امروز:10 فروردین 1403

فضاپیمای افق‌های نو نیمه تاریک سیاره پلوتون را برای اولین بار به تصویر کشید

انتشار عکسی از سیاره پلوتون در 2 مرداد ماه توسط ناسا صورت گرفت که نشان دهنده سیارک پلوتون در زمان شب باشد . این سیاره دارای جو مه‌آلود است که همانند هاله‌های نور دیده می‌شوند که موجب شکستن امواج نور خورشید شده‌اند .

نیمه تاریک پلوتون اولین بار در عکس بالا دیده می‌شود ، که بوسیله فضاپیمای افق‌های  نو شکار شده است . فضاپیمای افق‌های  نو پس از رد شدن از کنار پلوتون، توانسته این عکس‌ها را از بخش تاریک سیارک بگیرد و جو مه‌آلود آن را به تصویر کشیده است . این عکس از فاصله 2میلیون کیلومتر از پلوتون گرفته شده است

نمودار موجود در عکس ، للایه‌های مه آلود از هیدروژن رابه تصویر کشیده است که این لایه‌ها شعاع 128 کیلومتری پلوتون‌ را در بر گرفته‌اند در برگرفتند  و دانشمندان قرمز بودن سیاره پلوتون را به خاطر وجود این لایه‌ها می‌دانند .

پلوتون

اعتقاد دانشمندان بر این است جو مه‌آلود پلوتون به خاطر وجود ذره های یخ می‌باشدو جدیداً و در زمانی حدود ده‌ها میلیون سال پیش تشکیل شده اند و اگر به عمر ۴.۵ میلیارد ساله‌ی منظومه‌ی شمسی نگاه کنیم ، این جو مه‌آلود عمر کمی دارد . همچنین اتمسفر پلوتون دارای دمایی در حدود منفی ۲۲۹ درجه‌ی سیلیسوس است که ذره و های یخ در این دما نمی‌تواند تحرکی داشته باشد . ولی محققان نظر دیگری دارند و می‌گویند سایر یخ‌ها از جنس نیتروژن، هیدروژن و سایر مواد، نرم هستند و قابلیت حرکت در جو پلوتون را دارند .

اشتراک گذاری

اینجانب مهدي طیبی علاقه‌مند به تكنولوژي می‌باشم امیدوارم از مطالبی که می‌گذاریم لذت ببرید