امروز:7 اردیبهشت 1403

مالک تایندر ،Match Group، از گوگل به اتهام نقض قوانین آنتی تراست شکایت کرد

شرکت مادر Tinder and Hinge از گوگل شکایت کرده است. در شکایتی (پیوند PDF) که دوشنبه به دادگاه فدرال در کالیفرنیا ارسال شد، Match Group مدعی شد که غول فناوری قوانین ضد انحصار فدرال و ایالتی را با دستورالعمل‌های فروشگاه Play خود زیر پا گذاشته است.

این شکایت مربوط به سیاستی است که گوگل قصد دارد اواخر امسال اجرا کند. در پاییز 2020، این شرکت موضع خود را در مورد خریدهای درون برنامه ای «روشن» کرد و اعلام کرد که در نهایت از همه توسعه دهندگان اندروید می خواهد که پرداخت های مربوط به «کالاها و خدمات دیجیتال» را از طریق سیستم صورتحساب فروشگاه Play پردازش کنند. گوگل ابتدا اعلام کرد که اجرای این سیاست را از 30 سپتامبر 2021 آغاز خواهد کرد، اما بعداً این مهلت را تا 1 ژوئن 2022 تمدید کرد.

Match ادعا می‌کند که گوگل قبلاً به شرکت اطمینان داده بود که می‌تواند از سیستم‌های پرداخت خودش استفاده کند. این شرکت ادعا می‌کند که گوگل تهدید کرده است که در صورت عدم رعایت سیاست‌های آتی تا مهلت اول ژوئن، برنامه‌های خود را از پلی استور حذف خواهد کرد. Match بیشتر ادعا می‌کند که گوگل پیشگیرانه شروع به رد کردن به‌روزرسانی‌های برنامه‌هایی کرده است که سیستم‌های پرداخت موجود در سرویس‌های دوستیابی خود را حفظ می‌کنند. ده سال پیش، Match Group شریک گوگل بود. ما اکنون گروگان آن هستیم.» این شرکت در شکایت خود می گوید.

شار دوبی، مدیرعامل Match در بیانیه ای که این شرکت با Engadget به اشتراک گذاشت، گفت: “این شکایت آخرین راه حل است.” ما با حسن نیت سعی کردیم این نگرانی‌ها را با گوگل حل کنیم، اما اصرار و تهدید آنها برای حذف برنامه‌های برندهای ما از فروشگاه Google Play تا اول ژوئن، چاره‌ای جز اقدام قانونی برای ما باقی نگذاشته است.»

در بیانیه‌ای که گوگل با Engadget به اشتراک گذاشت، غول جستجو گفت که Match واجد شرایط پرداخت 15 درصد کمیسیون برای خریدهای درون‌برنامه‌ای است، نرخی که شرکت به آن اشاره کرد که پایین‌ترین نرخ در میان «پلتفرم‌های اصلی برنامه» است. گوگل همچنین اشاره کرد که «باز بودن» اندروید به Match اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را از طریق فروشگاه‌های برنامه جایگزین و بارگذاری جانبی توزیع کند، اگر شرکت «نخواهد» از سیاست‌های آن پیروی کند. یکی از سخنگویان گوگل به Engadget گفت: «این فقط ادامه کمپین منفعت‌خواهانه Match Group برای جلوگیری از پرداخت هزینه قابل توجهی است که از پلتفرم‌های تلفن همراهی که کسب‌وکار خود را روی آن‌ها ایجاد کرده‌اند، می باشد».

این شکایت در زمانی مطرح می‌شود که هم اپل و هم گوگل با فشار قانونی قابل توجهی از سوی قانون‌گذاران سراسر جهان برای تغییر سیاست‌های فروشگاه اپلیکیشن‌های خود مواجه هستند. در ماه فوریه، کمیته قضایی سنا قانون بازارهای برنامه باز را تصویب کرد. در صورتی که این قانون به صورت قانونی تبدیل شود، هر دو شرکت را از محدود کردن توسعه دهندگان شخص ثالث در سیستم های پرداخت مربوطه خود منع می کند.

در ماه مارس، گوگل اعلام کرد که با Spotify برای آزمایش سیستم های صورتحساب شخص ثالث همکاری می کند. نکته قابل توجه، Match می گوید که پایلوت “هیچ چیز جدیدی برای توسعه دهندگان یا کاربران” ارائه نمی دهد. این شرکت همچنین گفت گوگل درخواست خود را برای گنجاندن در این برنامه رد کرده و دلیل خود را نیز به ما اعلام نکرده است.

اشتراک گذاری