امروز:9 فروردین 1403

قابلیت های اصلی ویندوز 10 مایکروسافت چیست؟

مایکروسافت بزرگترین شرکت کامپیوتری است. مایکروسافت دیشب ویندوز 10 خود را معرفی کرد ویندوزی که به دنبال ویندوز 8 می آید اما اسم ان با دو  فاصله  و با نام 10 می آید. در گذشته مایکروسافت نسخه های بتای این ویندوز را پخش کرده بود اما نمی توانستیم به شکل کلی آن اعتماد کنیم و ممکن بود در نسخه نهایی یک چیز دیگری را مشاهده کنیم. به هر حال دیشب ویژگی های این ویندوز با مرورگر جدید خود یعنی اسپارتان معرفی شد. با آریامونز همراه باشید که ویژگی های ویندوز 10 را برای شما شرح دهیم.

ویژگی های پایه ای ویندوز 10 مانند منو ها و نوتیفکیشن ها

ابتدا به بررسی منوی استارت این ویندوز بپردازیم ان چیز که بسیاری از کاربران در مورد ویندوز 8 از آن انتقاد می کنند و همان منوی استارت قبل را ترجیح می دهند. در این ویندوز مایکروسافت تا اندازه ای به نظر کاربران احترام گذاشته اما در این استارت منوی ترکیبی از استارت منوی های ویندوز 7 و  ویندوز 8 را مشاهده می کنیم.

علاوه بر این بخش بخش اکشن سنتر ویندوز 10 بسیار بهبود پیدا کرده است. در این بخش به راحتی می توانید قابلیت های متفاوت مانند وای فا و بلوتوث را خاموش یا روشن کنید.

در ویندوز 10 شما شاهد بخش جدید هستید که تمام نوتیفیکیشن های دستگاه های ویندوز خود را می توانید از طریق آن چک کنید برای مثال در تلفن ویندوز فونی خود یک نوتیفیکیشن دارید و به راحتی می توانید از طریق پی سی خود آن را چک کنید.

microsoft-windows-10-live-verge-_0278.0

دستیار صوتی کورتانا (Cortana)

کورتانا دستیار صوتی ویندوز فون مایکروسافت بود اما برای ویندوز دسکتاپ عرضه نشده بود. اینک مایکروسافت این دستیار صوتی خود را بر روی ویندوز قرار داده است که جستجو ها و کار های یادآور و … را بتوان با دستیار صوتی کورتانا انجام داد.

در خصوص کورتانا باید بگویم که در بررسی های گذشته ی آریامونز این دستیار صوتی قادر به شکست دادن سیری ایفون شده بود. البته این برای اوایل ورود کورتانا بود. حالا که به لطف بهبود های انجام گرفته بسیار بهتر از قبل است.

انچه که در کنفرانس ویندوز 10 جالب بود این بود که جو بلفیوره در حین کنفرانس به راحتی با این دستیار صحبت می کرد و جوابهایی بسیار طبیعی دریافت می کرد در صورتی که کوتانا و سیری اینگونه رفتار نمی کنند.

جو  بلفیوره گفت:

ما خواستیم تا به کورتانا دستورالعمل های یک کامپیوتر را بیاموزیم.»

مثلاً از کورتانا بخواهید تا اسلایدهای پاورپوینت مورد نظرتان را نشان دهد، او سریع این کار را می کند.

همچنین بلفیوره گفت:

 کورتانا امروز شخصی ترین دستیار دیجیتالی است و به زودی در دسترس میلیون ها نفر قرار خواهد گرفت.

انچه می توان گفت کورتانا برگ برنده و انچیزی بود که مایکروسافت بسیار بر آن تاکید می کرد.

مmicrosoft-windows-10-live-verge-_0385.0

طراحی ویندوز 10

همانطور که گفته شد ویندزو 10 در چند نسخه بتا طراحی شد تا باگ های ان یافت شود. انچیزی که دیشب توسط مایکروسافت معرفی شد از نظر ایکون و طراحی بسیار از نسخه های بتا پیشرفته تر بود. مایکروسافت انکونه که توانسته است بهترین رابط کاربری را برای ویندوز 10 خود به کار گرفته است.

برنامه های اساسی ویندوز 10 در یک نگاه

در ویندوز 10 نیز برنامه هایی حیاتی و از بدو نصب ویندوز بر روی ویندوز وجود دارد.یکی از این برنامه ها تصاویر ویندوز  را می توان نام برد. این برنامه بسیار پیشرفته تر شده است. این برنامه فوق قادر است تا به صورت خودکار عکس های تکراری را حذف کرده و تصاویر ذخیره شده را با استفاده از وان درایو، مابین دستگاه های ویندوزی همسان سازی کند. البته شما با ذخیره عکس بر روی وان درایو می توانید به راحتی ان را روتوش کنید رنگ ان را بهبود ببخشید که بسیار از امکانات گوگل بیشتر است.

microsoft-windows-10-live-verge-_0456.0

اپلیکیشن های People، نقشه و موزیک نیز تغییراتی از این دست به خود دیده و مایکروسافت قول بهبود های آتی را نیز به کاربران ویندوز ۱۰ داده است.

microsoft-windows-10-live-verge-_0681.0

 

اسپارتان به جای اینترنت اکسپلورر

اگر از کاربران اینترنت اکسلورر بوده اید این مرورگر شما را مجبور به نصب کروم و موزیلا می کرد.اما مایکروسافت با کمی تاخیر بالاخره مشکل بزرگ مرورگر اینترنت اکسپلورر را فهمید و طی پروژه ای مرورگر اسپارتان را برای ویندوز 10 اماده کرد. انچه که در کنفرانس دیشب از اسپارتان معرفی کرد به صورت زیر بود:

شما می توانید به راحتی در صفحه دور مطالب خط بکشید چه با موس و چه با صفحه ی لمسی می توانید این کار را انجام دهید.

 

1

همچنین قابلیت دیگری که به ان اشاره شد قابلیت ثبت نظر برای هر قسمت سایت و انتشار ان است. Reading Mode هم به اسپارتان اضافه شده است.این قابلیت به شما امکان می دهد که مقالات را به راحتی هر چه تمام تر بخوانید.همچنین Reading List اسپارتان به شما این قابلیت را می دهد که ان را بین بقیه سیستم های خود از جمله موبایل و تبلت به اشتراک بگذارید.

همانطور که در گذشته در مورد اسپارتان گفتیم انچه که از بقیه مرورگر ها ان را پیش می اندازد رابط صوتی کورتانا است که شما را در بسیاری از موارد کمک می کند.

 

2

ایکس باکس لایو

در ویندوز 8 با پیشرفت ایکس باکس در ویندوز رو به رو بودیم اما باید بدانید که در ویندوز 10 بسیار بیشتر از پیش وارد ویندوز شده است. شما در ویندوز 10 می توانید با پی سی یک بازی را انجام دهید  و در مقابل یک گیمر ایکس باکسی قرار گیرید به این قابلیت به صورت تحت الفظی Cross-Play می گویند. همچنین می توانید از بازی های کامپیوترفیلم بگیرید و آن را در شبکه ی ایکس باکس منتشر کنید.

اما باید بدانید که برای شبکه ی ایکس باکس لایو به احتمال زیاد حق عضویت دریافت خواهد شد.

3

 

انچه بیان شد خلاصه ای از ویژگی های مهم ویندوز 10 در کنفرانس خبری دیشب مایکروسافت بود. با آریامونز همراه باشید تا اموزش های و اخبار ویندوز 10 را در اختیار شما قرار دهیم.