امروز:31 فروردین 1403

انتخاب یک آنتی ویروس خوب

آنتی ویروس

تعداد زیادی آنتی ویروس وجود دارد ، اما چطور می توان فهمید بهترین گزینه کدام است؟ آن هایی که به همراه رایانه به شما داده می شوند یا آن هایی که دوستانتان به شما معرفی می کنند؟ چطور بهترین آنتی ویروس را پیدا کنیم؟ این ها سوالاتی هستند که هر شخصی که سلامت کامپیوترش برایش مهم است از یک متخصص و یا از هر شخص دیگری و حتی از خودش می پرسد. با ما باشید تا به شما کمک کنیم.

شرکت های تست آنتی ویروس (Antivirus test organizations) هر ماه آنتی ویروس ها را تست می کنند و آن ها را با توجه به معیارهای مختلف مثل اثربخشی، قابلیت ها، و قابل استفاده بودن آن ها رتبه بندی می کنند. نیازی نیست که بصورت کورکورانه به انتخاب یک آنتی ویروس بپردازید بلکه شما می توانید یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

 

رایگان یا تجاری، مسأله این است!!

شاید اولین ملاکی که باید درباره آنتی ویروسی که می خواهید استفاده کنید داشته باشید، این است که چقدر می خواهید پول خرج کنید و یا اصلا می خواهید در این زمینه هزینه ای کنید یا نه. بیشتر آنتی ویروس های موجود پولی هستند و برای استفاده از آن ها باید هزینه کنید ولی با این حال نمی توان منکر این قضیه شد که تعداد زیادی هم آنتی ویروس رایگان خوب هم موجود هستند. در واقع اصلا شما مجبور نیستید که برای داشتن یک آنتی ویروس دست توی جیبتان کنید.

آنتی ویروس های رایگان  معمولا همان ویژگی هایی که آنتی ویروس های تجاری برای کشف ویروس ها دارند را دارا هستند، بنابراین آن ها هم بخوبی می توانند ویروس ها و ابزارهای مخرب را شناسایی و حذف کنند. البته آنتی ویروس های تجاری که باید برای داشتنشان هزینه کنید دارای گزینه های بیشتر و قابلیت هایی فراتر از یک نرم افزار امنیتی کامل هستند. این قابلیت های اضافی شامل مواردی چون فایروال های اضافی، ابزارهای ردیابی سرقت و ضد سرقت، ویژگی های آنتی اسپم، فیلترهایی برای فیشینگ و … هستند. ولی باید بگوییم که این ویژگی ها اصلا ضروری نیستند آن هم برای یک نرم افزار آنتی ویروس و شما به آن ها نیازی ندارید.

خب شاید از خودتان سوال کنید که پس چرا آنتی ویروس های تجاری وجود دارند در حالی که آنتی ویروس های رایگان تا این اندازه محترم هستند. عجله نکنید، چند نکته وجود دارد که هنوز ما به شما نگقته ایم.

آنتی ویروس های رایگان نق نقو هستند.مثلا گاه به گاه اشما را تشویق می کنند به این که آنتی ویروس رایگانتان را به یک نسخه تجاری ارتقا بدهید و این در واقع همان راه پول درآوردن است، سیاستی که می گوید:  “نسخه های رایگان وسیله ای برای تبلیغ نسخه های تجاری”. و این یک راه حل تجاری است که شما می توانید  نق زدن های نسخه های رایگان  را تحمل کنید و در عوض نیازی به پرداختن هزینه اشتراک سالیانه ندارید. (در واقع آنتی ویروس ها مثل زن ها هستند که اگر پول ندهید نق می زنند).

آنتی ویروس

 

تکلیف شما چیست؟

پیشنهاد ما این است که آنتی ویروسی هایی از شرکت های معتبر و شناخته شده که از آن ها به نیکی یاد می شود را انتخاب کنید. یک دلیل این است که آنتی ویروس هایی که تست شده اند و در لیست آنتی ویروس های بررسی شده قرار گیرد به شما می گوید که این آنتی ویروس تا چه اندازه به خوبی کار می کند و آنتی ویروس هایی که بخوبی از آن ها یاد شود و یا برای کمپانی مشهوری باشد این ویژگی ها را دارا می باشد و اگر شما از یک نرم افزار خیلی بخصوص استفاده کنید شما نمی توانید تعداد زیادی تست برای آن پیدا کنید و بنابراین شما نمی توانید بفهمید که آن برنامه تا چه اندازه خوب کار می کند.

چیز بدتری که وجود دارد این است که برخی از ابزارهای مخرب خودشان را به عنوان یک آنتی ویروس معرفی می کنند. “Fake antivirus”  یا همان آنتی ویروس های تقلبی از نام هایی مانند Antivirus Live, Advanced Virus Remover و Internet Security 2010 استفاده می کنند. این بدافزارها خودشان را به عنوان یک آنتی ویروس قانونی معرفی می کنند ولی در پس پرده دست به اعمال شاقه و کارهای ناپسند می زنند. انتخاب یک آنتی ویروس ناشناخته یک ریسک است که می تواند باعث ویروسی شدن کامپیوتر شما شود. بنابراین از یک آنتی ویروس شناخته شده و معروف استفاده کنید.

