امروز:31 فروردین 1403

چگونه از رتبه سخت افزارتان در ویندوز 8.1 آگاه شوید؟؟

رتبه

یکی از ویژگی های خوبی که کاربران ویندوزهای ویستا و 7 همیشه از آن یاد می کنند، ابزار رتبه‌دهی و بنچمارک سخت‌افزاری پیش‌فرض ویندوز یعنی Windows Experience Index بود. این ابزار، به 5 گروه سخت‌افزاری از دستگاه شما رتبه ای از 1 تا 8 را اختصاص می‌داد. اما در ویندوز 8.1 ناگهان این ابزار از دسترس خارج شد و یا بهتر است بگوییم دسترسی به این بخش  کمی پیچیده شد و برخی از کاربران به اشتباه گمان کردند این قابلیت بطور کامل از لیست امکانات نسخه جاری ویندوز حذف شده است. اما ما در ادامه نحوه دسترسی به این قسمت در ویندوز 8.1 را برای شما خواهیم گفت.

با ما باشید

Windows Experience Index کارایی و بازدهی سخت‌افزار دستگاه شما را در 5 گروه : پردازنده، حافظه، گرافیک، گرافیک بازی و دیسک سخت بررسی می کند و به شیوه‌ای ساده‌تر از ابزارهای تخصصی مشابه، شما را در جریان قوت و کاستی‌های سخت‌افزاری خواهد گذاشت. مایکروسافت همزمان با عرضه پرچم‌دار جدید سیستم‌عامل ویندوز، یعنی ویندوز 8.1، تصمیم به حذف رابط گرافیکی Windows Experience Index گرفت. با این حال هنوز ابزار مشابه دیگری به نام Windows System Assessment Tool یا WinSAT در لیست  قابلیت‌های ویندوز 8.1 موجود است که می‌تواند نیاز شما در رابطه با ارزیابی سخت‌افزار را رفع کند اما نه به سادگی بلکه برای کار با این ابزار ناچارید با محیط دستوری ویندوز یعنی Command Prompt و نوشتن چند دستور سر و کله بزنید.

اما برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
1-  کلید windows را بزنید و عبارت cmd را تایپ کنید و enter را بزنید تا Command Prompt را اجرا شود. سپس با تایپ عبارت winsat prepop و Enter کردن، برنامه ارزیابی سخت‌افزار اجرا شده و امتیاز دستگاه شما در یک فایل XML ذخیره خواهد شد.

 

2:  دوباره کلید windows را بزنید و عبارت Windows Powershell را تایپ کنید و سپس بر روی آیکون مروبطه راست کلیک کنید و از نوار باز شده گزینه  Run as Administrator را انتخاب کنید در محیط Windows Powershell باز شده دستور زیر را تایپ و اجرا کنید:

Get-WmiObject -Class Win32_WinSAT

برنامه شروع به تحلیل نتایج موجود در فایل XML کرده و در نهایت نتیجه را در قالب یک امتیاز برای هر بخش نمایش خواهد داد. اما برای نسخه خوانی!! لازم است با عبارات به کار رفته آشنا شوید و ما این عبارات را در زیر آورده ایم.

CPUScore: امتیاز مربوط به پردازنده دستگاه.
D3DScore: امتیاز مربوط به قابلیت‌های سه‌بعدی گرافیک رایانه.
DiskScore: امتیاز مربوط به توان خواندن پی در پی بر روی دیسک سخت موجود در سیستم.
GraphicScore: امتیاز مربوط به قابلیت‌های گرافیک دستگاه.
MemoryScore: امتیاز مربوط به توان و ظرفیت حافظه رایانه.
اما اگر شما امتیاز پایه سیستمتان را می خواهید، عدد مورد نظر شما در مقابل عبارت WinSPRLevel نوشته شده است. این عدد همیشه پایین‌ترین امتیاز اختصاص‌یافته به پنچ گروه سخت‌افزاری می‌باشد.

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.