امروز:9 اردیبهشت 1403

4 روش برای خالی کردن هارد و افزایش فضای هارد:لینوکس

در هر سیستمی شما در بعضی از مواقع با مشکل کمبود حافظه مواجه خواهید شد.اما چگونه فضا را خالی کنیم ؟؟؟ما در این سری مقالات قصد داریم تا اموزش های خالی کردن هارد را برای سیستم های مختلف قرار دهیم. در این اموزش به شما نحوی افزایش فضای هارد برای لینوکس اموزش هواهیم داد. با اریامونز همراه باشید.

پاک کردن Temporary Files (فایل موقت)

BleachBit یکی از نرم افزار هایی است که برای پاک کردن کش مرورگر ها و فایل های موقت به کمک ما می اید.شما می توانید این برنامه را از مرکز برنامه های اوبونتو (Ubuntu Software Center)دانلود کنید.

شما نمی توانید فایل های را بدون مجوز روت استفاده کنید.برای همین با مجوز روت ان را اجرا کنید.

این برنامه به صورت اتوماتیک تمام کش ها مرورگر , …  را انجام می دهد.لینوکس بعد از نصب فایل های نصب را نگهداری می کند برای نصب دوباره که ما بع ان نیاز نداریم و هر وقت نیاز داشته باشیم دوباره دانلود  می کنیم.برای همین باید این فایل ها را نصب کنیم.

چه فولدر هایی بیشترین حجم را دارد؟

اوبونتو نرم افزاری  دارد که با ان می توانید  دایرکتوری هایی که بیشترین حجم را گرفته اند را نشان می دهد.این برنامه با نمودار به شما نمایش می دهد.نام این برنامه”Disk Usage Analyzer too” است.ان را اجرا کنید و ببینید که کدام فایل های شما حجم بیشتری اشغال کرده است.

جه برنامه هایی بیشترین حجم را اشغال کرده اند؟

شاید شما به فضای بیشتری نیاز داشته باشید برای همین پاک کردن برنامه ی پر حجم و کم کاربرد نیاز محسوب می شود.برای همین باید بدانید هر برنامه چه مقدار فضا نیاز دارد.Synaptic نام برنامه ای است که این کار را برای ما می کند.این برنامه در نسخه های قبل لینوکس موجود بود اما در اوبونتو این برنامه از لینوکس به صورت پیشفرض نمی باشد.برای همین شما اگر از اوبونتو استفاده می کنید ابتدا ان را نصب کنید.

برای اینکه برنامه ای را که بیشترین مصرف را دارد ببینید بر روی installed  کلیک کنید. سپس بر روی ستون size کلیک کنید تا به ترتیب سایز برنامه ها را ببینید.

این به معنی ان نیست که هر برنامه ای را دیدید پاک کنید بلکه باید برنامه های بی کاربرد و حجیم خود را پاک کنید.

 

پاک کردن کرنل های قدیمی لنوکس

اوبنتو بعد از اینکه ورژن جدیدتری از کرنل لینوکس را نصب می کنید کرنل های قبلی را پاک نمی کند.برای همین مقداری فضای بیهوده استفاده می شود.این کار لینوکس برای ان است که اگر کرنل جدید مشکل داشت بتواند لینوکس بدون هیچ مشکلی اجرا شود و از کرنل های قبلی استفاده کند.اما اگر ورژن جدید ان با مشکلی ندارد نیاز به حفظ کردن کرنل های قبلی نیست.
نکته:بعد از اپدیت کرنل،لینوکس خود را ریستارت کنید تا لینوکس بر روی کرنل جدید اجرا شود و بعد کرنل های قبلی را پاک کنید.
خب برای پاک کردن کرنل های قدیمی برنامه ی Synaptic را اجرا کنید.سپس Ctrl+F را بزنید و (linux-) را سرچ کنید.هر کرنلی nux-image-extraو linux-headersوو linux- packages دارد.که شما می توانید همه ی این بخش ها را پاک کنید.جدیدترین کرنل را نگه دارید و بر روی ورژن های قبلی  راست کلیک کنید و mark as removal را بزنید.و در انتها apply را بزنید.

ما با پاک کردن دو ورژن 3.11.0-12 و 3.11.0-15 حدود 500 مگ از هارد را خالی کردیم.

به همین سادگی امیدوارم از این اموزش استفاده کرده باشید.در اینده اموزش های ویندوز و مکینتاش هم گذاشته خواهد شد.با اریامونز همراه باشید.