امروز:7 اردیبهشت 1403

مطالعات می گویند استفاده بیش از حد تویتر تاثیرات منفی ای بر روی روابط شخصی افراد دارد

تویتر

قرن 21 را به درستی عصر ارتباطات نامیده اند. استفاده روز افزون از شبکه های اجتماعی خود گواهی بر این ادعایند. اما این استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی سوالی در ذهن محققین ایجاد کرد. آیا این روابط مجازی، تاثیری بر روابط شخصی دارند یا خیر؟

به تازگی محققین دریافته اند که استفاده زیاد از توییتر میتواند در زندگی مشترک و ازدواج مشکل ایجاد کند و اثرات مخربی بر ارتباطات نزدیک داشته باشد به خصوص روابط عاشقانه افراد.

این تحقیق در ادامه تحقیقی که در همین مورد بر روی فیسبوک انجام شد و نتیجه ای مشابه داشت انجام شد و آن تحقیق محققان را به این فکر انداخت که این حقیقت کدام شبکه های اجتماعی دیگر را شامل می شود و آیا کلا استفاده از شبکه های اجتماعی در زندگی واقعی افراد مشکل آفرین است؟ یا خیر

این مطالعه که در مجله Cyberpsychology منتشر شده است، مشخص شده است که استفاده بیش از حد تویتر در میان شرکای عاشقانه، در نهایت موجب خیانت و فروپاشی رابطه  و طلاق می شود.

دکتر راسل کلینتون، پژوهشگر دانشگاه میسوری در این رابطه می گوید که این یافته و همچنین دانسته های قبلی ما در مورد شبکه های اجتماعی نشان می دهد که این شبکه ها سایه تاریکی بر روابط شخصی افراد انداخته اند.

سال گذشته پژوهشی از همین محقق منتشر شد که نشان داد استفاده از فیس بوک، نتیجه منفی ای بر روی روابط افراد دارد.

یکی از اعضای مجله Brenda Wiederhold در این مورد می گوید که این تحقیق نشان می دهد که ما باید مطالعات بیشتر و دقیق تری در مورد استفاده افراد از شبکه های اجتماعی داشته باشیم.

او می گوید: با توجه به اینکه تحقیقات ما در مورد شبکه های اجتماعی در ابتدای راه خود قرار دارند ما هنوز نمی دانیم که شبکه های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام هم نتایج مشابه بر روی زندگی شخصی افراد دارند یا خیر و باید در این مورد تحقیقات بیشتری انجام داد.

آخرین مطالعه ای که بر روی 581 کاربر بزرگ سال تویتر انجام شد، از آن ها می خواست که رابطه استفاده آن ها از تویتر و پیدایش درگیری و مشکل بین آن ها و شرکای فعلی یا سابقشان را توضیح دهند.

کلیتون می گوید، در میان کسانی که موردمطالعه قرار گرفته اند، افرادی که استفاده بیشتری از تویتر داشته اند، یک تجربه دعوا یا مشاجره در رابطه تویتری با شریک زندگیشان داشته اند و البته نتیجه مشابهی برای کاربران فیس بوک هم مشاهده شده است. و این دو تحقیق نشان می دهد که فیس بوک و تویتر می توانند اثرات مخربی بر روی روابط عاشقانه داشته باشند. و او احتمال می دهد که بتوان این نتایج را به کل شبکه های اجتماعی تعمیم داد و این می تواند مشکل بزرگی برای روابط شخصی افراد باشد.

 

 

 

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.