امروز:8 اردیبهشت 1403

گوگل و اینترنت بالنی!!

درست است که اینترنت فراگیر به نظر می‌رسد اما فقط  نیمی از جمعیت کل دنیا به آن دسترسی دارند و چهار میلیارد نفر از این قابلیت محروم هستند. به همین دلیل شرکت گوگل در پروژه ای قصد دارد که اینترنت را به گونه ای ارائه کند تا حتی کشاورزان و روستاییان نیز از  آن بهره مند شوند!!

برای آشنایی بیشتر با این پروژه با آریامونز همراه باشید.

گوگل قصد دارد در پروژه ای جدید به نام لون ( Loon) اینترنت را به همه‌ی افراد دنیا برساند. هدف این پروژه، «فراهم کردن اینترنت 4G LTE برای تمامی افرادی است که دستگاه یا گوشی تلفن با قابلیت پشتیبانی از شبکه 4G  را دارند.» توسط این قابلیت، حتی کشاورزانی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند، می‌توانند به شرایط آب و هوایی دسترسی داشته باشند، همچنین کودکان روستایی از آموزش مجازی و کلاس های آنلاین دسترسی داشته باشند. و دیگر عواملی چون نبود امکانات نمی تواند مانعی برای ادامه تحصیل کودکان محروم باشد. گوگل هم در این راستا موتور جستجوی خود را برای ارائه اینترنت به این دسته از افراد بهبود خواهد داد.

گوگل برای این پروژه تعداد 100 بالون را تهیه کرده است که تا پایان سال جاری میلادی این بالون ها را به لایه استراتوسفر ور در فاصله ی 20 کیلومتری از سطح زمین خواهد فرستاد.این بالن ها  در ابعاد 12 متر ارتفاع و 15 متر قطر تهیه شده اند و دارای محفظه ای مقاوم در برابر فشار هستند تا در دماهای مختلف فشار ثابتی داشته باشند به همین منظور بالن ها را از ورقه 3 میلی متری پلی اتیلن ساخته اند و آنها را از گاز هلیوم پر کرده اند تا زمانی که به لایه استراتوسفر می رسند به اندازه واقعی خود برسند.

این بالن های دمایی تا 47 درجه سانتیگراد را می توانند تحمل کنند و برق آنها نیز توسط پنل های خورشیدی تأمین خواهد شد و همچنین برای شب ها باتری که در بالن ها تعبیه شده توسط همان پنل های خورشیدی شارژ خواهد شد. با ویژگی  های ذکر شده بالن ها قادرند تا 100 روز در لایه استراتوسفر شناور بمانند.

برای کامپیوترهایی هم که باید در بالن قرار بگیرند جعبه هایی تعبیه شده که از الگوریتم ناوبری برای نگهداری آن استفاده می شود. علاوه بر کامپیوترها، سیستم کنترل ارتفاع ، یک باتری و تعدادی آنتن برای گسترش سیگنال‌های 4G LTE نیز درون جعبه ها وجود دارد.

3433f4e2f36f2510e3f91cf9fb61b7d9_XL

چرا لایه استراتوسفر؟

در این پروژه علت اینکه لایه استراتوسفر برای قرار دادن بالن ها انتخاب شده است این است که بادهایی که در این لایه می وزند، قابل پیش بینی هستند و مهندسان می توانند به راحتی زمان وزش بادها کنترل بالن ها را در اختیار داشته باشند.

چگونه بالن ها تعمیر و نگهداری می شوند؟

پمپی در بالن ها تعبیه شده است که 7 برابر چگال تر از هلیوم است که به منظور فعال شدن این پمپ مهندسان گوگل هوای آن را آزاد می‌کنند. آنها توسط الگوریتم مبتنی بر اطلاعات مراکز گزارش دهنده، شرایط جوی و اقیانوسی و داده‌های پیش بینی شده‌ی قادر هستند تا بالون‌ها را به هر سمتی که نیاز شد حرکت دهند. و یا هر سه ماه یکبار برای تعمیر و بازسازی به سمت زمین هدایت کنند.

در این نوع اینترنت از چه شبکه ای استفاده می شود؟

گوگل برای اجرای این پروژه از شبکه مش (Mesh) استفاده کرده است. نحوه کار به این صورت است که ارتباطات منطقه‌ای وظیفه‌ی تشعشع کردن سیگنال‌های LTE 4G را به داخل بالن ها به عهده دارد و هر سیگنالی که در بالن ها تقویت می شود، مثل یک دکل مخابراتی عمل می کند و در میدان وسیعی بازپخش خواهد شد. در اینصورت سرعت دانلود در شبکه این بالن ها به 10 Mbps خواهد رسید و دستگاه های با قابلیت 4G می توانند حداکثر این سرعت را دریافت کنند.در واقع هرکسی می تواند با داشتن یک گوشی هوشمند به اینترنت و ایمیل های خود و سایر اطلاعات دسترسی داشته باشد.

حال باید دید در آینده این پروژه چه موفقیت هایی را می تواند کسب کند و یا با چه مشکلاتی رو به رو خواهد شد؟