امروز:8 اردیبهشت 1403

Threads در مدت هفت ساعت 10 میلیون کاربر جدید به دست آورد

به گفته مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا، Threads، رقیب توییتر متا به تازگی راه اندازی شده است و در هفت ساعت اول از مرز 10 میلیون ثبت نام فراتر رفته است. این برنامه اکنون در سطح جهانی (به جز در اروپا) در دسترس است، با سرعت ثبت نام سریع، توانایی فوق العاده متا را در افزایش مقیاس در مقایسه با سایر رقبای توییتر مانند Bluesky نشان می دهد – که همچنان به کدهای دعوت نیاز دارد.

به همین مناسبت، زاکربرگ برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته با تصویر کلاسیک مرد عنکبوتی توئیت کرد (که نشان می دهد برخلاف ایلان ماسک، او در واقع می داند که میم ها چگونه کار می کنند). او در Threads افزود: “10 میلیون ثبت نام در هفت ساعت”.

با Threads، متا در توییتر و جایگزین هایی مانند Mastodon استفاده می کند. این در صلاحیت مدیر عامل اینستاگرام آدام موسری است که قصد دارد Threads را با ActivityPub سازگار کند. این پروتکل منبعی است که به Mastodon و سایر سرویس‌های غیرمتمرکز قدرت می‌دهد که گاهی به طور جمعی به آنها “Fediverse” می‌گویند.

Threads به شدت به اینستاگرام گره خورده و بر روی همان پلتفرم ساخته شده است و به متا روشی موثر برای تبلیغ آن می دهد. هر کاربری که برنامه را در iOS پیش‌سفارش می‌کرد، هنگام انتشار Threads یک اعلان فشار دریافت می‌کرد، حرکت دیگری که بدون شک ثبت‌نام‌ها را افزایش داد.

اگرچه این سایت بدون مشکلات زودرس دندان نیست. بزرگترین شکایت فقدان یک فید زمانی و فقط دنباله‌روی است، با کاربرانی که به هر چیزی که الگوریتم Threads تصمیم بگیرد راه خود را ادامه دهد، گیر می‌کند. (یک کاربر شکایت کرد: “95 درصد پست هایی که می بینم کاملاً به من بی ربط هستند.” همچنین فاقد ویرایش پست (که فیس بوک و اینستاگرام هر دو دارند)، هشتگ، تغییر حساب و موارد دیگر را ندارد.

موسری به تمام این مسائل پرداخته است و در Threads پست کرده است که یک ویژگی فقط دنبال کننده “در لیست” است. او در مورد ویرایش پست و تغییر حساب نیز همین را گفت و افزود که هشتگ ها به موقع قابل لمس خواهند بود.

یکی دیگر از مشکلات کلیدی بسیاری از کاربران، نبود نسخه وب Threads است. مانند اینستاگرام برای مدت طولانی، Threads در مرورگرها فقط خواندنی است، با ارسال محدود به برنامه های iOS و Android (موسری هنوز به این موضوع رسیدگی نکرده است). در نهایت، به نظر می‌رسد که طراحی Threads بسیار دوست‌داشتنی است یا از آن متنفر است و برخی از کاربران این طرح را کمتر از توییتر می‌دانند.

راستی‌آزمایی یکی دیگر از نکات کلیدی بحث است. ایلان ماسک سیستم توییتر را تغییر داد تا فقط مشترکین آبی توییتر علامت چک آبی (یا شخصیت‌های عمومی و سایت‌های خبری بسیار قابل توجه) را دریافت کنند. این باعث شد که این تجربه برای بسیاری از کاربران کمتر لذت بخش باشد، زیرا تشخیص اینکه چه کسی یک ورزشکار رسمی، مشهور، روزنامه نگار و غیره است دشوار شد.

تاکنون فقط کاربران تایید شده در اینستاگرام (و نه فیس بوک) نشان آبی را در Threads دریافت کرده اند. در حالی که تأیید صحت اینستاگرام بسیار دشوارتر است، اما عمدتاً توسط تأثیرگذاران و سازندگان انجام می شود. اما Threads به عنوان یک سایت بحث و گفتگو قرار گرفته است و احتمالاً بر روی اخبار متمرکز خواهد شد (اگر برای رقابت با توییتر باشد)، بنابراین ممکن است منطقی باشد که به کاربران تأیید شده فیس بوک نیز اجازه دهیم در Threads تأیید شوند – یا یک سیستم تأیید کاملاً جدید ایجاد کنند.

در هر صورت، هنوز روزهای اولیه برای Threads است و بدون شک برنامه در آینده نزدیک تغییرات اساسی خواهد کرد. واضح است که کاربران نظرات قوی دارند – اینکه متا به آنها گوش دهد یا نه، داستان جالبی در چند ماه آینده خواهد بود.

اشتراک گذاری