امروز:31 فروردین 1403

دانشمندان ممکن است راهی مقرون به صرفه برای از بین بردن مواد شیمیایی برای همیشه پیدا کرده باشند

تیمی از دانشمندان ممکن است راهی مطمئن و مقرون به صرفه برای از بین بردن “مواد شیمیایی برای همیشه” پیدا کرده باشند. PFAS یا مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل در بسیاری از اقلام خانگی از جمله تابه های تفلون نچسب و نخ دندان یافت می شود. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، حداقل 12000 ماده از این دست امروزه وجود دارد. همه آنها یک ویژگی مشترک بین آنها دارند: ستون فقرات کربن-فلورین که یکی از قوی ترین پیوندهای شناخته شده در شیمی آلی است. این همان چیزی است که به ظروف پخته شده با PFAS کیفیت نچسب می دهد. با این حال، همین ویژگی می تواند آن مواد را برای انسان مضر کند.

از آنجایی که از منظر مولکولی بسیار بادوام هستند، PFAS می‌تواند برای نسل‌ها در خاک و آب باقی بماند. دانشمندان نشان داده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آنها می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، کاهش ایمنی و اثرات رشدی بر روی کودکان شود. محققان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا راهی برای از بین بردن پیوند کربن و فلوئور که PFAS را بسیار سرسخت می‌کند، بیابند، اما ممکن است یک پیشرفت بزرگ در چشم باشد.

در مطالعه ای که پنجشنبه در مجله Science منتشر شد، گروهی از شیمیدانان از UCLA، دانشگاه نورث وسترن و چین دریافتند که مخلوطی از هیدروکسید سدیم، یک ماده شیمیایی مورد استفاده در لیمو و یک حلال آلی به نام دی متیل سولفوکسید در تجزیه یک زیر گروه بزرگ موثر است. PFAS معروف به اسیدهای پرفلوئورو کربوکسیلیک یا PFCA. زمانی که بریتانی ترانگ، نویسنده اصلی این مقاله، مخلوط را بین 175 تا 250 درجه فارنهایت (حدود 79 تا 121 درجه سانتیگراد) گرم کرد، شروع به شکستن پیوندهای بین مولکول‌های PFAS کرد. پس از چند روز، این مخلوط حتی می‌تواند محصولات جانبی فلوئور را به مولکول‌های بی‌ضرر تبدیل کند. هیدروکسید سدیم بخشی از چیزی است که این مخلوط را بسیار قوی می کند. پس از اینکه دی متیل سولفوکسید مولکول‌های PFAS را نرم کرد و تجزیه آنها را تسریع کرد، با مولکول‌های PFAS پیوند می‌خورد.

پروفسور ویلیام دیچتل، یکی از نویسندگان همکار این مطالعه، به نیویورک تایمز گفت که قبل از اینکه راه حل در خارج از آزمایشگاه کار کند، کارهای زیادی باید انجام شود. عظمت مشکل نیز وجود دارد. در ماه فوریه، دانشمندان تخمین زدند که انسان هر سال تقریباً 50000 تن مواد شیمیایی PFAS را وارد جو می کند. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که آب باران در همه جای زمین به دلیل وجود این مواد در همه جا برای نوشیدن ناامن است. با این حال، دانشمندان به طور قابل درک در مورد کشف Trang هیجان‌زده هستند، زیرا ممکن است به محققان در یافتن راه‌های جدید دیگر برای از بین بردن PFAS کمک کند.

اشتراک گذاری