امروز:13 اردیبهشت 1403

آفت لب شتری نهال فندق و بادام : معروف­ترین آفت فندق در باغات

آفات و بیماری­ها آن دسته از موجودات زنده­ای هستند که روی درختان میوه­ی ما رشد کرده و غذای خود را از درختان ما تامین می­کنند، در این شرایط رشد و دریافت غذا از درختان سبب ضعف و کاهش رشد آنها شده و باعث می­شود باردهی درختان میوه­ی ما کم شود، بیماری لب شتری بادام که در بین باغداران تحت عنوان آفت لب شتری نیز شناخته می­شود یکی از بیمارگرهایی است که دامنه­ی میزبانی وسیعی دارد و در این خبرنامه به شناخت بیشتر این بیماری و کنترل آن در باغ فندق و بادام می­پردازیم.

شناسایی بیماری لب شتری در باغ فندق و بادام

برای شناسایی بیاری لب شتری در باغ فندق و بادام باید به علائم این بیماری روی برگ درختان توجه کنید، این بیماری یک بیماری قارچی است که برگ درختان بادام و فندق حمله می­کند و با رشد در برگ این درختان سبب ایجاد بدشکلی و بد رنگی می­شود.

برگ­های آلوده تاولی و بد فرم می­شوند و به دلیل همین بد فرمی و برجسته شدن برگ این بیماری به لب شتری معروف شده است، تغییر رنگ برگ از سبز به صورتی و قرمز سبب می‌شود درخت نتواند غذای کافی برای تولید میوه و رشد خود تولید کند و بنابراین کاهش باردهی و رشد درخت بادام و فندق را به دنبال دارد.

ابتلای درختان بادام و فندق به این بیماری به دلیل ضعفی که در درختان ایجاد می­کند می­تواند منجر به آلوده شدن درختان به سایر آفات و بیماری­ها نیز بشود و این خسارت را چندین برابر خواهد کرد.

با مراجعه به وبسایت­های فروش نهال بادام و فندق مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) می­توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با علائم بیماری و نحوه­ی تشخیص آن در باغ بادام و فندق به دست آورید.

پیشگیری از وقوع بیماری لب شتری در باغ بادام و فندق

یکی از راه­های موثر در کنترل بیماری­های قارچی در باغ بادام و فندق مانند بیماری لب شتری پیشگیری از ابتلای درختان به این بیماری­ها است، در مورد بیماری لب شتری نیز کارشناسان به باغداران توصیه می­کنند که نسبت به این بیماری آگاه بوده و با خرید نهال بادام و فندق مقاوم از ابتلای درختان خود به این بیماری جلوگیری کنند.

این بیماری همراه با باد و باران و همچنین ناقلین انسانی و جانوری می­تواند از باغ آلوده به باغ سالم منتقل شود و بنابراین انتقال آن در بسیاری از موارد خارج از کنترل شما است و شما باید تمام هدف خود را بر افزایش قدرت مقاومت درختان در برابر بیمار شدن بگذارید.

کنترل بیماری لب شتری در باغ فندق و بادام

در صورتی که با توجه به علائم ذکر شده توانستید بیماری را در باغ خود شناسایی کنید باید بدانید که هر چه زودتر باید نسبت به کنترل بیماری در باغ اقدام کنید چرا که این بیماری می­تواند با قطرات باران در اوایل بهار به سرعت به درختان سالم منتقل شود و درختان بیشتری را درگیر کند.

برای کنترل بیماری در باغی که در سال پیش بیماری گزارش شده است باید سم پاشی با سموم مناسب که توسط کارشناسان نهالستان توصیه می­شود پیش از تورم جوانه­ها صورت بگیرد و پس از هر بارندگی نیز سم پاشی انجام شود.

در صورت وجود شاخ و برگ­های آلوده باید شاخه­های آلوده هرس و سوزانده شود تا به کنترل بیشتر بیاری در باغ کمک شود.

بیشتر بخوانید : https://paliznahal.ir/the-most-harmful-pests-of-pistachio-hazelnut-and-almond-seedlings/

تاثیر بارندگی یا آب پاشی روی درختان در همه گیری بیماری در باغ بادام و فندق

بیماری قارچی لب شتری بادام و فندق درون بافت برگ رشد کرده و غذای مورد نیاز خود را از برگ درخت می­گیرد اما برای اینکه بتواند به درختان دیگر منتقل شود بخشی از اندام تولید مثلی خود را از سطح برگ­ها خارج می­کند و در انتظار باد و باران می­ماند، باد و باران و یا آب پاشی روی برگ درختان می­تواند منجر به انتشار قارچ بیماری به برگ­های سالم و یا سایر درختان سالم شود و این موضوع به انتشار بیماری در باغ بسیار کمک می­کند.

تاثیر رعایت بهداشت در باغ در کنترل بیماری لب شتری

در باغی که بیماری وجود داشته باشد درختان زودتر خزان می کنند و برگهای آلوده خیی زود روی زمین می­افتند، قارچ عامل بیماری لابه لای برگها و روی خاک زمستان گذرانی می­کنند و بنابراین در بهار دو مرتبه با وزش باد و ریزش باران روی درختان سالم منتقل می شوند با این تفاوت که در سال دوم آلودکی با شدت بیشتری ظاهر می­شود چرا که بیماری از خود باغ و از برگهای آلوده و ریخته کف زمین آغاز شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع از بین بردن برگهای پاییز ی به ویژه در باغاتی که آلودگی مشاهده شده است و تحت عنوان بهداشت در باغ شناخته می­شود در کنترل بیماری در باغ و کاهش شدت آن در سال بعد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

تاثیر تغذیه و آبیاری در کنترل بیماری لب شتری در باغ بادام و فندق

همانطور که پیش تر نیز گفتین مقاومت درختان تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلای آنها به بیماری لب شتری خواهد داشت تا جایی که قیمت نهال بادام و فندق مقاوم به بیماری لب شتری هلو بالاتر از ارقام معمولی است، در این بین تغذیه و آبیاری اصولی درختان بادام و فندق نیز می­تواند به افزایش مقاومت درختان کمک کند.

بنابراین برای اینکه بتوانید با این بیماری در باغ فندق و بادام خود مقابله کنید حتما به تغذیه و آبیاری اصولی درختان خود اهمیت داده و در برنامه­ی کودی خود از کودهای پتاس بالا بیشتر استفاده کنید، عنصر پتاسیم می­تواند به افزایش مقاومت درختان در برابر بیماری­های قارچی منجر شود.

کلام آخر

کنترل بیماری­های قارچی در باغ بادام و فندق می­تواند در عین حال که ساده باشد، دشوار و پیچیده نیز باشد و بنابراین توصیه می­شود سواد خود را در مدیریت بیماری­ها در باغ افزایش دهید، برای افزایش اطلاعات خود باید به سایت­های نهالستان­های معتبر رجوع کرده و مقالات مرتبط را مطالعه کنید و یا اینکه با تماس گرفتن با مشاوران آنها در مورد مشکل خاصی که در باغ خود دارید با آنها مشورت کنید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

اشتراک گذاری