امروز:19 اردیبهشت 1403

اینترنت 20 مگابیتی تا پایان سال برای پانصد هزار نفر در 7 شهر راه اندازی می شود

همانطور که میدانید حرف و حدیث های فراوان در مورد وعده ی راه اندازی اپراتور چهارم و رساندن اینترنت توسط فیبر نوری به درب منازل بوده است که این اپراتور پروژه ی در حال اجرای خود خبر می دهد و وعده داده که در 7 شهر بزرگ کشور اقدام به راه اندازی اینترنت با سرعت 20 مگابایت برثانیه برای 500 هزار نفر تا پایان امسال می کند.

این اپراتور که “ایرانیان نت ” نام دارد،20 درصد سهام آن متعلق به دولت می باشد و طی قرار داد ها بایستی در بهمن ماه 93 حدود یک میلیون پورت اینترنت با فیبر نوری را در کشور به حالت بهره برداری برساند.

در ادامه از زبان آقای محسن باقری چناری، دلایل تاخیر در روند این پروژه و وضعیت کنونی آن با خبر می شویم.

وی گفت:

برای اجرای این پروژه و پیاده سازی آن نیاز به دو سال بررسی در این زمینه است که متاسفانه در قرار داد ذکر شده مدت زمان محدودی به آن اختصاص داده شده.

 c11374e4fccbf01ff30c426ec48b8faeb76c2c72_NetworkCables

وی خاطر نشان کرد که این پروژه را در همه ی شهر ها ی اجرایی بررسی کرده و بر اساس آن مدلی تجاری تهیه کرده ایم، افزود:

“پروژه های اجرایی در هر شهر با شهر دیگر کاملا متفاوت از دیگر خواهد بود و نباید آنها را در یک برنامه فرض کرد ، برای مثال پروژه تهران کاملا با پروژه ی شهرکرد متفاوت هستند.”

مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه برای 7 کلان شهر در سطح کشور مطالعاتی صورت گرفته و بقیه شهر ها دسته بندی شده اند، در مورد تعلیق پروانه از طرف رگلاتوری که به آنها اخطار داده است ،گفت:

“ما دلایل تاخیر این پروژه را اعلام کردیم که مورد بررسی قرار گرفت و رگلاتوری نظارت بر پروژه های مارا بر عهده میگیرد،اما پروانه فعالیت ما اخطاری نگرفته و به حالت تعلیق در نیامده است.ایشان گفتند که وضعیت پروژه قرار است در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی قرار گیرد و افزود:قرار است وزارت ارتباطات مارا در این پروژه راهنمایی و حمایت کند و راه کارهای کمک را برایمان بازگو کند.”

باقری چناری در مورد درخواست برای مهلت یکساله این اپراتور به منظور اجرای این پروژه خبر داد و گفت:

“با توجه به اینکه در حال حاضر با درخواست ما مخالفتی صورت نگرفته ،هنوز جوابی از سوی کمسیون تنظیم مقرارت دریافت نکردیم. و ما پیشنهاد تغییر پورتهای قراداد شده را داده ایم که قبلا یک میلیون فیبر نوری بود اما در سال جاری تقاضای 500هزار پورت را داده ایم.”

وی مدعی شد:

“آنها به ما می‌گویند که این پروژه را در یک سال و شش ماه به حالت بهره برداری برسانیم ،در صورتی که در هیچ جای دنیا این پروژه در کمتر از 3 سال تمام نشده و در هیچ جا هم هیچ کشوری نتوانسته از 300 هزار پورت در سال، بیشتر تولید کند. اما از ما خواستند تا یک میلیون پورت ایجاد کنیم در صورتی که این کار  ممکن نیست.”

 

مجری این پروژه با بیان اینکه در این پروانه هیچ گونه شبکه سازی در نظر گرفته نشده ، اظهار داشت:

پروژه ی مذکور به سرمایه ای تقریبا 5 میلیارد تومان و 2.8 میلیارد تومان دیگر نیز برای شبکه سازی نیاز دارد، در کل این پروژه به سرمایه ای حدود 18 هزارمیلیارد تومان نیاز دارد.

وی از سرمایه گذاری های داخلی مانند کنسرسیوم کاپ که به سندیکای صنعت مخابرات و فاوای شهرداری در مشهد تعلق دارد و دو شرکت دیگر در تبریز ،گفت:

تعداد سرمایه گذاران در شهر تهران بسیار زیاد است و به دلیل اینکه سرمایه گذار داخلی بایستی با یک وندور در داخل همکاری کند، هنوز نتوانستیم سرمایه گذاری برای خود داشته باشیم.

 Fibre-optic-cabling

باقری چناری در مورد جذب پیمانکار و وندور خارجی برای این شرکت گفت:

مناقصه ای در این زمینه به صورت پیش نویس تهیه کرده ایم و آن را در شهریور ماه امسال برگزار میکنیم.

 

مدیر عامل این شرکت گفت عملیات اجرایی در 7 شهر کرج،تهران،اصفهان،شیراز،تبریز،مشهد و قم تا آخر امسال به پایان میرسد و قابل بهره برداری است،افزود:

ما بهره برداری از 500 هزار پورت را برای این شهر ها با حداقل سرعت اینترنت 20 مگابیتی پیش بینی کرده ایم.

وی اولویت استفاده این پور تها را برای سازمان های تجاری و بعد از آن خانوار ها عنوان کرد و گفت:

این پروژه در حال حاضر اجرا شده و تا نهایت 7 ماه دیگر این سرویس را ارائه می دهیم.

سینا بازیار هستم .21 ساله ،کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات. طراحی سایت و تولید محتوا از عمده فعالیت های بنده است. امیدوارم از مطالبمون لذت ببرید.