امروز:8 اردیبهشت 1403

توییتر API رایگان خود را خاموش کرد و بسیاری از برنامه ها کارکرد خود را از دست دادند!

توییتر بالاخره API رایگان خود را خاموش کرد و به‌طور پیش‌بینی‌شده، بسیاری از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را شکست. این شرکت قبلاً گفته بود که دسترسی را در اوایل فوریه قطع خواهد کرد، اما بعداً این حرکت را بدون ارائه جدول زمانی به‌روزرسانی به تعویق انداخت.

اما، پس از اعلام سطوح جدید API پولی خود در هفته گذشته، به نظر می رسد این شرکت شروع به قطع کردن هزاران توسعه دهنده ای کرده است که به ابزارهای توسعه دهنده رایگان خود متکی هستند. طی چند روز گذشته، تعدادی از سازندگان اپلیکیشن و سایر سرویس‌ها گزارش داده‌اند که API توییتر دیگر کار نمی‌کند. Mashable گزارش داد که به نظر می رسد خاموشی از صبح روز سه شنبه آغاز شده است، اگرچه بسیاری از توسعه دهندگان هنوز در تلاش هستند تا بفهمند چه اتفاقی می افتد زیرا به نظر می رسد توییتر با اکثر توسعه دهندگان در مورد تغییرات ارتباط برقرار نکرده است.

پایان API رایگان توییتر پس از آن اتفاق می افتد که این شرکت به طور ناگهانی قوانین خود را تغییر داد تا مشتریان شخص ثالث توییتر را به عنوان بخشی از تغییر بزرگتر استراتژی توسعه دهندگان خود ممنوع کند. اما، همانطور که قبلاً گزارش داده‌ایم، مشتریان شخص ثالث تنها بخش کوچکی از توسعه‌دهندگان، محققان، سازندگان ربات‌ها و دیگرانی بودند که به APIهای توییتر متکی بودند.

برای مثال، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که از API توییتر برای فعال کردن اشتراک‌گذاری محتوا به توییتر و از توییتر استفاده می‌کردند، اکنون شاهد شکسته شدن این عملکرد هستند. وردپرس روز سه‌شنبه گزارش داد که دیگر نمی‌تواند به API دسترسی داشته باشد و باعث می‌شود وب‌سایت‌هایش قادر به اشتراک‌گذاری خودکار پست‌ها در توییتر نباشند. (به گفته شرکت، این مشکل از آن زمان برطرف شده است.)

به همین ترتیب، Echobox، سرویسی که به ناشران اجازه می‌دهد محتوا را در توییتر به اشتراک بگذارند، روز چهارشنبه اعلام کرد که ارتباط آن با API توییتر «بدون هشدار» نیز قطع شده است. این شرکت گفت که راه حلی پیدا کرده است، اما از توییتر چیزی نشنیده بود. برنامه خواندن اخبار Flipboard که اخیراً تمرکز خود را به Mastodon تغییر داده است، همچنین هشدار داده است که هر کسی که از Flipboard برای مشاهده فیدهای توییتر استفاده کند به زودی این ویژگی را غیرفعال خواهد دید.
بسیاری از توسعه دهندگان ربات توییتر نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند. سازنده «ربات‌های ارزان انجام شده سریع»، که به افراد اجازه می‌دهد ربات‌هایی را برای توییتر بسازند، گزارشی دریافت کرده است مبنی بر اینکه آنها از API قطع شده‌اند. توییتر گفته است که سطح “پایه” جدیدش قرار است مسیری را برای ادامه کار ربات ها فراهم کند، اما بسیاری از توسعه دهندگان گفته اند محدودیت ماهیانه 1500 توییت بسیار محدود است.

پلتفرم خبرنامه Substack همچنین در استفاده از توییت‌های جاسازی شده با مشکلاتی روبرو است، اگرچه مشخص نیست که آیا این مربوط به تعطیلی API است یا این شرکت اخیراً یک رقیب بالقوه توییتر را اعلام کرده است. (به نظر می‌رسد جاسازی‌ها در سایر وب‌سایت‌ها، از جمله این وب‌سایت، به طور معمول کار می‌کنند.)

همه این مسائل با این واقعیت پیچیده تر می شوند که به نظر می رسد توییتر با هیچ یک از توسعه دهندگان خود در مورد این تغییرات یا معنای آنها ارتباط بسیار کمی داشته است. اکثر کارمندانی که در روابط توسعه‌دهنده کار می‌کردند در طول اخراج‌های دسته جمعی شرکت برکنار شدند. و تالارهای گفتمان توسعه دهندگان شرکت مملو از پست های توسعه دهندگان گیج شده است که به دنبال پاسخ هستند. این شرکت دیگر تیم ارتباطی ندارد و ایمیل مطبوعاتی آن به صورت خودکار با یک ایموجی مدفوع پاسخ می دهد.

همانطور که Mashable اشاره می کند، خاموش کردن حتی توسعه دهندگانی را که مایل به پرداخت برای API توییتر هستند تحت تاثیر قرار داده است، حتی اگر قیمت گذاری برای سطوح سازمانی سطح بالاتر هنوز مشخص نیست. Echobox در یک پست وبلاگی در روز چهارشنبه نوشت: “وقتی توییتر هفته گذشته این سطوح جدید را اعلام کرد، ما بلافاصله به دنبال ثبت نام برای ردیف Enterprise بودیم.” ما هنوز هیچ پاسخی از سوی تیم فروش سازمانی توییتر دریافت نکرده‌ایم و دیروز بدون اطلاع قبلی دسترسی ما به API قطع شد.»

برنامه خبری Tweet Shelf گفت که دسترسی API آن نیز با وجود درخواست برای دسترسی Enterprise API به حالت تعلیق درآمده است. TweetDeleter، سرویسی برای حذف خودکار توییت‌ها، و Tweet Archivist که یک ابزار تحلیلی است، همین‌طور است.

اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از توسعه دهندگان می توانند به استفاده از API توییتر به شکلی ادامه دهند. سطح رایگان و 100 دلار در ماه “پایه” در مقایسه با آنچه قبلا به صورت رایگان ارائه می شد بسیار محدود است. و، در حالی که توییتر دقیقاً نشان نداده است که سطح «تجاری» چقدر هزینه خواهد داشت، بسیاری انتظار دارند که قیمت آن بسیار بالا باشد – شایعات حاکی از آن است که ممکن است ماهانه 40000 دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد.
برخی از توسعه دهندگان حتی منتظر اطلاع از جزئیات قیمت نیستند. توسعه دهنده Social Bearing، یک سرویس تحلیلی که توسط محققان مورد استفاده قرار می گیرد، گفت که هیچ راهی وجود ندارد که این سرویس بتواند به کار خود ادامه دهد. آنها در توییتی نوشتند: “من برای شما در توییتر و دیگر توسعه دهندگان آرزوی موفقیت دارم.”

اشتراک گذاری