امروز:8 اردیبهشت 1403

خودروهایی که در حد یک طرح باقی ماندند

2010-kia-pop-1400-1   امروزه به دلیل نیاز بشر به خودروها برا جابه جایی و حمل و نقل، شرکت های خودروساز  نیز متناسب با این نیاز، سعی در طراحی تولیداتی هستند که کاربردشان نسبت به گذشته آسانتر و باکیفیت تر باشد. اما گاهی این طرح ها به عرصه تولید نرسیده و تنها در یک حد طرح مفهومی باقی می ماند و وارد بازار نمی شود. در اینجا به معرفی چندین مورد از طرح هایی از خودروهایی که هیچگاه وارد خیابان نمی شود اشاره می کنیم:

خودرو شبه موتور سیکلت

mercedes-f300-life-jet-23568-332-1Mercedes Life Jet

این خودرو  ترکیبی که طرح ریزی آن مربوط به  سال 1997 است با نام Life Jet دارای یک طرح کشیده و باریک و سه چرخ که به راننده این امکان را میداد که علاوه بر رانندگی در ماشین، تجربه سوار شدن بر یک متور را نیز داشته باشد و همانند یک خودرو چهار چرخ نیز دارای ثبات کامل باشد.

 

ماشین خوش خواب

edag-genx-04-1400-1 EDAG GenX

این ماشین که با هدف فراهم نمودن راحتی و آسایش در زندگی مدرن آینده طراحی شده EDAG GenX نام دارد و محصول سال ۲۰۰۴ است که امکانات منحصربفردی را در اختیار سرنشینانش قرار می دهد. نخستین مشخصه خودروی مورد بحث این است که سقف آن به صورت الکتریکی از جایگاهش خارج می شود و فضای کافی برای خواب یک نفر را تامین می کند.

این خورو در سال 2004 با نام EDAG GenX طراحی شد که دارای یک سقف الکتریکی بوده که به سهولت از جایگاهش خارج می شد و فضایی را بررای خواب یک نفر تأمین می کرد.  این خودرو وسیله ای مطمئن برای کسانی که مدام در سفر هستند بسیار مناسب بود.

ماشین فضایی

mit-soft-car-1200-1 (Soft Car (MIT/Frank Gehry

در سال 2004 اعضای شرکت کننده در پروژه شهرهای هوشمند MITجنرال موتورز و فرنک گری به منظور اجرای طرح های محیط زیست محور برای استفاده در فضاهای شهری همکاری نمودند. یکی از نتایج این همکاری طراحی یک خودرو با نام FOFT Car  چندین موتوره بود که امکان حرکت در چندین جهت را برای سرنشینان فراهم می کند. مسافران این ماشین در یک کابین مرکزی می نشینند و در عین حال که حرکت می کنند شاهد تغییر شکل ماشین خواهند بود که متناسب با ویژگی های محیط خود را تطبیق می دهد.  این خودرو چندموتوره بیشتر شبیه ماهواره های فضایی است و شکل ظاهری متمایزی دارد.

ماشین شبه بنز

707028-1277374-5616-3744-09c191-004-1 F-Cell Roadster

کمپانی Daimler  در سال 2009 نخستین مدل از خودروی مفهومی F-Cell Roadster خود را طرح ریزی کرد. این ماشین جاذبه های طراحی خود را از دوره های مختلفی در صنعت تولید خودرو بهره برده و اصلی ترین مشخصه آن را می توان موتور هیبریدی ۱٫۲ کیلو واتی آن دانست که حداکثر سرعتی معادل ۱۵ مایل بر ثانیه آن را از سایر محصولات متمایز می کرد. برد این ماشین برابر با ۲۱۷ مایل بر ساعت اعلام شد، قسمت جلویی بدنه از فایبر گلس ساخته شده بود و صندلی های آن به سبک ماشین های مسابقه ای فرمول یک طراحی شده بودند، خصوصیات ظاهری این خودرو آن را به یک بنز شبیه ساخته بود.

ماشین سه چرخ

eringo2-1024x579-1 eRinGo

در سال 2009 خودروی eRingo طراحی شد و به لحاظ  ساختار ظاهری با موتورسیکلت و اتومبیل بسیار متفاوت است.  این ماشین سه چرخ دارد که توازن آن را در مسیر حفظ می کنند و برای حفظ ثبات خود در پیچ ها نیز از دو چرح اضافی تعبیه شده در قسمت های جانبی استفاده می کند.

ماشین شارژی

 2010-kia-pop-1400-1Kia Pop electric

  این خودروی الکترونیکی حاصل تلاش کمپانی کیاست که  در سال 2012 با پنل های LED، گریل نورتاب و نداشتن تصاعدات کربنی، رنگ و بوی آینده را دارد. باتری این ماشین از ژل لیتیومی پلیمری ساخته شده و بیشینه سرعتی برابر با ۸۷ مایل بر ساعت را برای آن به ارمغان می آورد. شارژ این ماشین ۶ ساعت (یا ۳۰ دقیقه با ولتاژ بالا) طول می کشد و پس از هر بار می تواند ۱۰۰ مایل را طی کند.

ماشین شش چرخ

mercedes-benz-hexawheel-concept-07-lg-1 Mercedes Hexawheel

خودروی شش چرخ Hexawheel در سال  ۲۰۱۰توسط شرکت خودرو ساز مرسدس طراحی شد که ظاهری بسیار خشن دارد. جالب تر این که این خودرو توسط یک فرد ایرانی بنام سیامک روحی دهکردی، که با الهام از نخستین کارهای شرکت جنرال الکتریک روی سطوح ناهموار، این ماشین منعطف آف رود را برای حرکت در مسیرهای کنار جاده ای طراحی کرد که برای حمل سازه های شهری نیز گزینه بسیار مناسبی است.

 

ماشین عنکبوتی

edag-light-cocoon-01-1400-1 EDAG Light Cocoon

در نمایشگاه ماشین سال ۲۰۱۵ در ژنو این خودروی مفهومی رونمایی شد. بدنه این ماشین از نوعی ماده عایق دربرابر هوا ساخته شده و اسکلت آن با استفاده از پرینترهای سه بعدی چاپ شده است. ساختاری شبیه مرد عنکبوتی داشته و بسیار جالب بود. پوشش خارجی این ماشین از نوعی ماده نرم به نام Texapore تهیه گردیده و درست در زیر آن تعدادی صفحه نورتاب تعبیه شده که ظاهری درخشان و در عین حال منحصربفرد به آن می بخشد. با آریامونز همراه باشید.

اشتراک گذاری