امروز:9 اردیبهشت 1403

گوشی های هوشمند، زلزله را پیش بینی خواهند کرد!!

این روزها با پیشرفت تکنولوژی هر چیز غیرممکنی ممکن می شود. تحقیقات جدیدی صورت گرفته که نشان می دهد همین گوشی که در دست دارید می تواند شما را از وقوع زلزله آگاه سازد. با آریامونز همراه شوید و با این تحقیقات جدید بیشتر آشنا شوید.

زمین لرزه عبارت از لرزش های قابل اندازه گیری سطح زمین است که توسط امواج حاصل از رها شدن ناگهانی انرژی در درون زمین بوجود می‌آید. آثار سطحی زمین لرزه ممکن است به صورت صدمه به سازه‌ها ، گسلش و حرکت پوسته، نشست زمین و آبگونگی ، گسیختگی دامنه‌ها در خشکی و دریا و سرانجام ایجاد امواج در محیط های آبی باشد.

علمی که به بررسی زمین لرزه و پدیده‌های مربوط به آن می‌پردازد لرزه شناسی یا لرزه نگاری (Seismology) نام دارد.

سیستم های پیشبینی کننده زلزله، نیاز به سنسورهای زیاد و گران قیمتی دارند که نگه داری از آنها نیز امری مشکل و هزینه بر محسوب می گردد اما در کشورهایی نظیر ژاپن و مکزیک که بسیار زلزله خیز هستند این هزینه ها تأمین می شود تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود.

images13

در تحقیقاتی که Sarah Minson انجام داده است «زمانی که گوشی موبایل خود را ۱۵ سانتیمتر به سمت راست می کشید، اسمارت فون شما به شکلی کاملا دقیق می داند که ۱۵ سانتیمتر به سمت راست حرکت کرده و این همان تکنولوژی است که در تحقیقات مربوط زلزله نگاری به آن نیاز داریم.»

سنسور زلزله نگار، در اصل همان سنسور شتابسنج (accelerometer) در گوشی های هوشمند امروزی البته با مقیاسی بزرگ تر است. در این تحقیقات گفته شده که آخرین نسل از گوشی های هوشمند امروزی، با همان دقت سنسورهای شتاب سنج عظیم الجثه، قادرند به عملیات زلزله نگاری نیز مشغول گردند.
تصور کنید! اگر این تحقیقات به واقعیت برسد شما قبل از هر اتفاقی می توانید جایی امن برای خود و اطرافیانتان فراهم کنید و دیگر شاهد حوادث تلخی چون زلزله بم نخواهیم بود.