امروز:9 فروردین 1403

کشیدن و رها کردن در خط فرمان

محیط خط فرمان در ویندوز برای برنامه نویسان و گیک ها بسیار با اهمیت و مفید می باشد، بسیاری از کارهایی که در ویندوز و محیط گرافیکی آن نمی توان انجام داد در محیط خط فرمان قابل اجرا می باشد.

خط فرمان

 

یکی از کارهای مهم برای هر شخص رفتن به آدرس یک دایرکتوری در محیط  command prompt برای انجام کارهای روی فایل ها است که معمولا با فرمان cd همراه است که پس از این فرمان باید آدرس مورنظر را با مشقت زیاد تایپ کرد.

ولی آیا می دانستید که  محیط  command prompt دارای قابلیت کشیدن و رها کرد(Drag & Drop)  می باشد؟ هم چینین این قابلیت در Terminl سیستم عامل Mac وجود دارد. این یک روش ساده برای اضافه کردن آدرس به صورت خودکار است بنابراین نیازی به تایپ آدرس مورد نظر و یا رفتن به آدرس مورد نظر به کمک کلید Tab ندارید. و البته این ترفند در ویندوز و Mac و احتمالا هرجای دیگر قابل استفاده می باشد.

خط فرمان

 

ساده تر از این نمی شود،Drag & Drop کردن یک فولدر در command prompt و سپس مشاهده آدرس کامل آن. به همین سادگی ، شما میتوانید برای تغییر یک دایرکتوری در خط فرمان “cd”  را تایپ کنید و سپس فولدر موردنظرتان را به خط فرمان بکشید و رها کنید تا وارد دایرکتور آن پوشه شوید.

خط فرمان

 

و چیزی که خواهید دید

خط فرمان

سخت بر این اعتقادم که امپراطوری بعدی جهان را گوگل بنا خواهد نهاد و من علاقه‌مندم تاریخ شکل گرفتن این امپراطوری را مکتوب کنم.