امروز:1 اردیبهشت 1403

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل تا 24 هسته و سرعت 5.8 گیگاهرتز را ارائه می‌کنند

اگر می‌خواهید قدرت رقابت را در عمل ببینید، فقط به رقابت بین اینتل و AMD برای ارائه سریع‌ترین CPU رایانه شخصی نگاه کنید. در حالی که اینتل در دهه گذشته با تاخیر در تولید و مشکلات طراحی مواجه بود، AMD معماری Zen خود را دو برابر کرد تا خانواده ای چشمگیر از تراشه های Ryzen را برای علاقه مندان تشنه عملکرد ایجاد کند. امروزه تراشه های AMD برخی از لپ تاپ های بازی مورد علاقه ما مانند ASUS Zephyrus G14 را تامین می کنند.

درست زمانی که می‌خواستیم اینتل را کنار بگذاریم، سرانجام اینتل تراشه‌های هیبریدی مورد انتظار خود را با پردازنده‌های هسته‌ای نسل دوازدهم عرضه کرد. به لطف ترکیبی از هسته‌های عملکردی (P-cores) و هسته‌های کارآمد (E-core)، آن‌ها AMD را در بیشتر معیارهای چند رشته‌ای شکست دادند و در عین حال از توان کمتری نسبت به تراشه‌های نسل یازدهم قبلی استفاده کردند.

اکنون زمان پیگیری فرا رسیده است: تراشه‌های Core نسل سیزدهم اینتل، AKA Raptor Lake. و مطمئناً به نظر می رسد که اینتل آن را کاهش نمی دهد. تراشه پیشرفته جدید این شرکت، Core i9-13900K، دارای 24 هسته (8 هسته P و 16 هسته E) است و می تواند به فرکانس حداکثر توربو 5.8 گیگاهرتز برسد. در مقایسه، 12900K سال گذشته دارای 16 هسته (8P و 8E) و حداکثر سرعت 5.2 گیگاهرتز بود. اینتل ادعا می کند 13900K جدید 15 درصد سریعتر از مدل قبلی خود در کارهای تک رشته ای و 41 درصد برای کارهای چند رشته ای مانند رمزگذاری ویدیو یا رندر سه بعدی بهتر است.

تراشه های هسته ای نسل سیزدهم اینتل اینتل

تراشه های نسل سیزدهم بر اساس نسخه ارتقا یافته فرآیند 7 اینتل ساخته شده اند که دارای ترانزیستور نسل سوم SuperFin این شرکت است. هنگامی که این فناوری ترانزیستور سه بعدی برای اولین بار در سال 2020 معرفی شد، به نظر راهی برای اینتل به نظر می رسید که در تلاش برای رسیدن به 7 نانومتر، عملکرد بیشتری را از طراحی های 10 نانومتری خود به دست آورد. (فرآیند اینتل 7 پس از تغییر نام تجاری آن در سال گذشته هنوز 10 نانومتری است.) در بیشتر موارد، به نظر می رسد که اینطور بوده است. AMD با تراشه‌های Ryzen 6000 و 7000 امسال توانست به 6 نانومتر برسد، اما اینتل با تراشه‌های نسل دوازدهم خود ثابت کرد که هنوز هم می‌تواند با یک فرآیند ساخت بزرگ‌تر پیشروی کند.

بر اساس مشخصات اولیه، تراشه‌های نسل سیزدهم به نظر یک پیشرفت عظیم در کل خط تولید هستند. Core i5-13600K چهار هسته و سرعت اولیه 200 مگاهرتز توربو را اضافه می کند که در مقایسه با نسل قبلی خود به 14 هسته و حداکثر 5.1 گیگاهرتز می رسد. i7-13700K اکنون حداکثر 16 هسته و 5.4 گیگاهرتز را ارائه می دهد، در حالی که i7 معادل سال گذشته 12 هسته ای بود.

غذای بزرگ؟ اگر تراشه‌های سال گذشته را نادیده می‌گیرید و از سخت‌افزار قدیمی‌تر اینتل استفاده می‌کنید، پردازنده‌های نسل سیزدهم شبیه به‌روزرسانی‌ای هستند که منتظرش بودید. اینتل ادعا می‌کند که 13900K با استفاده از برنامه‌هایی مانند Adobe Media Encoder و Photoshop، 27 درصد سریع‌تر از 12900K است. و طبق گزارش ها، برای برنامه های ایجاد رسانه مانند Blender و Unreal Engine 34 درصد سریعتر است.

در حالی که اینتل مقایسه ای با تراشه های Ryzen 7000 آینده AMD ندارد (به هر حال آنها هنوز در دسترس نیستند)، این شرکت می گوید 13900K 58 درصد سریعتر از Ryzen 9 5950X در Spider-Man: Remastered است. با این حال، این قابل انتظار است، زیرا تراشه AMD تقریباً دو سال از عمر آن می گذرد.

سخت است که بگوییم این نبرد اخیر بین اینتل و AMD چگونه پیش خواهد رفت، اگرچه ما قصد داریم تا آنجا که می توانیم سخت افزار را آزمایش کنیم. با این حال، مطمئناً زمان هیجان انگیزی برای حضور در بازار برای CPU های جدید است.

اشتراک گذاری