امروز:5 اردیبهشت 1403

مونز استریم: تلاش دوباره هواپیمای ایمپالس 2 برای عبور از اقیانوس آرام

بار دیگر هواپیمای خورشیدی ایمپالس 2 ،بر فراز آسمانها رفت تا از اقیانوس آرام عبور کند و رکوردی دیگر را اذان خود کند. این هواپیما حرکت خود را از ژاپن شروع کرده و قرار بر این است که حدود 5 روز دیگر ،به ایالت هاوایی در آمریکا فرود آید.

 

این تیم برای به هوا فرستادن هواپیما، حدود 2 ماه برای به ثبات رسیدن آب و هوا ،صبر کرده بودند. و در تلاش اول، به دلیل تغییرات جوی نتوانستند هواپیما را در آسمان نگه دارند و نا موفق ماندند. قرار بود در روز سه شنبه اقدام به پرواز در آوردن هواپیما کنند که باز هم شاهد شرایط نامساعد آب و هوا بودند و ناچار به لغو برنامه خود نمودند. اما اکنون توانستند موفق شوند ولی خبر پرواز را چند ساعت بعد منتشر کردند که دوباره احتمال لغو پروازشان را مجبور به انتشار نکرده باشند. با این حال این هواپیما بر فراز آسمان های اقیانوس آرام در حال حرکت می باشد. و این رکورد جدیدی برای این شرکت خواهد بود.

Solar-Impulse-2-3با توجه به اینکه امپالس 2 توانسته است سفرهای متعددی در دور دنیا داشته باشد، این سفر نیز جز هشتمین سفر های این هواپیما خواهد بود اما ظاهر به دلایلی از سخت ترین آن ها به شمار می آید. قرار بود این هواپیما ، مبدا خود را از چین آغاز کند و آقای آندره بورشبرگ خلبانی این هواپیما را به دست گرفته بود که در ابتدای پرواز، به مشکل آب و هوایی برخوردند که باعث شد این خلبان هواپیما را در ژاپن به زمین بنشاند.

Solar-Impulse-2-1در ژاپن نیز به دلیل وجود بارندگی های متعدد و قرار گرفتن در فواصل بارندگی، تاخیر پرواز را دو برابر کرد. بعد از مدتی هواشناسان مطمئن شدند که شرایط مساعد جوی برقرار شده و این هوا پیما کل مسیر را که به مدت 5 روز می باشد، بدون مشکلات آب و هوایی می تواند طی کند. البته در مواقعی بحرانی نیز این خلبان آموزش های لازم را دیده است و اگر هواپیما نتواند انرژی لازم را در طول روز از خورشید دریافت کند و در طول شب با کمبود انرژی روبه رو شود؛ هوا پیما اقدام به ترک هواپیما با چتر نجات کند. همچنین خلبان دارای امکانات لازم به همراه یک قایق بادی می باشد تا رسیدن امداد رسانی به او می باشد. این هواپیما را 17 هزار سلول خورشیدی تشکیل می دهد که تنها منبع انرژی آن نیز آفتاب می باشد و همه چیز به صاف بودن هوا بستگی دارد. همچنین خلبان می تواند روزی 20 دقیقه استراحت کند که بسیار زمان کمی است اما خودش اظهار کرد که با تمرینات خاص و الهام گرفتن از فنون یوگا ،مشکلی از این بابت در سفر نخواهد داشت. قرار است بعد این سفر ،هواپیما برای سفر دیگری برفراز اقیانوس اطلس  به مقصد آمریکای شمالی، آماده شود.

 

سینا بازیار هستم .21 ساله ،کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات. طراحی سایت و تولید محتوا از عمده فعالیت های بنده است. امیدوارم از مطالبمون لذت ببرید.