امروز:6 اردیبهشت 1403

اپل به دلیل عدم فروش آیفون با شارژر در برزیل ۱۹ میلیون دلار جریمه شد

اپل بر سر تصمیم خود مبنی بر توقف حمل و نقل آیفون با شارژر در دادگاه برزیل همچنان شکست می خورد. دادگاه ایالتی سائوپائولو علیه غول فناوری رای داده و در شکایت انجمن مصرف کنندگان برزیل، گروهی از وام گیرندگان، مصرف کنندگان و مالیات دهندگان، آن را با جریمه 100 میلیون واقعی (19 میلیون دلار) محکوم کرده است. علاوه بر این، دادگاه به اپل دستور داده است تا تمامی مشتریان برزیلی که آیفون 12 یا 13 را طی چند سال گذشته خریداری کرده‌اند را با شارژر تامین کند و همچنین آنها را با تمام خریدهای جدید شامل شود. همانطور که انتظار داشتید اپل به سازمان خبری اعلام کرد که به این تصمیم اعتراض خواهد کرد.

به گفته بارونز، قاضی رسیدگی کننده به این پرونده، عدم درج شارژر در خرید گوشی را «روشی نادرست» خواند که «مصرف کنندگان را ملزم به خرید محصول دوم برای کارکرد محصول اول می‌کند». اپل مدتی است که بر سر این موضوع با مقامات برزیلی اختلاف نظر دارد. در سال 2021، آژانس حفاظت از مصرف کنندگان سائوپائولو، Procon-SP، اپل را به دلیل برداشتن آداپتور برق از آیفون 12 حدود 2 میلیون دلار جریمه کرد و به شرکت اعلام کرد که قوانین دفاع از مصرف کننده برزیل را نقض می کند.

در سپتامبر امسال، وزارت دادگستری این کشور دستوری صادر کرد که بر اساس آن اپل از فروش آیفون های فاقد شارژر منع می شود. همچنین این شرکت را 2.38 میلیون دلار دیگر جریمه کرد و دستور لغو ثبت نام آیفون 12 در آژانس ملی مخابرات برزیل را صادر کرد. این غول فناوری نیز از این تصمیم درخواست تجدید نظر کرده است.

اپل در سال 2020 و با عرضه آیفون 12، بسته‌بندی آیفون‌های خود را با آداپتورهای برق متوقف کرد. این شرکت به نگرانی‌های زیست‌محیطی برای حذف شارژرها با هر خرید دستگاه اشاره کرد و ادعا کرد که این تصمیم باعث صرفه‌جویی 861000 تنی مس، روی و قلع می‌شود. وزارت دادگستری برزیل از این استدلال متاثر نشد و به اپل گفت که می تواند از راه های دیگری به محیط زیست کمک کند، مانند پشتیبانی از USB-C دستگاه های خود. در اروپا، پس از رای پارلمان اروپا به تبدیل USB-C به استاندارد رایج شارژ در اتحادیه اروپا، اپل چند سال فرصت دارد تا این کار را انجام دهد. دستگاه های تلفن همراه مانند آیفون فروخته شده در این منطقه باید تا پایان سال 2024 دارای پست شارژ USB-C باشند.

اشتراک گذاری