امروز:9 اردیبهشت 1403

NVIDIA قوانین جدید دولت ایالات متحده را برای محدود کردن صادرات تراشه های هوش مصنوعی به چین و روسیه فاش کرد

دولت ایالات متحده قانون جدیدی را معرفی کرده و بلافاصله شروع به تحمیل کرده است که صادرات تراشه های کامپیوتری مورد استفاده برای ابررایانه ها و هوش مصنوعی را به روسیه و چین محدود می کند. NVIDIA در یک پرونده SEC فاش کرده است که دولت این شرکت را از الزامات مجوز جدید که یکی از GPUهای فعلی (A100) و یکی از GPUهای آینده (H100) را که برای سرعت بخشیدن به وظایف یادگیری ماشین طراحی شده اند، مطلع کرده است.

دولت ظاهراً به NVIDIA اعلام کرده است که الزامات مجوز جدید خطر استفاده از محصولات آسیب‌دیده را برای مقاصد نظامی توسط هر کشور برطرف می‌کند. همانطور که نیویورک تایمز خاطرنشان می کند، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود که شامل توسعه سلاح و نظارت می شود. سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا به رویترز گفت:

«در حالی که در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که تغییرات سیاستی خاصی را ترسیم کنیم، اما رویکردی جامع برای اجرای اقدامات اضافی لازم در رابطه با فناوری‌ها، مصارف نهایی و کاربران نهایی برای حفاظت از امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده اتخاذ می‌کنیم. “

این الزام به دنبال قانون کنترل صادرات دیگری است که در اواسط اوت صادر شد و چین را از دسترسی به نرم‌افزار طراحی چیپ پیشرفته لازم برای تولید پردازنده‌های نسل بعدی باز می‌دارد.

NVIDIA در پرونده خود اعتراف کرده است که این محدودیت ممکن است توانایی آن را برای تکمیل توسعه تراشه H100 مختل کند. این شرکت محصولات خود را در روسیه نمی فروشد، اما انتظار دارد در سه ماهه سوم مالی حدود 400 میلیون دلار از فروش به شرکت های چینی درآمد کسب کند. این پولی است که می تواند برای توسعه محصولات آینده استفاده کند. اگر مشتریان چینی از خرید پیشنهادات جایگزین خود امتناع کنند یا دولت از اعطای مجوز به بزرگترین مشتریان خود امتناع کند، سازنده تراشه می‌تواند تمام فروش بالقوه خود را از دست بدهد.

در مورد AMD، یک سخنگوی به رویترز گفت که اگرچه الزام مجوز جدید باعث می‌شود این شرکت نتواند تراشه‌های MI250 خود را به چین صادر کند، اما معتقد نیست که تأثیر زیادی بر تجارت آن خواهد داشت.

اشتراک گذاری