آنتی ویروس

 

 

 تست ها را چک کنید

قدیمی ترین و شاید معروف ترین سایت در زمینه تست آنتی ویروس ها سایت AV-TEST می باشد که  بطور منظم تست هایی روی آنتی ویروس های مختلف انجام می دهد، و سپس آن ها را براساس امنیت و عملکرد و کاراییشان رتبه بندی می کند. این سایت به شما می گوید که این نرم افزارها تا چه اندازه در مواجهه با بدافزارهایی که در مقابل آن ها قرار داده شده اند موفق بوده اند، تا چه اندازه آن ها این کار را به خوبی انجام داده اند و تا چه اندازه اینترفیس و یا نمای کاربری این نرم افزارها کارآمد می باشد.

همین الان به سایت AV-TEST  سر بزنید تا نتایج تست های انجام شده را مشاهده کنید و اگر شما از یک آنتی ویروس استفاده می کنید می توانید در این سایت نتایج تست های انجام شده روی این آنتی ویروس را ببینید و در مورد عملکردش قضاوت کنید و اگر به دنبال یک آنتی ویروس می گردید در این سایت می توانید تاثیرگذارترین آنتی ویروس ها را برای استفاده شناسایی کنید.

نکته ای که لازم است بدانید این است که بهترین آنتی ویروس وجود ندارد، شاید الان شما بتوانید یک آنتی ویروس را به عنوان بهترین آنتی ویروس انتخاب کنید ولی به احتمال زیاد این آنتی ویروس در ماه آینده بهترین نخواهد بود.

آنتی ویروس

 

آنتی ویروس های رایگان شرکت مایکروسافت

اگر شما سری به سایت AV-TEST بزنید و در مورد آنتی ویروس های رایگان شرکت مایکروسافت که به همراه ویندوز8 پا به عرصه هستی گذاشتند تحقیقی انجام دهید حتما سورپرایز خواهید شد. Windows Defender یا Microsoft Security Essentials در بسیاری از تست های انجام گرفته در پایین ترین قسمت لیست ها قرار گرفته اند و یا به قولی از آخر، اول هستند و نکته جالب این است که در بسیاری از تست ها دارای امتیاز صفر می باشند.

امتیاز این آنتی ویروس ها به عنوان “خط صفر” و یا امتیاز پایه تست ها در نظر گرفته شده است بنابراین رتبه بندی در این لیست ها به شما می گوید که سایر آنتی ویروس ها تا چه اندازه از آنتی ویروس های رایگان شرکت مایکروسافت بهتر هستند. به بیان بهتر باید بگوییم که این لیست ها بر این پایه هستند که ما کیفیت و کارآمدی آنتی ویروس های رایگان شرکت مایکروسافت را به عنوان حداقل کیفیت و کارآیی در دنیای آنتی ویروس ها قرار دهیم و آنتی ویروس هایی که بدتر از آنتی ویروس های مایکروسافت هستند را اصلا در لیست نمی آوریم البته با توجه به تست های سایت AV-Test.

آنتی ویروس

 

شاید الان شما از خودتان بپرسید که چه خبر است؟ خب البته این قضیه پیچیده است چرا که در ابتدا آنتی ویروس های شرکت مایکروسافت در آزمون ها توانستند رتبه خوبی کسب کنند و بسیاری از گیک ها را عاشق خود کنند ولی این رتبه ها پس از گذشت مدتی رو به افول رفتند و از مایکروسافت اخبار ضد و نقیضی به بیرون درز کرد، برای مثال همین چند وقت پیش یک کارمند مایکروسافت از زبان مایکروسافت گفت که مایکروسافت به شما پیشنهاد می کند تا از یک آنتی ویروس جانبی استفاده کنید و این در حالی اتفاق افتاد که کارمند دیگری از این شرکت می گفت که مایکروسافت همچنان به شما توصیه می کند از آنی ویرس خود این شرکت استفاده کنید.

اگر شما یک گیک و یا فردی هستید که می داند با کامپیوتر کار کند می توانید از آنتی ویروس مایکروسافت استفاده کنید ولی اگر می خواهید برای فرد دیگری که اطلاعات زیاد در مورد کار با کامپیوتر ندارد آنتی ویروس نصب کنید بهتر است از یک آنتی ویروس جانبی استفاده کنید.

اگر شما از کاربران ویندوز7 و یا ویندوز ویستا هستید باید این نکته را بدانید که Windows Defender موجود در این ویندوزها یک آنتی ویروس نیست بلکه یک نرم افزار ضد جاسوسی است که اصلا در مقابل نرم افزارهای مخرب از شما محافظت نمی کند و Windows Defender تنها از ویندوز8 و نسخه هایی که بعد از آن آمده اند، یک آنتی ویروس می باشد.

آنتی ویروس

 

تنظیمات امنیتی و پایه ای ویندوز را فراموش نکنید

داشتن یک آنتی ویروس پایان راه نیست بلکه اول راه است، مهم نیست که چقدر آنتی ویروستان خوب باشد گاهی ممکن است به خاطر سهل انگاری و یا لغزش انسانی کامپیوتر شما آلوده شود، پس بهتر است شما با مبانی حفاظت از کامپیوترتان را یادبگیرید.

 

تمام چیزی هایی که در بالا گفته شد برای ویندوز است و شما در مک یا لینوکس به آنتی ویورسی نیاز ندارید و حتی در آندروید هم نیازی به یک برنامه ضد تروجان وجود ندارد، البته اگر شما لینوکس یا Mac و یا آندرویتان را از وبسایت های مشکوک دانلود کرده اید قطعا شما در معرض خطر قرار دارید.

 

 

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.