امروز:1 اردیبهشت 1403

شبکه های VPN نمی توانند به خوبی از اطلاعات محافظت کنند

همه ی شما تقریبا با سرویس VPN آشنایی دارید ، این شبکه مخفف شبکه ی حفاظت شده ی مجازی می باشد که کاربران از آن برای رد شدن از فیلتر ها و حفاظت آی پی های خود از سارقین اطلاعات ،استفاده می کنند. در کشورهای زیادی از جمله ایران این سرویس محبوبیت دارد. اما در مورد این سرویس سوالی برای همه پیش می آید که آیا این سرویس می تواند به خوبی اطلاعاتمان را محافظت کند یا خیر؟

بر اساس تحقیقاتی که از این سرویس در یکی از دانشگاه های لندن صورت گرفته، به این نتیجه رسیدند که این سرویس نمی تواند به خوبی اطلاعاتمان را امن نگه دارد. این محققان آزمایشاتی را بر روی 14 سرویس وی پی ان مختلف انجام دادند و در همه ی آن ها باگ هایی پیدا کردند که اطلاعات را می توان از طریق این باگ ها به سرقت برد.

pd-proxy-diagram-vpn

به اعتقاد پژوهشگران یکی از دلایلی که این باگ ها را بیشتر می کند، استفاده از پروتکل IPv6  است در صورتی که از این 14 تا وی پی ان ، 11 عدد آن فقط از IPv4  استفاده می کردند. البته آن دسته از سایت هایی که دارای پروتکل HTTPS بودند ،امنیت بالایی داشتن و امکان هک در آن ها وجود نداشت. همچنین اعضای تیم هکر این دانشگاه دریافتند که آن دسته از VPN هایی که بر روی سیستم عامل iOS اجرا شده اند، ایمن تر بوده اما اندروید ضعیف تر عمل کرده است.

سرانجام بعد از اتمام تحقیقات در این زمینه ، آقای Gareth Tyson گفتند که VPNها در موارد زیادی استفاده می شوند اما بایستی کاربران این واقعیت تلخ را بدانند که حتی با وجود چنین سرویس هایی، امکان هک شدن سیستم آن ها وجود دارد.

سینا بازیار هستم .21 ساله ،کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات. طراحی سایت و تولید محتوا از عمده فعالیت های بنده است. امیدوارم از مطالبمون لذت ببرید.