امروز:14 اردیبهشت 1403

چین قوی ترین ابر رایانه دنیا را دارد

دیروز وبسایت Top500 لیستی از قوی ترین ابر رایانه های دنیا را گردآوری کرد. این وبسایت اولین فعالیتش را در این زمینه در سال 1993 آغاز کرد و هر ساله دو لیست از این ابر رایانه ها گردآوری و منتشر می کند.

 

ابر رایانه ها برای اینکه بتوانند در صدر رقابت ها قرار بگیرند، بایستی مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند که این عملیات را توسط Linpack انجام می دهند. هم اکنون نیز رتبه ی اول این رقابت ها را Tianhe-2 که در چین قرار دارد ،اذان خود کرده است که سرعت عملکرد این ابررایانه را 33.86 پتافلاپ اندازه گیری کرده اند . این مقدار برابر است با یک هزار میلیون عملیات در ثانیه. رتبه ی دوم را یک ابر رایانه آمریکایی به نام Titan کسب کرده است که سرعت عملکرد محاسبه شده برای این ابر رایانه نیز 17.59 پتافلاپ می باشد. همچنین در خاورمیانه نیز ،قوی ترین ابر رایانه موجود را که در رتبه 7 این لیست جای دارد را دانشگاه علم و تکنولوژی عربستان کسب کرده که سرعت آن 5.536 پتافلاپ اندازه گیری شده است.

 

با اینکه شاهد رشد روز افزون ابر رایانه ها هستیم اما طبق آمار بدست آمده ،دچار افت شدید در این زمینه نیز شده ایم چون هنوز هم ابر رایانه هایی که در سال های قبل در رتبه های نخست جای داشتند را در لیست مشاهده می کنیم ، پس چند سالی است که روند پیشرفت کاهش پیدا کرده است. همچنین وبسایت Top500 نیز در اینباره بیانیه ای صادر کرد و ابراز نگرانی خود را درباره کاهش رشد ابر رایانه ها ی قدرتمند اعلام کرده و افزود که امروزه مصرف کنندگان به سمت ابر رایانه های کوچکتر می روند و این باعث شده تا رشد کمتری را شاهد باشیم.

 

سینا بازیار هستم .21 ساله ،کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات. طراحی سایت و تولید محتوا از عمده فعالیت های بنده است. امیدوارم از مطالبمون لذت ببرید.