدامات برای بازگرداندن اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا 2 در اسرع وقت به مشتریان در ایالات متحده ادامه خواهد داد.”

در سال 2022، خود اپل دو شکایت نقض حق ثبت اختراع علیه Masimo تنظیم کرد که آن را متهم به انتشار ساعت هوشمندی کرد که ویژگی‌های ساعت‌هایش را کپی می‌کرد. با این حال، اگر نه رئیس جمهور و نه نماینده تجاری ایالات متحده این ممنوعیت را لغو نکنند، ممکن است شرکت باید منتظر نتایج تجدید نظر خود باشد.

اپل همچنین می تواند با Masimo به توافق برسد که به احتمال زیاد به این معنی است که پول دست به دست می شود. مدیرعامل این شرکت گفته است که آماده توافق مالی است، اما به بلومبرگ گفت که اپل تلاشی برای مذاکره درباره توافق نکرده است. بلومبرگ همچنین گزارش می دهد که اپل در حال کار بر روی به روز رسانی نرم افزاری است که معتقد است مناقشه ITC را حل خواهد کرد.

اکنون چگونه می توانم اپل واچ بخرم؟

هنوز هم می‌توانید ساعت‌های قدیمی‌تر این برند یا Apple SE را که مانیتور اکسیژن خون ندارد، تهیه کنید. اگر به دنبال خرید یکی از مدل های آسیب دیده در این فصل تعطیلات هستید، آنها همچنان از خرده فروشان شخص ثالث در دسترس خواهند بود.

با اعمال ممنوعیت واردات اپل واچ در 26 دسامبر، خرده فروشان فقط می توانند از طریق موجودی موجود خود بفروشند. بنابراین بهترین شرط شما برای خرید این مدل‌ها، خرده‌فروشی معتبری مانند آمازون، Best Buy، Target یا Walmart است. اگر موجودی آنها تمام شده است، فقط باید منتظر بمانید تا این آشفتگی حل شود – یا آن را بهانه ای برای تعطیلات در مکزیک یا کانادا بگیرید.

اشتراک گذاری