امروز:10 اردیبهشت 1403

مدیریت شبکه با ccproxy

مدیریت شبکه

نرم افزار CCproxy یک نرم افزار پرکاربرد برای به اشتراک گذاری اینترنت و پهنای باند می باشد. این نرم افزار برخلاف سادگی، بسیار قوی و پرکاربرد است.

نرم افزار CCproxy  یک سرور proxy  برای windows می باشد. این نرم افزار قابلیت پشتیبانی از اتصالات broadband، DS ،ِDial up، فیبر نوری، ماهواره، ISDN و DDN را دارا می باشد و به شما کمک می کند تا اینترنت و پهنای باند شبکه را به اشتراک بگذارید. این نرم افزار همچنین میتواند به عنوان سرورهای پروکسی HTTP، Mail، FTP،socks، telnet و HTTPS ایفای نقش کند. همچنین دارای قابلیت هایی نظیر کنترل دسترسی به اینترنت، مدیریت کاربر، Web filtering و کنترل زمانی است. بد نیست که بدانید ccproxy هم اکنون 50000 سرور و 1000000کلاینت را در سراسر دنیا پشتیبانی می کند.

نکته ی قابل ذکر این است که بهتر است این نرم افزار را به صورت license تهیه فرمایید تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

نصب نرم افزار

بر روی Setup نرم افزار کلیک می کنیم و صفحه ی اولیه ی آن نمایش داده می شود و برای ورود به ما خوش آمد می گوید.

نصب این نرم افزار به سادگی آب خوردن می باشد و به قول خودمان با چندتا Next و Finish کار تمام است.

پس نصب نرم افزار پنجره ی اصلی آن مطابق شکل زیر نمایش داده می شود.

ابتدا به گزینه ی Options  نگاهی می اندازیم.

در این پنجره سرویسهای proxy و پروتکلهای مختلف به همراه شماره ی پورتشان نشان داده شده اند که میتوان هرکدام را فعال یا غیر فعال کرد. در قسمت Local IP Addrress باید آدرس IP کامپیوتری که سرویس پروکسی روی آن اجرا می شود را وارد کنیم.بنا راین تیک Auto Detect را برداشته و IP سرور را وارد می کنیم.

در قسمت پایین گزینه ی NT سرویس را مشاهده می کنیم. این سرویس این امکان را می دهد تا proxy قبل از logon روی کلاینت ها اجرا شود .حتی اگر نرم افزار روی سرور اجرا نشود باز هم proxy روی کلاینت ها اعمال می شود. در نهایت روی OK کلیک می کنیم.

برای تعریف کاربران مجاز برای دسترسی به اینترنت و تنظیم محدودیت هایشان روی گزینه ی Advanced کلیک می کنیم. پنجره ی زیر نمایش داده می شود.

در قسمت permit category اگر گزینه permit all انتخاب شود، در این صورت تمامی کاربران متصل به شبکه به اینترنت دسترسی خواهند داشت. اما در صورتی که بخواهیم اینترنت را بین افرادی خاص به اشتراک بگذاریم از گزینه ی Permit only استفاده می کنیم.

سپس جهت تعریف user در سمت راست پنجره، روی گزینه ی new کلیک می کنیم.

در قسمت user name نام کاربر را وارد می کنیم.در قسمت Password میتوان یک کلمه ی عبور دلخواه وارد کرد. این کلمه ی عبور به همراه نام کاربری از کلاینت پرسیده میشود. IP Address، IP کامپیوتری که میخواهیم به اینترنت دسترسی داشته باشد را وارد می کنیم. همچنین فیلد مربوط MAC را جهت اطمینان بیشتر وارد می کنیم. اما وارد کردن آن الزامی نیست. در قسمت های maximum Connections، Download Bandwidth  و Upload Bandwith به صورت پیش فرض -1 میباشد. این عدد به این معنی است که هیچ گونه محدودیتی اعمال نشده است. میتوانیم این مقادیر را تغییر دهیم.

فیلد Maximum Connection مشخص می کند که کاربر در روز چند بار میتواند Connect  شود.فیلد های Download Bandwidth و BandwidthUpload به ترتیب سرعت دانلود و آپلود را مشخص می کنند.

در قسمت پایین تر میتوان سرویس های مختلف مانند Mail و دسترسی به صفحات وب و.. را برای کاربر تعیین کرد که آنها را داشته باشد یا نداشته باشد. در قسمت Web Filter میتوان دسترسی  کاربر را به بعضی از سایتها محدود کرد. Time Schedule مشخص می کند که در چه بازه ی زمانی کاربر به اینترنت دسترسی داشته باشد. فیلد Auto disable at تعیین می کند کاربر در چه روز و چه ساعتی به اینترنت دسترسی نداشته باشد.

فیلد Bandwidth Quota میزان اینترنت مصرفی کاربر در طول روز را مشخص می کند. برای مثال روزانه MB300مصرف کند. سپس دکمه ی save و ok را می زنیم. سپس رکورد کاربر در پنجره ی زیر نمایش داده می شود. سپس دکمه ی OK را می زنیم.

تا به اینجا، کار ما بر روی سرور تمام شده و به سراغ تنظیمات بر روی client میرویم. لازم به ذکر است که تنظیمات proxy باید بر روی کلیه ی Application هایی که با اینترنت سر و کار دارند اعمال شود. ابتدا باید روی کارت شبکه تغییراتی اعمال کنیم.

به سراغ  تنظیمات کارت شبکه می رویم و ضمن دادن IP در رنج سرور پروکسی، Gateway و DNS  را نیز همان IP کامپیوتری که Proxy روی آن نصب است می دهیم. بدیهی است که IP کاربر باید در لیست کاربران proxy باشد تا Proxy روی آن اعمال شود.

حال برای مثال به سراغ مرورگر FireFox می رویم.در تنظیمات Network مطابق شکل زیر گزینه ی Manual proxy configuration را انتخاب کرده و در قسمت HTTP Proxy ، IP کامپیوتری که Proxy روی آن نصب است را وارد می کنیم. همچنین مقدار port باید عدد 808 باشد.

اشتراک گذاری

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.